Rolls-Royce Phantom I: Dostatečný výkon a maximální luxus

Luxusní Rolls-Royce Phantom I, oficiálně pojmenovaný „40/50 New Phantom“, byl nástupcem typu Silver Ghost a nahradil ventily na boku válců modernějším rozvodem OHV.

Automobil poháněný spalovacím motorem vynalezli němečtí inženýři, ale byla potřeba dvou Britů, aby koncept vylepšili. Charles Rolls a Henry Royce v roce 1907 nastolili nové standardy kvality výroby a spolehlivosti se svým vozem Silver Ghost. Britský výrobce nebyl nikdy známý pro své inovace, ale vždy vynikal ve zdokonalování osvědčených řešení.

Rolls-Royce Silver Ghost, původně pojmenovaný „40/50 h.p.“, byl více než 15 let jediným modelem v nabídce továrny. A to i v době, kdy konkurenční výrobci nabízeli několik modelů a typů naráz. V roce 1922 se k němu připojil vůz Twenty, který byl určený na trochu širší trh. Rolls-Royce totiž o rok dříve otevřel montážní linku ve Springfieldu v americkém státě Massachusetts, jejímž úkolem bylo přinášet radost americkým zákazníkům. Přestože původně měly být americké Silver Ghosty totožné s britskými, po vyrobení několika kusů byly provedeny změny, aby vyhovovaly potřebám Američanů.

Konkurence soupeřů jako Hispano Suiza a Isotta Fraschini však postupně sílila. V roce 1922 byly zahájeny práce na větším a výkonnějším modelu nahrazujícím Silver Ghost, jež britské společnosti sloužil téměř dvě desetiletí. Vývoj se však o několik let zpozdil a nový Rolls-Royce byl představen veřejnosti v květnu 1925. Továrnou byl oficiálně pojmenovaný „40/50 New Phantom“, ale později se stal lidově známý pod označením Phantom I.

Úsilí vývoje se soustředilo hlavně do nového šestiválce, který byl v mnoha ohledech vylepšenou větší variantou motoru z modelu Twenty. Řadový šestiválec o zdvihovém objemu téměř 7,7 litru byl jen nepatrně větší oproti hnací jednotce Silver Ghostu, ale použitím ventilového rozvodu OHV jeho výkon výrazně narostl. První Phantomy využívaly litinové hlavy, ale v roce 1928 byl jejich materiál vyměněn za hliník, aby bylo zabráněno časté korozi nastávající při použití méně kvalitních paliv. V dobré tradici Rolls-Royce bylo veřejnosti řečeno, že motor disponuje „dostačujícím“ výkonem. Je pravděpodobné, že mohutný šestiválec vyvinul výkon kolem 100 koní.

Nový motor byl namontován do původního podvozku Silver Ghostu v největším dostupném rozměru, protože od roku 1923 nabízel takovou techniku jako brzdy na všech čtyřech kolech. Phantom byl k dispozici ve dvou délkách rozvoru a byla mu přizpůsobena nejširší varianta karoserie. Stejně jako předchozí Silver Ghost, i Phantom byl vyráběn na obou stranách Atlantiku. Springfieldský Phantom měl kromě volantu na druhé straně obrácené i sací a výfukové kanály motoru.

Jak bylo v souladu s luxusními vozy tehdejších dnů, Rolls-Royce nabízel „New Phantom“ i jako samostatný podvozek pro specializované karosárny. Většina Angličanů se spokojila s formálními tvary, ale extravagantní bohatí Američané zatoužili po unikátních vozech. Podobně jako společnost Brewster nabízela karoserie s exotickými jmény jako Huntingdon, Pall Mall a Playboy, v britské továrně vzniklo několik experimentálních modelů (označovaných EX), jejichž cílem byl výzkum výkonnější varianty Phantomu, aby značka zůstala být schopná konkurovat Bentley.

Ačkoli byl Phantom dobře přijatý novináři i zákazníky, žhavou novinkou v nabídce vozů Rolls-Royce byl jen krátce. Už v roce 1929 byl představen značně lepší Phantom II, který byl prvním zcela novým autem od dob Silver Ghostu. Produkce ve Springfieldu pokračovala až do roku 1931, kdy byla americká pobočka uzavřena. Během šestileté produkce vzniklo celkem 3 512 kusů Phantomu I, z nichž bylo 1 240 smontovaných v Americe.

5 věcí, které vás dostanou při první návštěvě Nürburgringu

Nürburgring není pouze o ježdění. Místní jím doslova žijí, což každého benzínového nadšence doslova pohltí a už nikdy nepustí.

Číst celé

Jaguar XJ13: Vznikl pro Le Mans, ale nikdy nezávodil

Inženýři Jaguaru se rozhodli pro návrat do vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans, ale neochota vedení značky zapříčinila, že se z jejich krásného díla stal nepotřebný unikát.

Číst celé

Citroën XM byl promarněným potenciálem

Většina z nás má rok 1989 spojen s převratem a koncem jedné dlouhé socialistické dekády. V témže roce v květnu se ovšem na světě objevil také Citroën XM, který měl navázat na tradici slavných francouzských limuzín. Něco se ale nepěkně zvrtlo.

Číst celé

Ferrari Dino bylo pomníkem zesnulého syna

Malé Ferrari, které v posledních letech zažívá boom mezi sběrateli. Jeho vznik je bohužel doprovázen hořkou pachutí ztráty milovaného syna.

Číst celé

Lincoln Indianapolis: Elegantní koncept se málem nedochoval. Zachvátil ho požár

Prototyp Lincoln Indianapolis vznikl, aby upevnil vztahy mezi americkými automobilkami a italskými karosárnami. V šedesátých letech bohužel téměř shořel, ale nyní zase existuje a znovu září.

Číst celé

Volvo T6 Roadster: Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas

Ne vždy si ve Volvu mysleli, že jejich jediným údělem je zachraňovat lidi a planetu. Vraťte se s námi do roku 2005 a přivítejte Volvo T6 Roadster.

Číst celé