Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Peugeot představil model 106 Rallye v listopadu roku 1993 a prezentoval jej jako duchovního nástupce populární 205 Rallye, jenž byla lidovější variantou vrcholového GTi. 106 Rallye byl jednoduchý hothatch bez nadbytečné hmotnost přidávající výbavy, která byla v tehdejších městských autech velmi častá.

Základ ostrého hatchbacku vycházel ze standardního typu 106, moderního a skvěle vypadajícího hatchbacku, jenž byl představený světu v roce 1991. Vzorník barev pro 106 Rallye nabízel pouze tři barvy, jimiž byla černá, bílá a červená. Auto se z vnějšku odlišovalo novými nárazníky a blatníky, které ukrývaly bílá čtrnáctipalcová plechová kola po vzoru 205 Rallye. Nejvýraznějším prvkem odlišení sportovního modelu od běžných byly dekorativní polepy na obou bocích auta.

Interiér byl zdoben červenými koberci a červenými bezpečnostními pásy. Řidič a spolujezdec usedali do černo-červených sportovních sedadel a ke změně směru jízdy sloužil tříramenný volant. Komfortní prvky výbavy jako hlavní otvory ventilace či přihrádka před spolujezdcem byly zahozeny na smetiště. Cíl byl jednoduchý a prostý – ušetřit co nejvíce hmotnosti.

K jejímu rozpohybování sloužil 1,3-litrový čtyřválec s elektronickým vstřikováním paliva. Hlava motoru byla vypůjčená z luxusnější varianty 106 XSi, ale vačky s vysokým profilem byly navržené speciálně pro Rallye. Hnací síla o 100 koních a 107 Nm byla posílána na přední kola skrz pětistupňový manuál. Přestože výkonové parametry vypadají na papíře nezajímavě, v kombinaci s pohotovostní hmotností 810 kilogramů byl 106 Rallye autem, které by udělalo hrdého i Colina Chapmana.

Ve Francii v roce 1995 bylo Rallye k mání za základní ceníkovou cenu 79 700 franků. Jedinými příplatkovými prvky výbavy bylo ABS, posilovač řízení a rádio s přehrávačem kazet. Pro zákazníky, kteří se svým 106 Rallye chtěli jezdit výhradně po závodních tratích, Peugeot nabízel více odlehčenou variantu. Z vozu zmizela protihluková izolace, zadní stěrač a náhradní kolo. Katalogová cena za ještě více vykuchanou Rallye byla o 1 000 franků nižší než u standardního typu. Pro představu kolik nový hot hatch stál, Volkswagen ve stejném roce prodával svůj osmiventilový Golf GTI za 115 700 franků.

V následujícím roce se Peugeot 106 Rallye dočkal stejné modernizace, jako zbytek modelové řady 106. Propracovaný kulatější vzhled přidal malému hatchbacku na kráse a byl dekorován nově navrženými polepy. Nejvýraznější změnou bylo nahrazení třináctistovky větší šestnáctistovkou, která disponovala maximálním výkonem 103 koní a točivým momentem 131 Nm. Upravené Rallye sice bylo o 70 kilogramů těžší než jeho předchůdce, ale vlivem vyššího točivého momentu bylo značně rychlejší.

Výroba Peugeotu 106 Rallye probíhala do roku 1998. Produkce standardních modelů 106 probíhala až do roku 2003, kdy byla potichu ukončena. Nástupce, jímž byl malý městský vůz 107, se nikdy nedočkal ostré verze, jakou byly vozy Rallye či GTi.

Znáte zapomenutou inovaci Henryho Forda, kterou zlepšil životy zaměstnanců?

Americký průmyslník Henry Ford ovlivnil vývoj automobilového průmyslu a zavedl revoluční inovace, ke kterým patřilo zkrácení pracovní doby.

Číst celé

Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Číst celé

Toyota Supra A80: Těžko překonatelné dílo japonských inženýrů

Pečliví Japonci nadělili světu mnoho povedených aut. Řada z nich byla navržena pro běžné použití, ale fungovala skvěle i při sportovním použití. Jedním z nich je i ikonický grand tourer pocházející z rýsovacích prken Toyoty.

Číst celé

K životnímu nákupu stačí 2 miliony. Tahle auta musíte koupit právě teď

Ceny na trhu s ojetými zajímavými auty rostou skoro exponenciální řadou, ale pokud máte pod postelí schované dva miliony, můžete pořídit opravdu skvělá sportovní a supersportovní auta. Tohle je můj výběr.

Číst celé

7 prototypů BMW, které měly postoupit do sériové výroby

Vybrali jsme sedm prototypů BMW, o nichž si myslíme, že měly postoupit do fáze sériové výroby. Souhlasíte s námi?

Číst celé

Bizzarrini 5300 GT: Ital se srdcem z Corvetty

Dohodnout se s Enzem Ferrarim nebylo jednoduché. Po neshodách mu byl konkurencí nejen Ferruccio Lamborghini, ale i jeho bývalý inženýr Giotto Bizzarrini.

Číst celé