Mercedes-Benz 600: Majestátní limuzína sloužící dobru i zlu

Majestátní Mercedes-Benz 600 byl oblíbenou limuzínou nejvýznamnějších osobností po celém světě. Milovali jej celebrity, legitimní státníci i diktátoři.

Minulost automobilky Mercedes-Benz je o zejména luxusních autech, která dlouhodobě jsou pomyslnou páteří z jednoho z nejslavnějších výrobců automobilů na celém světě. Nejluxusnější Mercedesy nechyběly u nejdůležitějších událostí posledních 100 let a často parkovaly v garážích nejvýznamnějších osobností posledních desetiletí. Luxusní limuzíny vždy byly tím nejlepším z dílen Mercedesu, a přestože tím jsou i v současnosti, nejnovější Třída S nedosahuje takové exkluzivity a vznešenosti, jaké kdysi dosahoval Mercedes-Benz 600. Šestistovka byla obrovským přepychovým autem, které si získalo velkou oblibu smetánky, světových politiků a nezastavitelných diktátorů.

Mercedes-Benz 600 se poprvé představil světu v září roku 1963 na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Zájem návštěvníků z řad běžného lidu okamžitě zaujaly impozantní rozměry, se kterými byl nejnovější luxusní Mercedes výrazně větší než většina obyčejných aut na tehdejším evropském trhu. Šestistovka byla dlouhá 5 450 milimetrů, široká 1 950 milimetrů, vysoká 1 500 milimetrů a měla rozvor náprav 3 200 milimetrů. S takovými rozměry byla doslova grandiózní a měla prostorný interiér. Elegantním tvarům dominovala masivní maska chladiče s typickou trojcípou hvězdou, díky čemuž bylo nemožné šestistovku zaměnit s tuctovými lacinými auty spodiny.

V interiéru byla pochopitelně jen ta nejlepší výbava, která byla v první polovině šedesátých let k dispozici. Luxusní interiér s kůží a nejlepším dřevem ovládal vysokotlaký hydraulický systém, jež zajišťoval stahování oken, nastavování sedadel, otevírání a zavírání dveří, střešního okna nebo víka zavazadelníku. Cestující seděli na širokých předních sedadlech a lavicovém zadním sedadle s loketní opěrkou, která se nacházela i mezi předními sedadly a byla vybavena chladicím boxem na nápoje. Obložení interiéru bylo z dýhy, a to včetně rámů oken, která byla vybavena stahovacími záclonkami. Přístrojová deska vycházela z té v Mercedesu-Benz 300 SL, podle jehož vzoru se otáčkoměr a rychloměr nacházely ve vyvýšené poloze.

V Mercedesu nejprve plánovali, že šestistovku vybaví svým tehdy nejsilnějším motorem, kterým byl řadový šestiválec z typu 300 SL o výkonu 215 koní, ale ten se pro 2,5 tunovou limuzínu ukázal jako příliš slabý. Automobilka se tedy rozhodla pro vývoj zbrusu nového vidlicového osmiválce Daimler-Benz M100 s více než dvojnásobným zdvihovým objemem a rozvodovým mechanismem SOHC. Motor o zdvihovém objemu 6 330 ccm využíval nepřímé vstřikování paliva Bosch a vyvinul nejvyšší výkon 250 koní. Hnací síla byla přenášena na zadní kola skrze čtyřstupňovou automatickou převodovku Daimler-Benz.

Základem podvozku šestistovky byl plošinový rám, který byl svařen s karoserií. Nezávislé přední zavěšení tvořily příčné lichoběžníky, zadní pak kyvadlové nápravy se sníženými osami kývání a posuvnými rameny. Komfortní jízdu jako na obláčku zajišťovalo pneumatické pérování s regulací světlé výšky a vodorovné polohy, které bylo ovládané automaticky i manuálně. O tlumení rázů od mizerných silnic se staraly nastavitelné teleskopické tlumiče a v podvozku nechyběly ani zkrutné stabilizátory karoserie. K brzdění a zastavování sloužily dvouokruhové kotoučové brzdy s posilovačem účinku.

