Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Kultovní Quattro bylo zásadním modelem v moderní historii Audi a začalo transformovat image značky z výrobce normálních aut na prestižní automobilku. S nástupem 90. let začalo vznikat více zajímavých strojů se slavným znakem se čtyřmi kruhy a na Audi se začalo koukat jako na skutečnou alternativu značek BMW a Mercedes-Benz. Na konci tohoto desetiletí se Audi stalo nejmodernějším ze všech německých výrobců automobilů.

Audi vyrábělo hezká a dobře zkonstruovaná auta, ale rozhodlo se zaujmout svět představením nejmodernějších technologií. Automobilka na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1991 ukázala koncept sportovního vozu Audi Quattro Spyder, který vypadal jako připravený k sériové výrobě. Dvoumístné kupé s vidlicovým šestiválcem okouzlilo milovníky rychlé jízdy, ale v rukávu Audi se skrývalo další mnohem silnější eso.

Německá automobilka necelé tři týdny po zahájení frankfurtského autosalonu ohromila motoristický svět jedním z nejzajímavějších konceptů posledních let. V říjnu na autosalonu v Tokiu představila prototyp Audi Avus s motorem W12. Designová studie, kterou nyní svět vnímá jako první náznak produkčního supersportu Audi R8, vzdávala hold legendární německé dálnici a okruhu Automobil-Verkehrs-und Ubungsstrasse (AVUS).

Historie společnosti Audi na závodním okruhu AVUS začala v roce 1934, kdy se nové Auto Uniony Type A postavily proti konkurenčním Mercedesům-Benz W25. V prvním závodě Audi sice zvítězil italský tým Scuderia Ferrari s Alfami Romeo P3, ale už v následujících závodech začaly vyhrávat stříbrné šípy, financované nacistickou stranou Adolfa Hitlera.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Auto Union na AVUSu nikdy nevyhrál, ale v roce 1937 se závodní okruh na okraji Berlína stal místem, kde se šestnáctiválcový Type C stal nejrychlejším závodním vozem v historii. Tehdejší závod se nezapočítával do evropského šampionátu, což závodním týmům umožnilo použít závodní vozy s aerodynamickou karoserií, které se běžně používaly při pokusech o závodní rekordy.

Luigi Fagioli s Auto Unionem Type C Stromlinie při kvalifikaci do druhého závodu dosáhl průměrné rychlosti 272 kilometrů v hodině, což byl rekord, který nebyl poražen více než dvacet let. Fagioliho auto bylo inspirací pro koncept Audi Avus 1991 s leštěnou hliníkovou karoserií a motorem W12 uprostřed, který měl podle očekávání vyvinout nejvyšší výkon přesahující 500 koní.

Základem hliníkové karoserie byl lehký trubkový rám, nejmodernější systém pohonu všech kol quattro se skládal z trojice uzamykatelných diferenciálů a koncept byl vybavený řízením všech kol. Ventilované kotoučové brzdy s ABS se ukrývaly za obrovskými koly o rozměrech 20×8 palců, jež představovaly přibližně polovinu výšky vozu.

Prototyp Audi Avus byl vybavený pouze maketou motoru z plastu a dřeva, ale Audi již pracovalo na vývoji pohonné jednotky W12 se třemi řadami po čtyřech válcích. Dvanáctiválec o zdvihovém objemu 5 998 cm3 byl vybavený ventilovým rozvodem DOHC s pěti ventily na válec. Inženýři předpokládali, že by nejvyšší výkon mohl dosáhnout 509 koní při 5 800 otáčkách za minutu a točivý moment měl dosahovat až 540 newtonmetrů.

Čtěte také: Audi Quattro Spyder: Nástupce Quattra se nedostal na trh, aby nenarušil rodinné vztahy

I přes zajímavou techniku se šestistupňovou převodovkou mezi předními koly, pro příznivější rozložení hmotnosti, se koncept Avus dostával na titulní stránky automobilových časopisů kvůli karoserii. Tloušťka ručně tvarovaných hliníkových panelů byla jen 1,5 milimetru a celá karoserie vážila méně než 100 kilogramů. Supersport s kabinou vpředu a dlouhou zádí odkazoval na původní Auto Union Type C Stromlinie. Aerodynamika s mohutným zadním difuzorem se obešla bez velkých spoilerů.

Jakmile lidé otevřeli nůžkové dveře a přes široký práh nastoupili do vozu, ocitli se v závodních sedadlech z uhlíkových vláken s červeným koženým čalouněním. Zbytek čalounění byl vyroben ze světle šedé alcantary. Přístrojová deska nesla analogové a digitální přístroje s nejmodernějším palubním počítačem.

Audi uvádělo, že hmotnost konceptu Avus nepřesahuje 1 250 kilogramů, nejvyšší rychlost dosahuje 337 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 2,9 sekundy. Ale na rozdíl od modelu Quattro Spyder, který byl představen jen o pár týdnů dříve, však nikdo vážně neuvažoval o sériové výrobě. Potenciální zákazníci nabízeli až 10 milionů amerických dolarů za kus, ale Audi odolalo.

Motor W12 si později našel cestu do limuzíny Audi A8 z roku 2001. Koncern Volkswagen Group v roce 1998 koupil zbankrotovanou značku Bugatti a zahájil vývoj duchovního nástupce konceptu Audi Avus, kterým se v roce 2005 stal luxusní hypersport Bugatti Veyron 16.4.

Rolls-Royce Sweptail: Nejdražší britské auto všech dob

Na zakázku vyrobený Rolls-Royce Sweptail má odhadovanou hodnotu přes 13 milionů dolarů. To jej dělá nejdražším autem z Velké Británie.

Číst celé

Pohled do útrob pěti legendárních sporťáků

Výkonné motory, nosníky karoserií či zavěšení kol. Komponenty starých sportovních vozů, které běžně vidět nemůžete, ale nyní máte tu možnost.

Číst celé

La Voiture Noire: Je čtvrtý Atlantic nenávratně ztracen?

Bugatti vyrobilo pouze čtyři exempláře Type 57 SC Atlantic, kvůli čemuž se dnes jedná o extrémně vzácná auta. Jeden z nich, známý jako La Voiture Noire, však stále chybí.

Číst celé

Chcete sbírat auta, ale nejste vyvolenými? Sbírejte high-end modely aut

Splňte si klukovské sny a vybavte si bydlení dekoracemi, které vás nebudou nudit. Přinášíme nahlédnutí do světa sběratelství high-end modelů aut.

Číst celé

Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Číst celé

Lamborghini Miura Jota: Jediný prototyp skončil v plamenech

Zhmotněný závodní sen testovacího jezdce Lamborghini pomohl automobilce s vývojem. Jeho působení ale skončilo v polích na apríla roku 1971.

Číst celé