Peugeot 205 GTi: Malá (ne)řízená střela

Osmdesátá léta se v automobilovém průmyslu nesla v duchu rostoucí popularity rychlých hatchbacků. Volkswagen Golf GTI bývá často označován jejich otcem a prťavý Peugeot by mohl být jejich matkou. Více jak čtvrtstoletí starý hot hatch dodnes funguje jako měřítko pro téměř všechny ostré hatchbacky.

Když Peugeot v roce 1983 uvedl malý model 205, už z prvních testů bylo jasné, že se jedná o první auto kategorie, v němž se daly absolvovat dlouhé cesty v rozumném komfortu. To automobilce stačilo k tomu, aby na trh uvedla silnou variantu Gran Turismo Internazionale, neboli GTi. Přestože název vozu odkazoval na cestování, jednalo se spíše o auto vhodné pro rychlou sportovní jízdu.

V době uvedení na trh v roce 1984 se pod kapotou nacházel pouze 1,6-litrový řadový čtyřválec XU5J o výkonu 105 koní v 6 250 otáčkách za minutu. V říjnu 1986 přišla revize 1.6 na XU5JA a díky přepracované hlavě válců narostl výkon na 115 koní, nabídku doplnila a později zcela vyplnila devatenáctistovka XU9JA, taktéž z modelu 405, jenž byla k dostání ve dvou výkonových specifikacích. Slabší s katalyzátorem dosahovala nejvyššího výkonu 120 koní, silnější bez katalyzátoru pak 128 koní. V obou případech se maximální výkon dostavil v 6 000/min. K využití hnací síly sloužila pětistupňová manuální převodovka, která ji dále posílala na kola přední nápravy.

Přední kola byla připevněna ke spodním příčným trojúhelníkovým ramenům se vzpěrami McPherson. Zadní kola nesla kliková náprava s vlečenými rameny a příčnými zkrutnými tyčemi. Na obou nápravách nechyběly stabilizátory. Během prvního roku výroby došlo k razantnímu přepracování nastavení tlumičů a pružin, čímž GTi částečně ztratilo status widowmakeru a dalo se s ním jezdit bez děsivých myšlenek na rychlou smrt. Snadné a pevné ovládání zajišťovalo hřebenové řízení, ale s méně zkušeným řidičem za volantem se z 205 GTi mohla stát neřízená střela. Slabá šestnáctistovka zastavovala pomocí předních kotoučových a zadních bubnových brzd, devatenáctistovky byly vybaveny kotouči na obou nápravách.

I přes v dnešní době nepříliš oslnivé výkony vůz dosahoval úctyhodných rychlostí. Šestnáctistovka s muší váhou 850 kilogramů dosahovala nejvyšší rychlosti 190 kilometrů v hodině a o 30 kilogramů těžší devatenáctistovka zvládala až 200 km/h. Akcelerace na stovku se pohybovala mezi 7,8 – 9,5 sekundami v závislosti na motorizaci.

Malý rychlý Peugeot se od běžných modelů odlišoval novými plastovými lištami s decentním červeným proužkem. Charakteristickým prvkem se stala i litá kola Speedline – čtrnáctipalcová SL201 u šestnáctistovek a patnáctipalcová SL299 u devatenáctistovek.

Ostrý hatchback se po svém uvedení stal okamžitou senzací. Automobilka svůj rychlý model zaměřila na mladé řidiče, čímž si 205 GTi vysloužil přezdívku „auto pro muže pod čtyřicet.“ Sedm z deseti majitelů totiž tohoto věku nedosahovalo, ale zároveň vůz získal i přezdívku motokáry pro pokročilé. Zajímavá byla i skladba samotných zákazníků. Pouhých 29 procent z nich přesedlo na GTi z jiného Peugeotu, 41 procent přeběhlo od jiných francouzských značek a 86 procent řidičů byli muži.

S cenou začínající na 68 630 francích nebyl Peugeot 205 GTi v domácí zemi levným vozem. V sousedním Německu bylo GTi prodáváno za 19 295 marek a své majitele si zde našlo úctyhodných 29 242 exemplářů. Do ukončení výroby v roce 1994 vzniklo celkem 61 653 kusů.

Pro klienty vyhledávající vítr ve vlasech Peugeot v létě 1986 představil otevřenou variantu 205 CTi, jenž byla navržena a částečně vyráběna italskou karosárnou Pininfarina. Auto se stahovací střechou a bezpečnostním rámem za předními sedadly se vyrábělo dlouhých osm let a těšilo se velké oblibě v jihoevropských zemích. V tomto případě byla 205 spíše dívčím módním doplňkem na toulky po letoviscích Azurového pobřeží.

Lamborghini V12: Mistrovské dílo Giotta Bizzarriniho žilo téměř pět desetiletí

První vidlicový dvanáctiválec od Lamborghini je jedním z nejdůležitějších motorů v historii italského automobilového průmyslu.

Číst celé

Honda Integra Type-R DC2: Neobyčejná předokolka

Rychlé kupé s pohonem předních kol je pro japonskou automobilovou produkci nezvyklé. V devadesátých letech se touto cestou zkusili vydat inženýři sportovní divize Hondy a výsledkem byl vůz, o kterém se již dlouhé roky říká, že je tím nejlepším s pohonem předních kol.

Číst celé

Pět aut, která bych chtěl řídit o chvíli déle

Pravděpodobně všechny z nás baví neustále poznávat další a další auta. Občas se ale objeví kousky, v nichž bychom chtěli strávit více času, než bylo možné.

Číst celé

Exkluzivní rozhovor s Filipem Turkem, zakladatelem a prezidentem českého Jaguar klubu

Filip Turek je jednou z nejortodoxnějších postav z kmene petrolheadů. Před 10 lety vyšel náš první rozhovor pro Temple of Speed. Co bylo pak? Stal se ze mě novinář. Zavzpomínejte s námi.

Číst celé

Hachi-Roku pro Drift Kinga: Kompletní specifikace Toyoty AE86 Keiichiho Tsuchiyy

Keiichi Tsuchiya, Toyota Sprinter Trueno AE86 a driftování společně vytváří jeden z vrcholů japonské automobilové scény.

Číst celé

Galerie: Nahlédněte do historie Formule 1

Závody i zákulisí Formule 1 mezi roky 1930 až 1994.

Číst celé