GTO versus GTO: Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Americký magazín Car and Driver nezvládl sehnat originální Ferrari 250 GTO do unikátního srovnávacího testu s americkým Pontiacem GTO, a tak musel improvizovat. Čtenářům přinesl srovnání na základě kratičkých dojmů, jaké novináři získali na sedadle spolujezdce Ferrari a ve speciálně vyvinutém muscle caru.

Byl to začátek nové éry, když Pontiac položil základní kameny populárních muscle cars a vypustil do světa Pontiac GTO. Zpočátku to byl dvoudveřový Tempest v nové sportovní výbavě s 6,3litrovým vidlicovým osmiválcem. Na masce chladiče a dalších částech karoserie e objevilo nové modelové označení GTO, s jakým se detroitská značka inspirovala u italského Ferrari 250 GTO. Slovíčka „Gran Turismo Omologato“ zkrátka zněla natolik dobře, že se hodila i k novému americkému bouráku. V Pontiacu se rozhodli zaujmout potenciální zákazníky italským kouzlem a exotickým šmrncem.

Originální Pontiac GTO s 360 koňmi pod kapotou byl reálně mnohem silnější než závodní Ferrari 250 GTO, které s třílitrovým vidlicovým dvanáctiválcem Colombo vyvinulo přibližně 300 koní. Americký magazín Car and Driver se v šedesátých letech rozhodl, že americkou mlátičku i italský sporťák postaví do jednoho srovnávacího testu, ale realizace byla obtížná. Originální Ferrari 250 GTO první série se totiž vyrobilo v pouhých 33 kusech a Ferrari pochopitelně nemělo ani jediný prezentační vůz. Americké závodní týmy současně odmítly GTO půjčit magazínům. Novináři se tak rozhodli napsat teoretický srovnávací test poté, co se v jednom Ferrari náhodou kousíček svezli.

Naopak Pontiac v nápadu viděl potenciál a příležitost se zviditelnit. Redaktorům tak poskytl speciálně připravené GTO se silnějším motorem a vylepšeným zavěšením, aby dosáhlo ještě lepších výsledků. Podle neoficiálních historek se pod kapotou objevil výkonnější motor Super Duty o zdvihovém objemu 6,9 litru a 370 koních. Redaktoři časopisu přitom nic nepoznali, protože nové srdce na první pohled vypadalo jako standardní pohonná jednotka.

Výsledkem smyšleného srovnávacího testu tak byl chvalozpěv na Pontiac, u kterého redaktorům vadila pouze nekomfortní sedadla a tachometr. Magazín Car and Driver se následně stal jedním z nejlepších časopisů o autech v Americe, protože čtenářům přinášel opravdu exkluzivní obsah. Co na tom, že nebyl úplně pravdivý. A detroitské automobilce pomohl propagovat historicky první muscle car.

Amati: Luxusní divize Mazdy pro Ameriku skončila obrovským zklamáním

Japonská značka Amati je zapomenutou luxusní divizí Mazdy pro severoamerický trh, kterou automobilka musela zrušit a nikdy poté se o ní už nezmínila.

Číst celé

Mototechna roku 1974: 7 aut, která jste mohli mít

Auta, jimiž jezdili naši otcové a dědové. Víte, kolik stála jako nová?

Číst celé

Dauer 962 Le Mans: Extrémní Porsche s průkazkou do silničního provozu

Dauer 962 Le Mans byl konverzí závodního Porsche 962 na silniční supersport. Inženýři pod vedením závodníka vyvinuli rychlejší auto než byl McLaren F1.

Číst celé

Speciály pro Gran Turismo

Auta navržená, aby se mohla objevit ve slavné hře na PlayStation. Některá z nich se později ukázala i v reálném světě.

Číst celé

Audi 4000: Když Audi stálo polovinu konkurenčního Mercedesu-Benz

V osmdesátých letech se Audi předvedlo na americkém trhu s velkým sedanem, který byl podobně dobrý jako konkurenční BMW a Mercedes, ale byl výrazně levnější.

Číst celé

Pět předválečných závoďáků, které pravděpodobně neznáte

Pětice závodních aut, v nichž jezdili jen ti nejbláznivější muži na planetě. Kolik z nich znáte?

Číst celé