GTO versus GTO. Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Magazínu Car and Driver se nepodařilo sehnat vzácnější z vozů do srovnávacího testu, takže je jednoduše porovnali u stolu v kanceláři.

Pontiac nepochybně položil základní kámen kategorie muscle cars, když v roce 1964 vypustil na trh Pontiac GTO. V podstatě se jednalo o dvoudveřový Tempest, pod jehož kapotou byl uložený vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu 6,3 litru. Na mřížce chladiče a na bocích se objevilo typové označení GTO, které si detroitská automobilka vypůjčila z Ferrari 250 GTO a znamená „Gran Turismo Omologato“. Jméno znělo dobře, takže se Pontiac rozhodl jej využít a vtisknout novému modelu italské kouzlo a exotický vkus.

Originální Pontiac GTO s výkonem 360 koní byl ve skutečnosti mnohem výkonnější než Ferrari 250 GTO, jehož třílitrový vidlicový dvanáctiválec vyvinul nejvyšší výkon přibližně 300 koní. Magazín Car and Driver se v šedesátých letech rozhodl dát obě auta do srovnávacího testu, ale uskutečnění takové zkoušky se stalo poněkud obtížné. 250 GTO první série totiž vzniklo v počtu pouhých 33 exemplářů a Ferrari nemělo žádné tiskové auto pro případnou zápůjčku. Američtí majitelé zároveň odmítli GTO půjčovat magazínům, takže redaktoři časopisu nakonec napsali hypotetický srovnávací test mezi oběma vozy poté, co se s jedním Ferrari krátce svezli.

Naopak Pontiac v takovém nápadu viděl příležitost a magazínu poskytl speciálně připravené GTO. Vůz měl navýšený výkon a vyladěné zavěšení, aby při testování dosáhl lepších výsledků. Podle nepotvrzených informací se pod kapotou objevil větší motor Super Duty o zdvihovém objemu 6,9 litru a výkonu 370 koní. Redaktoři časopisu přitom nic nepoznali, jelikož zaměněný motor na první pohled vypadal jako běžná hnací jednotka.

I přes nemožné srovnání se ze smyšleného srovnávacího testu se stal chvalozpěv na Pontiac, u něhož redaktorům vadila pouze sedadla a tachometr. To v dobách před internetem a YouTube dopomohlo Car and Driveru, aby se zařadil k nejlepším magazínům v Americe a zároveň to pomohlo Pontiacu GTO v reklamní kampani.

Ptáte se, jak by onen srovnávací test dopadl, pokud by se opravdu uskutečnil? Pontiac GTO se na konci první poloviny šedesátých let řadil k nejrychlejším autům, jaká jste mohli na amerických silnicích potkat. S velkou pravděpodobností by tedy porazil Ferrari ve sprintu, ale následně by prohrál závod na jakémkoliv závodním okruhu.

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

50 let smůly. Koupila si Tesla prokletou továrnu?

Když v roce 2010 mladá elektro-automobilka Tesla hledala své první pořádné výrobní prostory, dohodla se na odkoupení kalifornské továrny Toyoty. Jenže tato fabrika za svých dnes již 56 let existence zažila tolik nešťastných okamžiků, až si svět začal říkat, jestli není prostě prokletá.

Číst celé

Jak Volkswagen omylem zničil první Bentley Continental GT, který vyrobil

Bentley Continental GT byl první model značky vyvinutý pod vedením Volkswagenu, ale jeho vývoj zkomplikovala úsměvná zničující nehoda.

Číst celé

25 zajímavostí o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

Číst celé

Lamborghini Marzal: Předzvěst italského rollsu

Prosklený prototyp Lamborghini byl předzvěstí luxusní Espady. Marcello Gandini konečně dostal volné ruce a navrhl dechberoucí futuristické auto.

Číst celé

Challenger: Dokument popisující příběh Peugeotu 205 T16 v rally skupiny B

Starší dokument Challenger vypráví o vzniku a závodění Peugeotu 205 T16 ve skupině B.

Číst celé