Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Porsche se proslavilo jako výrobce sportovních vozů, ale když v devadesátých letech minulého století procházelo finanční krizí, manažeři a inženýři museli vyvinout model, kterým automobilka zaujme nové potenciální zákazníky. Společnost Porsche potřebovala vyvinout čtyřmístný model, kterým se na začátku nového tisíciletí stalo SUV Cayenne. Později jej následovala sportovní limuzína Panamera, crossover Macan a elektromobil Taycan.

Čtyřmístné modely se mohou zdát jako rychlá odpověď na požadavky trhu, ale Porsche zkoušelo jejich vývoj už několik desetiletí zpět. Představujeme vám prototypy rodinných Porsche, které se nedostaly do sériové výroby.

Porsche 356 Type 530

Porsche 356 bylo prvním sériově vyráběným vozem značky a rovněž bylo prvním modelem, který byl přepracován na čtyřmístné auto. Čtyřmístné Porsche 356 mělo oproti běžným verzím prodloužený rozvor, delší dveře a vyšší střechu v zadní části. I když si prototyp s označením Type 530 zachoval jeden pár dveří, na začátku padesátých let byl prvním Porsche pro čtyři pasažéry.

Ferdinand „Ferry“ Anton Ernst Porsche měl velkou touhu, aby sportovní vozy uměly nabídnout prostor pro rodinu. Koneckonců se stal otcem ve 26 letech a rodinnému životu i sportovní jízdě přikládal velký význam. Vývoj vozu Porsche se čtyřmi plnohodnotnými sedadly pomalu odstartoval.

Porsche Type 754 T7

Porsche si na přelomu padesátých a šedesátých let uvědomilo, že typ 356 zastarává a pustilo se do vývoje nového modelu, kterým se o několik let později stalo Porsche 911. Mezičlánkem spojujícím modely 356 a 911 byl prototyp Type 754 T7, který byl duchovním nástupcem Type 530. Nástupce slavné 356 si měl zachovat sportovní charakter předchůdce, ale přidat k němu každodenní použitelnost.

Porsche Type 754 T7 nebylo příliš rozdílné od produkčního Porsche 911, ale se stupňovitou střechou „notchback“ nabízelo prostor pro cestující na zadních sedadlech. „Ferry“ Porsche se rozhodl upustit od praktičnosti, protože nástupce 356 musel mít čistý tvar karoserie kupé.

Porsche 928-4 S

Představením modelu 928 v roce 1977, který měl nahradit 911, začala nová kapitola při hledání plnohodnotného čtyřmístného modelu Porsche. V roce 1984 se Porsche rozhodlo postavit komfortnější verzi modelu 928. Výsledkem byl dvoudveřový luxusní vůz s karoserií shooting brake, který vycházel z vylepšeného Porsche 928 S. Zajímavý návrh se bohužel nedostal do sériové výroby a unikátní prototyp byl darem od zaměstnanců patriarchovi společnosti.

Porsche 928 Studie H50

Porsche 928 se na začátku druhé poloviny osmdesátých let neprodávalo tak dobře, jak společnost doufala, ale nepřestávala mu věřit. V roce 1986 designéři automobilky experimentovali s dvojicí čtyřdveřových prototypů s různými zadními konci. O rok později byl prototyp Studie H50 prezentován zakladateli automobilky při příležitosti oslav jeho 75. narozenin, ale manažeři společnosti v roce 1989 rozhodli, že nový tvar karoserie 928 není přesvědčivý a ukončili vývoj čtyřdveřové verze.

Porsche 989

Zatímco Porsche pokračovalo ve výrobě sportovních vozů, návrháři na konci osmdesátých let učinili další pokus o oživení projektu plnohodnotného čtyřmístného Porsche. Prototyp 989 navržený Harm Lagaayem s 3,6 litrovým motorem V8 o výkonu 300 koní byl připraven nastavit důležitý milník jako první čtyřdveřové Porsche.

Vypadalo to, že se čtyřdveřové Porsche konečně dostane do sériové výroby, ale projekt byl zastaven v roce 1989 poté, co vedoucí projektu Dr. Ulrich Bez opustil společnost. Opětovnému nastartování projektu nepřál ani razantní pokles prodejů Porsche 928 na přelomu osmdesátých a devadesátých let. V roce 1992 se generální ředitel Wendelin Wiedeking rozhodl smést projekt ze stolu, protože bylo třeba vynaložit veškeré úsilí na vývoj modelových řad Boxster a 911.

Renesance Porsche pro čtyři

Na konci devadesátých došlo k renesanci Porsche pro čtyři pasažéry, když se automobilka pustila do vývoje Cayenne. Úspěšné čtyřdveřové SUV se zasloužilo o záchranu automobilky, spolu se základním roadsterem Boxster, a v roce 2009 bylo následováno Panamerou. V roce 2019 se představila čtyřdveřová limuzína Taycan, která se stala historicky prvním elektromobilem značky Porsche.

Recenze knihy: Taky to nehuntuju, čtení pro vaše auto

S detailingem je to jako s barbery. V posledních letech se s nimi roztrhl pytel, ale pokud si dobře nevyberete, zaplatíte pálku za to, že svůj lak nebo vlasy jen zničíte.

Číst celé

Ferrari F50 GT: Nejlepší závodní Ferrari, které nikdy nezávodilo

Ferrari se chtělo zúčastnit závodního seriálu GT1 a vyvinulo špičkové auto. Když však Porsche našlo skulinu v pravidlech a získalo značnou výhodu, Ferrari se rozhodlo svůj nový program ukončit.

Číst celé

Toyota GR Yaris: 5 zajímavostí o nejlákavějším hot hatchi současnosti

Toyota GR Yaris je nepochybně nejzajímavější sportovní auto roku 2020. Představujeme vám 5 technických zajímavostí, které byste o nové Toyotě měli vědět.

Číst celé

Skoro jako Nuvolari: Jaguar E-Type předjel Ferrari 250 GT Breadvan dlouhým driftem

Rob Huff se v Jaguaru E-Type hnal za vzácným Ferrari 250 GT Breadvan a svým rozevlátým řidičským stylem připomínal umění Tazia Nuvolariho.

Číst celé

Jednoduchý Jeep pomohl vyhrát největší vojenský konflikt v dějinách

Spojenci vyhráli druhou světovou válku nejen použitím atomové bomby a obrovské vojenské mašinerie, která následovala po útoku na námořní základnu Pearl Harbor, ale i svou bohatou technickou vybaveností. Do ní spadal i jednoduchý Jeep, jež později dal vzniknout celé kategorii vozů, se kterými se na silnicích setkáváme dnes a denně.

Číst celé

Mik Kehl: Génius řídících jednotek působil i v Česku

O jeho osobním životě nevíme nic. Google je na něho téměř krátký a informace kusé. Jeho kariéra z něj ale dělá jednoho z nejlepších úpravců planety, legendu v oboru.

Číst celé