Zpětné kamery místo zrcátek: Jak se jezdí s revoluční technologií?

Audi e-tron zaujalo revolučním systémem zpětných kamer místo klasických zrcátek. Vyzkoušeli jsme, jak se s revoluční technologií jezdí.

Jízdu bez zpětných zrcátek si už neumíme představit. Při pohledu na dnešní hustý provoz je neuvěřitelné, že se v minulosti vyráběla auta bez zpětných zrcátek, nebo s malým zrcátkem na straně řidiče, aby měl alespoň trochu přehled o dění za sebou. Jízda s historickým autem s minimálním zrcátkem je na dnešních silnicích nezvyklá, protože dobrý výhled dozadu patří k tomu nejdůležitějšímu, čím můžeme jako řidiči ovlivnit bezpečnost jízdy.

Zrcátka považujeme za samozřejmost, ale neuvědomujeme si jejich nutnost až do chvíle, kdy je nemáme. Nejprve tomu možná neuvěříte, ale vidět skutečný odraz periferním vidění zorného pole je opravdu uklidňující. Myslel bych si, že je to blbost, ale o svém poutu na zpětná zrcátka jsem se dozvěděl při testování elektromobilu Audi e-tron, jehož pomocí nám německá automobilka ukazuje blízkou budoucnost.

Virtuální zpětná zrcátka

Audi e-tron vzniklo jako technologická ukázka toho, co nás čeká za několik let. Designéři a inženýři z Audi se postarali o to, aby e-tron byl opravdu revoluční a kromě konvenčních vnějších zrcátek vyvinuli příplatkový systém zpětných kamer. Audi o zpětných kamerách mluví jako o „virtuálních zpětných zrcátkách“ a důvodem jejich vývoje byl futuristický design a hlavně zlepšení aerodynamiky, protože klasická zrcátka více vyčnívají z čelní plochy a zvyšují odpor vzduchu. S celkovým aerodynamickým odporem Cx = 0,28 se crossover Audi e-tron vyrovná sportovním vozům.

Kamery s rozlišením 1280 x 1080 pixelů zaznamenávají obraz, který nepřetržitě promítají na 7“ OLED displeje na předních dveřích. Nastavení směru pohledu kamer se provádí na displejích, protože jsou dotykové. Systém umožňuje i nastavení jasu obrazovek, které se provádí v menu nastavení v infotainmentu.

Jízda se zpětnými kamerami místo zrcátek

Neobvyklá technická řešení k vývoji elektromobilů patří, ale zvyknout si na obraz z kamer místo klasického odrazu vyžaduje nějaký čas. Při řízení jsem zvyklý neustále sledovat dění za sebou, ale s displeji jsem měl zpočátku problém. V Audi e-tron nejsou displeje umístěny v zorném poli řidiče, ale kousek pod ním. Najít v interiéru nejvhodnější místo může být problém, protože každý řidič chce něco jiného. Někomu vyhovuje umístění okolo A-sloupků, jiný by je raději měl jako součást přístrojové desky, ale konvenční zpětná zrcátka za oknem vyhovují všem.

Jelikož jsem e-tron poprvé řídil v odpolední dopravní špičce, nemohl jsem se ubránit nejistotě a stresu. Každodenní přebíhání mezi novinářskými auty různých druhů a značek mě naučilo, abych se rychle přizpůsobil téměř všemu, ale u e-tronu mi to chvíli trvalo. Kdykoli jsem se chtěl podívat za sebe, podíval jsem se na kameru a až poté mi došlo, že musím sklonit pohled o kousek níže na displej. Těch 0,5 sekundy znamená, že auto při dálniční stotřicítce ujede přibližně 18 metrů. Zvykání si na nové řešení může být ze začátku i trochu nebezpečné.

V některých situacích bych ocenil více širokoúhlý záběr, ale ten by ještě více zkreslil odhad vzdáleností. Už se standardním nastavením ohniska kamer je odhad trochu složitý a často jsem používal běžné vnitřní zpětné zrcátko pro ověření. Kamery rovněž zhoršují orientaci při parkování, protože zkosení displejů na okrajích u palubní desky znemožňuje uspokojivý výhled na zadní kola. Z toho důvodu je nutný co nejvíce obdélníkový tvar, který Audi e-tron bohužel nemá. Nepříjemné je i couvání, protože absence klasického navyklého odrazu budí nedůvěru.

Závěrečné zhodnocení

Na systém zpětných kamer místo konvenčních zrcátek se dá po určité době ježdění zvyknout, ale pořád mám pocit, že to prostě není ono. Zpětná zrcátka jsou nenahraditelná a nahrazovat je systémem zpětných kamer mi připadá zbytečné. Určitě jde o zajímavou ukázku technologií budoucnosti, ale zatím mi nedává smysl. Zpětné kamery působí jako revoluční módní výstřelek, který přitáhl spoustu pozornosti k důležité novince automobilky. Nezvyklý systém se časem určitě zlepší, ale zatím nedokáže nahradit staré řešení.

Stěrače čelního okna vymyslela žena, ale lidé revolučnímu vynálezu nevěřili

Revoluční vynález Mary Andersonové zpříjemnil život za volantem nespočtu řidičů.

Číst celé

Aston Martin DB5 byl dvakrát dražší oproti konkurenčnímu E-Type

Nelze mu odepřít image luxusního GT pro agenta britské tajné služby. Aston Martin DB5 však byl velmi exkluzivní i mimo filmová plátna.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Japonská auta

Levné a ošklivé Subaru 360 nebo Toyota Crown otravující Američany při jídle. I takové byly začátky japonských značek v Americe.

Číst celé

Volvo T6 Roadster: Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas

Ne vždy si ve Volvu mysleli, že jejich jediným údělem je zachraňovat lidi a planetu. Vraťte se s námi do roku 2005 a přivítejte Volvo T6 Roadster.

Číst celé

Lamborghini Miura Jota: Jediný prototyp skončil v plamenech

Zhmotněný závodní sen testovacího jezdce Lamborghini pomohl automobilce s vývojem. Jeho působení ale skončilo v polích na apríla roku 1971.

Číst celé

Ford GT: Vzpomínka na Le Mans

Americký Ford se v novém tisíciletí rozhodl připomenout historii svých nejslavnějších modelů. Kromě jmen Mustang a Thunderbird značka oživila i jméno legendárního vítěze nejznámějšího vytrvalostního závodu na světě.

Číst celé