GTO versus GTO: Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Americký magazín Car and Driver nezvládl sehnat originální Ferrari 250 GTO do unikátního srovnávacího testu s americkým Pontiacem GTO, a tak musel improvizovat. Čtenářům přinesl srovnání na základě kratičkých dojmů, jaké novináři získali na sedadle spolujezdce Ferrari a ve speciálně vyvinutém muscle caru.

Byl to začátek nové éry, když Pontiac položil základní kameny populárních muscle cars a vypustil do světa Pontiac GTO. Zpočátku to byl dvoudveřový Tempest v nové sportovní výbavě s 6,3litrovým vidlicovým osmiválcem. Na masce chladiče a dalších částech karoserie e objevilo nové modelové označení GTO, s jakým se detroitská značka inspirovala u italského Ferrari 250 GTO. Slovíčka „Gran Turismo Omologato“ zkrátka zněla natolik dobře, že se hodila i k novému americkému bouráku. V Pontiacu se rozhodli zaujmout potenciální zákazníky italským kouzlem a exotickým šmrncem.

Originální Pontiac GTO s 360 koňmi pod kapotou byl reálně mnohem silnější než závodní Ferrari 250 GTO, které s třílitrovým vidlicovým dvanáctiválcem Colombo vyvinulo přibližně 300 koní. Americký magazín Car and Driver se v šedesátých letech rozhodl, že americkou mlátičku i italský sporťák postaví do jednoho srovnávacího testu, ale realizace byla obtížná. Originální Ferrari 250 GTO první série se totiž vyrobilo v pouhých 33 kusech a Ferrari pochopitelně nemělo ani jediný prezentační vůz. Americké závodní týmy současně odmítly GTO půjčit magazínům. Novináři se tak rozhodli napsat teoretický srovnávací test poté, co se v jednom Ferrari náhodou kousíček svezli.

Naopak Pontiac v nápadu viděl potenciál a příležitost se zviditelnit. Redaktorům tak poskytl speciálně připravené GTO se silnějším motorem a vylepšeným zavěšením, aby dosáhlo ještě lepších výsledků. Podle neoficiálních historek se pod kapotou objevil výkonnější motor Super Duty o zdvihovém objemu 6,9 litru a 370 koních. Redaktoři časopisu přitom nic nepoznali, protože nové srdce na první pohled vypadalo jako standardní pohonná jednotka.

Výsledkem smyšleného srovnávacího testu tak byl chvalozpěv na Pontiac, u kterého redaktorům vadila pouze nekomfortní sedadla a tachometr. Magazín Car and Driver se následně stal jedním z nejlepších časopisů o autech v Americe, protože čtenářům přinášel opravdu exkluzivní obsah. Co na tom, že nebyl úplně pravdivý. A detroitské automobilce pomohl propagovat historicky první muscle car.

BMW M3 E92: Osmiválcová atmosféra na vlastní kůži

Osmiválec v BMW M3 se krátce po uvedení mnoha lidem nelíbil, jenže byl až dokonalou volbou, jak posunout už tak skvělé auto o hodně dál.

Číst celé

Mazda RX-7 SA/FB: S malým wankelem unikla regulacím

Světová ekonomika nepřála úspěchu wankelova motoru, ale Mazdě se podařil opak. RX-7 se prodávala velmi dobře a dokázala se vyhnout přísným japonským regulacím.

Číst celé

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé

Dokonalý svět Marcella Gandiniho

Pokud milujete auta a čtete Temple of Speed, určitě už jste v článcích narazili na řadu zmínek o geniálním italském vizionáři, který pracoval pro Bertoneho a asi každé auto, které kdy nakreslil, bylo a stále je ikonou. Jste si ale jisti, že znáte celý rozsah práce Marcella Gandiniho? Pokud ne, čtěte dále a hlavně si prohlédněte naši galerii.

Číst celé

Fiat Abarth 1000 Monoposto: Roztočil se před cílem, ale stanovil rekord

Fiat Abarth 1000 Monoposto da Record byl posledním rychlostním speciálem vozem automobilky a stanovil rekord nezvyklým způsobem.

Číst celé

Chceme tvou zpětnou vazbu

Čas plyne jako voda a web Temple of Speed je online už skoro dva měsíce. Nyní se obracíme na vás, čtenáře, s prosbou o zpětnou vazbu. Díky ní se nejen dozvíme, co děláme dobře a co děláme špatně, ale taky to, kdo jste vy a pro koho Temple of Speed vytváříme.

Číst celé