Výroba Mercedesu-Benz 600 započala v roce 1964, přičemž tento vysoce exkluzivní vůz vznikal v malých sériích při rozsáhlém použití ručních prací. Standardní sedan byl doplněn prodlouženým Pullmanem, jehož rozvor narostl na 3 900 mm a celková délka tak byla 6 240 milimetrů. K prodloužení vozu došlo přidáním dalšího bočního okna, čímž byl vytvořen prostor pro další řadu sedadel, na nichž se sedělo proti směru jízdy. Prostor řidiče a spolujezdce byl od zbytku interiéru oddělen přepážkou se skleněným oknem, která byla na přání montována i do standardních sedanů.

Vrcholem nabídky šestistovky se později stala šestidveřová verze Pullmanu, jejichž přítomnost usnadnila přístup na dvojici prostředních sklápěcích sedadel, orientovaných směrem dopředu. Továrna vyrobila i několik vozů se stahovací střechou nad zadními sedadly. Tzv. Landauety byly určené pro oficiální účely státníků a mimo německé vlády je využíval i papežové Pavel VI. a Jan Pavel II. Landauetem se svezla i anglická královna Alžběta II. při své návštěvě spolkové země Baden-Württemberg v Německu v roce 1965.

K slavným majitelům a uživatelům Mercedesu 600 se řadí i dlouhá řada celebrit, jako představitelé hudební skupiny The Beatles John Lennon a George Harrison a dále také Elizabeth Taylor, Jack Nicholson, Rowan Atkinson, Elvis Presley nebo Hugh Hefner, zakladatel magazínu Playboy. Majestátní limuzínu vzbuzující respekt i oblíbili také diktátoři jako Nicolae Ceauşescu, Enver Hodža, Saddám Husajn, Kim Ir-sen a Kim Čong-il. Zapomenout nesmíme ani na kolumbijského drogového barona Pabla Escobara, který jezdil v šestidveřovém Pullmanu.

Samozřejmostí pro Mercedes byla i zakázková výroba vzácných exemplářů s různými karoseriemi. Bývalý závodník a hrabě Philipp Constantin von Berckheim si objednal čtyřdveřový Landauet s kratším rozvorem a stahovací střechou nad zadními sedadly. V roce 1965 vznikla dvojice dvoudveřových kupé s kratším rozvorem, z nichž jedno bylo věnováno Dr. Rudolfu Uhlenhautovi, geniálnímu a věrnému konstruktérovi Mercedesu, když odcházel na zasloužený odpočinek.

Po zahájení výroby v roce 1964 vznikla série 107 exemplářů, které byly prodány se základní cenou 56 500 německých marek, přičemž prodloužený Pullman stál 63 500 marek. Nejvíce kusů se vyrobilo v následujícím roce, kdy továrnu opustilo 408 šestistovek. Do roku 1972 vznikalo přibližně 200 až 300 kusů ročně, ale následně začal zájem zákazníků upadat. Poslední Mercedes-Benz 600 opustil výrobní linku 10. června 1981. V závěru výroby se prodejní cena vyšplhala až na 144 100 marek, v případě Pullmanu pak na 165 500 marek. Během osmnácti let výroby vzniklo 2 677 exemplářů, z nichž přibližně třetina skončila ve Spojených státech amerických.

Dodge Challenger: Počátek příběhu amerického vyzyvatele

Příchod pony cars pro jednotlivé automobilky znamenal naději na vysoké zisky. S tímto cílem koncern Chrysler zkonstruoval vůz, který se stal nejen prodejně úspěšným, ale i filmovou hvězdou.

Číst celé

Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení

Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.

Číst celé

Aston Martin Lagonda Taraf: Krásný a vzácný, ale neúspěšný

Méně než 150 vyrobených kusů dělá z Astonu Martin Lagonda Taraf jednu z nejvzácnějších luxusních limuzín na světě.

Číst celé

Pagani Zonda: Příběh evoluce mistrovského díla Horacia Paganiho

Splněný sen Horacia Paganiho, nadaného inženýra z Argentiny, okouzlil celý svět. Pagani Zonda přeneslo krásu žen do světa rychlých aut.

Číst celé

Moderní motorsport je nuda a já znám řešení problému

Myslím si, že je moderní motorsport jednoduše nudný. Může za to snaha být rychlejší a rychlejší, která si však vybrala daň v podobě úpadku divácké zábavy.

Číst celé

Mercedes-Benz S W126: Luxusní a technologická revoluce

Mercedes-Benz třídy S byl vždycky považovaný za standard luxusu a moderních technologií. Generace W126 toho byla jasným důkazem.

Číst celé