Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Bugatti na začátku roku 1989 převzalo první prototyp podvozku pro vývoj nového supersportu, který vyrobila francouzská společnost Aerospatile. Podvozek číslo 110-000 byl prvním z pěti prototypových podvozků vyrobených z hliníků před přechodem na modernější a lehčí uhlíková vlákna.

Inženýrům Bugatti se v březnu 1989 povedlo úspěšně otestovat první motor a společnost zahájila hledání vhodného návrháře karoserie. Technické výkresy připravovaného vozu obdrželi Nuccio Bertone, Marcello Gandini, Giorgetto Giugiaro a Paolo Martin, z nichž všichni vytvořili vlastní vizi nového Bugatti.

Podle všeho nejlepší návrh představilo studio Italdesign Giugiaro, v jehož čele stál slavný návrhář Giorgetto Giugiaro. Bugatti ID 90 se představilo na autosalonu v Turíně v dubnu 1990, ale už tehdy šlo o koncept vozu neschválený do sériové výroby. Romano Artioli, majitel značky Bugatti, se ale rozhodl pro návrh Marcella Gandiniho.

Čtěte také: Píše se rok 1991 a my vám představujeme nejlepší auto na světě

Romano Artioli hledal moderní ideál a dodnes není známo, proč se rozhodl odmítnout uhlazený koncept ID 90 a upřednostnit dílo od Gandiniho. Netradiční vzhled pro Bugatti EB 110 nepředstavoval žádnou komerční výhodu. Elegantní koncept od Giugiara oproti tomu lépe obstál v testu času a dnes vypadá mnohem lépe než většina supersportovních vozů z přelomu 80. a 90. let.

Hlavní světla, obrysová světla a směrovky byly namontovány pod jediný kryt, takže koncept ID 90 vypadal moderněji než většina soudobých sportovních vozů. Design ID 90 představoval čisté linie bez agresivních velkých spoilerů, protože většinu potřebného přítlaku vytvářely horní a spodní povrchy karoserie, která rovněž byla vybavena elektricky ovládaným křídlem. Série větracích otvorů v zadní části pomáhala uchlazení 3,5 litrového vidlicového dvanáctiválce se čtyřmi turbodmychadly IHI.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Nejdůležitějším poznávacím prvkem konceptu Bugatti ID 90 byla radikální kopulovitá kabina z elektrochromatického skla. Dveře se otevíraly směrem vzhůru a v zadní části kopule byl výřez ve tvaru písmene U pro další odvětrávání motorového prostoru. Giugiaro se při navrhování designu kol inspiroval legendárním Bugatti Type 41 Royale.

I přes odmítnutí Romanem Artiolim se Giugiaro rozhodl s původními křivkami prosadit a v letech 1991 a 1993 je upravil pro řadu konceptů BMW, kterými byly Nazca M12, Nazca C2 a Nazca C2 Spider. Mnichovská automobilka dlouho přemýšlela o jejich sériové výrobě, ale nakonec projekty zamítlo kvůli špatným zkušenostem s produkcí BMW M1 a globální recesí.

I když koncept ID 90 neopustil fázi konceptu, Bugatti se později obrátilo na studio Italdesign při vývoji modelu EB112. Velká čtyřdveřová limuzína se představila světu na autosalonu v Ženevě v březnu 1993, ale nakonec byly vyrobeny pouze dva kusy. Italská část historie Bugatti skončila v září 1995, když Romano Artioli vyhlásil bankrot.

Mazda RX-8 Roadtrip: S laciným wankelem přes půl Evropy

Přišlo mi to jako zajímavý nápad. Místo letenky jsem koupil ojetou Mazdu RX-8 za cenu staršího iPhonu a vyrazil s ní na dlouhou cestu domů.

Číst celé

Maserati oslavuje 70. výročí vozu A6G 2000, modelu pojmenovaného na počest Alfieriho Maseratiho

V roce 1951 se Maserati A6G 2000 stalo modelem, který oslavoval spoluzakladatele značky, automobilového závodníka a konstruktéra Alfieriho Maseratiho.

Číst celé

Drift, aneb sledování cesty bočními okny

Slovo drift, neboli „unášení“ pochází z japonského „dorifuto“. Jízda dveřmi napřed se v posledních letech stala fenoménem, což Dominika dovedlo k tomu, aby se ohlédl za jejími počátky.

Číst celé

Jaký byl pravdivý důvod, proč Audi koupilo Lamborghini v roce 1998

Audi využilo know-how malosériové italské automobilky, aby získalo náskok před konkurencí při vývoji sportovního vozu s motorem uprostřed, ale celý příběh je trochu složitější.

Číst celé

HSV Commodore Group A SS: S bodykitem proti konkurenci

Australský sedan Holden HSV Commodore VL Group A SS udržel krok s konkurencí díky propracovanému bodykitu vyvinutému za pomoci specialistů z Tom Walkinshaw Racing.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé