Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Porsche se proslavilo jako výrobce sportovních vozů, ale když v devadesátých letech minulého století procházelo finanční krizí, manažeři a inženýři museli vyvinout model, kterým automobilka zaujme nové potenciální zákazníky. Společnost Porsche potřebovala vyvinout čtyřmístný model, kterým se na začátku nového tisíciletí stalo SUV Cayenne. Později jej následovala sportovní limuzína Panamera, crossover Macan a elektromobil Taycan.

Čtyřmístné modely se mohou zdát jako rychlá odpověď na požadavky trhu, ale Porsche zkoušelo jejich vývoj už několik desetiletí zpět. Představujeme vám prototypy rodinných Porsche, které se nedostaly do sériové výroby.

Porsche 356 Type 530

Porsche 356 bylo prvním sériově vyráběným vozem značky a rovněž bylo prvním modelem, který byl přepracován na čtyřmístné auto. Čtyřmístné Porsche 356 mělo oproti běžným verzím prodloužený rozvor, delší dveře a vyšší střechu v zadní části. I když si prototyp s označením Type 530 zachoval jeden pár dveří, na začátku padesátých let byl prvním Porsche pro čtyři pasažéry.

Ferdinand „Ferry“ Anton Ernst Porsche měl velkou touhu, aby sportovní vozy uměly nabídnout prostor pro rodinu. Koneckonců se stal otcem ve 26 letech a rodinnému životu i sportovní jízdě přikládal velký význam. Vývoj vozu Porsche se čtyřmi plnohodnotnými sedadly pomalu odstartoval.

Porsche Type 754 T7

Porsche si na přelomu padesátých a šedesátých let uvědomilo, že typ 356 zastarává a pustilo se do vývoje nového modelu, kterým se o několik let později stalo Porsche 911. Mezičlánkem spojujícím modely 356 a 911 byl prototyp Type 754 T7, který byl duchovním nástupcem Type 530. Nástupce slavné 356 si měl zachovat sportovní charakter předchůdce, ale přidat k němu každodenní použitelnost.

Porsche Type 754 T7 nebylo příliš rozdílné od produkčního Porsche 911, ale se stupňovitou střechou „notchback“ nabízelo prostor pro cestující na zadních sedadlech. „Ferry“ Porsche se rozhodl upustit od praktičnosti, protože nástupce 356 musel mít čistý tvar karoserie kupé.

Porsche 928-4 S

Představením modelu 928 v roce 1977, který měl nahradit 911, začala nová kapitola při hledání plnohodnotného čtyřmístného modelu Porsche. V roce 1984 se Porsche rozhodlo postavit komfortnější verzi modelu 928. Výsledkem byl dvoudveřový luxusní vůz s karoserií shooting brake, který vycházel z vylepšeného Porsche 928 S. Zajímavý návrh se bohužel nedostal do sériové výroby a unikátní prototyp byl darem od zaměstnanců patriarchovi společnosti.

Porsche 928 Studie H50

Porsche 928 se na začátku druhé poloviny osmdesátých let neprodávalo tak dobře, jak společnost doufala, ale nepřestávala mu věřit. V roce 1986 designéři automobilky experimentovali s dvojicí čtyřdveřových prototypů s různými zadními konci. O rok později byl prototyp Studie H50 prezentován zakladateli automobilky při příležitosti oslav jeho 75. narozenin, ale manažeři společnosti v roce 1989 rozhodli, že nový tvar karoserie 928 není přesvědčivý a ukončili vývoj čtyřdveřové verze.

Porsche 989

Zatímco Porsche pokračovalo ve výrobě sportovních vozů, návrháři na konci osmdesátých let učinili další pokus o oživení projektu plnohodnotného čtyřmístného Porsche. Prototyp 989 navržený Harm Lagaayem s 3,6 litrovým motorem V8 o výkonu 300 koní byl připraven nastavit důležitý milník jako první čtyřdveřové Porsche.

Vypadalo to, že se čtyřdveřové Porsche konečně dostane do sériové výroby, ale projekt byl zastaven v roce 1989 poté, co vedoucí projektu Dr. Ulrich Bez opustil společnost. Opětovnému nastartování projektu nepřál ani razantní pokles prodejů Porsche 928 na přelomu osmdesátých a devadesátých let. V roce 1992 se generální ředitel Wendelin Wiedeking rozhodl smést projekt ze stolu, protože bylo třeba vynaložit veškeré úsilí na vývoj modelových řad Boxster a 911.

Renesance Porsche pro čtyři

Na konci devadesátých došlo k renesanci Porsche pro čtyři pasažéry, když se automobilka pustila do vývoje Cayenne. Úspěšné čtyřdveřové SUV se zasloužilo o záchranu automobilky, spolu se základním roadsterem Boxster, a v roce 2009 bylo následováno Panamerou. V roce 2019 se představila čtyřdveřová limuzína Taycan, která se stala historicky prvním elektromobilem značky Porsche.

Maserati Bora: Konkurent Miury vsázel na design a jízdní komfort

Maserati Bora se představilo na začátku sedmdesátých let jako konkurent oslňujícího Lamborghini Miura a luxusních Ferrari.

Číst celé

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Omezovače otáček: Jak fungují různá provedení?

Základní funkci omezovače otáček všichni známe, ale víme, jak fungují po stránce techniky? Kromě toho vám zároveň prozradíme, co se stane, když omezovač otáček nestihne zakročit včas.

Číst celé

Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Číst celé

Bizzarrini Manta: „Přistupte blíže! Fascinující dílo nové karosárny je tady!“

Jedinečný prototyp Bizzarrini Manta vznikl, aby Giorgietto Giugiaro mohl prezentovat vlastní designové studio. Postupem let se vůz ztratil, ale nyní už zase získává prestižní ocenění.

Číst celé

Jednoduchý Jeep pomohl vyhrát největší vojenský konflikt v dějinách

Spojenci vyhráli druhou světovou válku nejen použitím atomové bomby a obrovské vojenské mašinerie, která následovala po útoku na námořní základnu Pearl Harbor, ale i svou bohatou technickou vybaveností. Do ní spadal i jednoduchý Jeep, jež později dal vzniknout celé kategorii vozů, se kterými se na silnicích setkáváme dnes a denně.

Číst celé