Začátky cizích značek v Americe: Evropská lidová auta

Alfa Romeo, Citroën, Fiat nebo Renault. I evropští výrobci obyčejných aut zkusili štěstí na americkém trhu. Někteří z nich uspěli, jiní naopak ne.

Už od počátku automobilismu tvoří lidová auta důležitý segment na automobilovém trhu. I když k automobilové minulosti Spojených států amerických patří hlavně osmiválcové silniční koráby, neznamená to, že se na místním trhu neprodávala malá lidová auta. V minulém díle tohoto seriálu jste se mohli dočíst o japonských automobilkách, které nabídkou malých aut převálcovaly velké americké koncerny v době ropné krize. Tentokrát vám představíme snadno dostupné vozy evropských značek.

Alfa Romeo

Slavný automobilový obchodník Max Hoffman začal dovážet vozy značky Alfa Romeo z Itálie v roce 1954. Američané si mohli vybrat mezi modelem Giulietta, který byl dostupný ve třech karosářských variantách, a větším 1900. Roční produkce Alfy Romeo byla v padesátých letech dvacátého století nízká a počet automobilů přidělených na americký trh byl malý. Alfa Romeo založila centrálu v New Jersey v roce 1961, začala si v Americe vytvářet kruh podporovatelů a vybudovala si respektované jméno.

Citroën

Citroën vstoupil na americký trh v roce 1949 a nabízel na něm pouze revoluční Traction Avant, který toho roku slavil patnácté narozeniny. Vstup francouzské značky na americký trh ale nebyl úspěšný. Citroën zde prodal deset vozů v roce 1949, třináct v roce 1950 a pouhých pět v roce 1951. Jeho auta byla kritizována jako příliš drahá, špatně vybavená a příliš pomalá na to, aby dokázala uspokojit potřeby amerických motoristů. Úspěchu nepomohlo ani uvedení 2CV, ale prestižní DS, který se v USA prodával pouze jako modelový rok 1957, krátce posílil prodeje.

Fiat

Fiat pracoval na expanzi na americký trh už od počátku dvacátého století a jeho plány byly přinejmenším stejně ambiciózní jako plány společnosti Ford. Už v roce 1908 založil americkou divizi a o dva roky později otevřel továrnu u řeky Hudson v Poughkeepsie v New Yorku. Závod ukončil činnost v roce 1918 a později jej koupil americký výrobce Duesenberg.

Fiat se snažil uspět na americkém trhu i v následujících desetiletích, ale oficiální dovoz z Itálie odstartoval až v roce 1957. V tomto roce nabídl amerikanizovaný 500 s upravenými světlomety, standardní 600, prostornější 600 Multipla a čtyřdveřový 1100. V roce 1959 se v Americe prodalo více než 40 tisíc Fiatů. Fiat v současné době nemá velký podíl na americkém trhu, ale protože v roce 2008 koupil krachující koncern Chrysler, prodává v USA některé své modely se jmény amerických značek.

Renault

Renault prodal několik automobilů v Americe už na počátku dvacátého století, ale jeho tržní podíl byl malý. Situace se změnila až v roce 1949, kdy newyorkský obchodník John L. Green začal dovážet malý model 4 CV. Čtyřdveřové auto podle dobových brožur slibovalo nízkou cenu a minimální provozní náklady. Bylo levnější než Volkswagen Beetle a ekonomičtější na provoz. V roce 1949 si jej koupilo 1 511 amerických motoristů. Renault založil americkou divizi v roce 1956 a podnikl kroky k amerikanizaci svých automobilů. V roce 1958 se roční prodeje zvýšily na přibližně 65 tisíc kusů. Renault později získal společnost American Motors Corporation a v roce 1987 ji prodal koncernu Chrysler.

Volkswagen

Ačkoli vojáci americké armády přivezli do Spojených států nějaké Volkswageny Brouk už ve čtyřicátých letech dvacátého století, začátek oficiálního dovozu a prodeje Volkswagenů je připisovaný nizozemskému obchodníkovi Benu Ponovi. První vůz dovezl do New Yorku v lednu 1949 a okamžitě jej prodal. Během téhož roku dovezl ještě druhý exemplář, který si okamžitě našel šťastného majitele. V roce 1950 se mu podařilo prodat dalších 270 brouků.

Volkswageny začal dovážet i Max Hoffman, ale nepodařilo se mu zařadit mezi nejúspěšnější prodejce v Americe. Volkswagen of America byl oficiálně založen v roce 1955 a o deset let později v USA prodal 371 222 aut. Volkswagen získal svou první továrnu v Pittsburghu od Chrysleru v roce 1978 a stal se první zahraniční automobilkou vyrábějící auta v USA od roku 1931, kdy Rolls-Royce ukončil výrobu modelu Phantom I ve Springfieldu.

Život s Mazdou RX-8: S tuningem vstříc zlepšení

Mám pocit, že si wankelová Mazda užívá moje trápení. Rozhodně mě ale nedonutí, abych to s ní vzdal.

Číst celé

Ferrari FZ93: Stylingové cvičení Zagata bylo inspirací pro Ferrari Enzo

Ferrari FZ93 vzniklo jako oslava návratu slavného inženýra do vedení společnosti Zagato a inspirovalo budoucí modely Ferrari.

Číst celé

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Edsel: Značka vyrábějící špatná auta ve špatný čas

Koncern Ford Motor Company chtěl otřást automobilovým trhem, ale ve skutečnosti vyhodil mnoho peněz z okna. Příběh značky Edsel ukazuje, že ani velké zázemí nezaručuje jistotu.

Číst celé

Mototechna roku 1974: 7 aut, která jste mohli mít

Auta, jimiž jezdili naši otcové a dědové. Víte, kolik stála jako nová?

Číst celé

Ferrari F40: Oslava čtyřicátin, která vstoupila do dějin

Rally skupiny B zaujala mnoho značek, u kterých bychom v současnosti nečekali účast v podobném šampionátu. Jednou z nich bylo i Ferrari, jenž se nakonec nestihlo zúčastnit, ale zkušenosti z vývoje přeneslo do návrhu jednoho z nejlepších superaut všech dob.

Číst celé