Začátky cizích značek v Americe: Japonská auta

Levné a ošklivé Subaru 360 nebo Toyota Crown otravující Američany při jídle. I takové byly začátky japonských značek v Americe.

Ještě v šedesátých letech minulého století by to bylo nepřijatelné, ale když v roce 1973 začala ropná krize, japonské značky využily situace a expandovaly na obrovský americký trh. I díky tomu mají japonské automobilky na zdejším trhu velký podíl. Zajímali jste se někdy o to, jak vypadaly jejich první kroky ve Spojených státech amerických?

Datsun

Divize Datsun společnosti Nissan vstoupila na americký trh, když v roce 1958 tiše ukázala několik vozů na výstavě Imported Car Show v Los Angeles. Během onoho roku se jí podařilo prodat 52 exemplářů čtyřdveřového modelu 1000, jehož základní cena byla 1 799 amerických dolarů.

Nebyl to příliš povzbudivý výsledek, ale Datsun setrval a v následujícím roce se mu podařilo zaujmout 1 290 kupujících. Když se v nabídce objevil malý roadster Datsun Sports (v Japonsku prodávaný jako Fairlady), prodejní čísla raketově vzrostla. Nissan se v roce 1960 rozhodl založit americkou divizi, jejímž domovem se stalo New Jersey a v roce 1983 otevřel svou první americkou továrnu v Tennessee.

Honda

Honda zahájila útok na americký trh v roce 1969 pomocí kapesního městského autíčka N600 o výkonu 36 koní. Přestože Honda N600 bylo malé jednoduché auto, bylo dobře zkonstruované a dostupné s volitelnou třístupňovou automatickou převodovkou Hondamatic. Honda založila své sídlo v Kalifornii a začala prodávat auta na západním pobřeží Ameriky. Prodalo se 4 195 aut v roce 1970, 9 509 aut v roce 1971 a v roce 1972 jich bylo už 20 500.

Civic, jeden z nejúspornějších automobil v Americe, přišel na trh včas, aby využil přechodu na menší vozy, který v roce 1973 spustila ropná krize. V roce 1979, deset let po vylodění prvních N600 z Japonska, prodala americká divize Hondy 353 291 vozů a začala vyrábět motocykly v Ohiu. První americká továrna Hondy byla otevřena v Marysville v Ohiu v roce 1982.

Mazda

Mazda začala prodávat auta ve Spojených státech amerických na počátku roku 1970. Řídká síť dealerů zpočátku distribuovala auta pouze ve Washingtonu a v Oregonu. V roce 1970 se prodalo 2 098 vozů a v roce 1971 si své majitele našlo téměř 20 000 vozů. Přibližně polovinu aut, které byly v roce 1971 dodány do Ameriky, poháněl rotační motor.

V roce 1973 vzrostl podíl wankelových aut na ohromujících 92%, čímž společnost překročila hranici 100 000 prodaných kusů ročně, když expandovala do dalších států USA. Od roku 1987 Mazda začala vyrábět auta v továrně Flat Rock v Michiganu. V období roků 1992 – 2012 zde vyráběl i Ford. Když se však společný podnik rozpadl, výrobní prostory zůstaly ve vlastnictví Fordu.

Mitsubishi

Spolupráce mezi Mitsubishi a Chryslerem se hodila oběma společnostem. Mitsubishi chtělo rozšířit svou prodejní síť mimo Japonsko a Chrysler potřeboval malé spolehlivé auto, aby měl co prodávat ve zvětšujícím se segmentu ekonomických aut. Chrysler koupil 15% podíl v Mitsubishi a přepracoval Colt do podoby Dodge. Modely Plymouth Arrow a Sapporo byla také vyráběny v Japonsku. S blížícím se koncem sedmdesátých let, tisíce Američanů jezdili v Mitsubishi, ačkoliv o této značce nikdy pořádně neslyšeli.

Mitsubishi vystoupilo ze stínu až v roce 1982, kdy v Americe začalo prodávat tři auta pod svým vlastním jménem. Modely Cordia, Tredia a Starion vstoupily do prodeje jako modelový rok 1983. Mitsubishi otevřelo první vlastní americkou továrnu ve spolupráci s Chryslerem v roce 1985. Nacházela se v Illinois.

Subaru

Malé a slabé, takové bylo Subaru 360, které nebylo příliš vhodné pro americký trh. Japonská automobilka neplánovala tento model prodávat mimo svůj domácí trh, ale podnikatelé Malcom Bricklin a Harvey Lamm v něm viděli potenciál. Americké zastoupení Subaru založili v roce 1968 a prodávali licenci prodejcům, kteří měli zájem o distribuci 360. První reklamy dokonce používaly slogan „Cheap and ugly“.

Subaru prodalo 332 kusů typu 360 v roce 1968 a 2 407 kusů následující rok. Americké podnikání značky téměř skončilo, když časopis Consumer Reports nazval Subaru 360 „nejnebezpečnějším vozem na trhu“. Subaru se však zachránilo, když v roce 1970 uvedlo větší a silnější model FF-1. První továrna Subaru byla otevřena v americké Indianě v roce 1989 ve spolupráci s Isuzu.

Toyota

Začátek historie amerického zastoupení Toyoty se začal psát v roce 1957, když si místní divize Toyota Motor Sales jako své sídlo vybrala budovu v Hollywoodu, v níž se dříve nacházelo obchodní zastoupení značky Rambler. Když model Crown dorazil do Ameriky v roce 1958, byl prodávaný jako Toyopet, nikoliv jako Toyota. Toyota během prvního roku na americkém trhu prodala 287 vozů Crown a jeden Land Cruiser.

Model bohužel nebyl vhodný pro chutě amerických motoristů. Majitelé Crownu, kteří pravidelně jedli v drive-in restauracích, si údajně stěžovali, že podpěra speciálního tácu pro zavěšení na volant stále tlačí na spínání klaksonu. Toyota otevřela svou první americkou továrnu v Kentucky v roce 1986.

Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu

Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.

Číst celé

Znáte zapomenutou inovaci Henryho Forda, kterou zlepšil životy zaměstnanců?

Americký průmyslník Henry Ford ovlivnil vývoj automobilového průmyslu a zavedl revoluční inovace, ke kterým patřilo zkrácení pracovní doby.

Číst celé

Citroën GS BiRotor: Smůla na kolech již od počátku

Poté, co Citroën se svým prototypem M35 uspěl, rozhodl se pro montáž upravené verze motoru do nového GS a prodej na běžném trhu.

Číst celé

Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

Jediné Ferrari F40 s automatickou převodovkou Valeo vzniklo ve spolupráci se společností Valeo pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Stále mělo dvakrát přeplňovaný motor V8, jezdilo přes 320 km/h, ale mělo elektronicky ovládanou spojku.

Číst celé

Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Číst celé

Pět důležitých milníků Le Mans

Na oko je Le Mans dobře vypadajícím cirkusem, ale v pozadí se doopravdy závodí. Pro úspěšné zdolání 24 hodin na trati je třeba maximální odhodlání.

Číst celé