Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

V době, kdy se Peugeot snažil udržet krok s Volkswagenem a jeho rychlým hatchbackem Golf GTI, představil svou odpověď v podobě 205 GTi. Silný, dobře vybavený a drahý vůz ale vzdálil zábavu a řidičské potěšení za volantem méně majetným lidem.

Aby značka svou potenciální klientelu neztratila, přispěchala v březnu 1988 s řešením. Model 205 Rallye vznikl ve spolupráci s Peugeot-Talbot Sport a byl cílen na samotné dno kategorie hothatchů. V továrně si dali opravdu záležet na tom, aby se jejich nové auto nestalo konkurencí pro daleko lepší 205 GTi. Metalický lak a litá kola? Ani omylem.

Peugeot 205 Rallye byl nabízen pouze jako třídveřový hatchback v bílé nebo žluté barvě s lakovanými nárazníky, které pocházely ze zásobníku dílů pro GTi. Mlhová světla byla odstraněna a jejich otvory byly zakryty plastem za účelem snížení hmotnosti. Rallye stálo na bílých plechových kolech a karoserie měla specifické blatníky s rozdílným tvarem než mělo GTi. Poslední částí odlišení byly nové polepy v odstínech Peugeot-Talbot Sport, jenž 205 Rallye dodaly špetku barevnosti.

K výraznému odlehčení auta přispěla přísná dieta v interiéru. Z něj bylo vyhozeno všechno, co nebylo nutně potřeba. V pozdních osmdesátých letech automobilka tvrdila, že ze své nové 205 vyházeli veškeré zbytečnosti, což byla skutečnost. V autě chybělo například rádio, klimatizace, zadní popelník, hodiny a odkládací přihrádka ve dveřích spolujezdce. Přibyly naopak červené koberce, sportovní přední sedadla, tříramenný volant. Vše bylo vypůjčeno z 205 GTi.

K návrhu motoru Peugeot přizval tuningovou společnost Danielson. Základem pro vývoj se stal čtyřválec o objemu 1 360 ccm, z jehož bloku měl vzniknout motor schopný konkurovat v závodních kategoriích do 1 300 ccm. Výsledkem spolupráce byla jednotka TU24 o zdvihovém objemu 1 294 ccm, která dosahovala maximálního výkonu 102 koní a točivého momentu 119 Nm, který šel skrz pětistupňový manuál na přední kola. Takové parametry stačily 794 kilogramů vážícímu hatchbacku na to, aby vystřelil na stovku za 9,2 sekundy a dosáhl maximální rychlosti okolo 185 kilometrů v hodině. Podle tehdejších testů byla třináctistovka líná a surová v nízkých otáčkách a až při vyšší zátěži podávala očekávaný výkon. V letech 1990 – 1992 se pod kapotu dostala i devatenáctistovka z GTi, ale s výkonem pouhých 105 koní. Objemnější varianta se prodávala pouze v Německu a Švýcarsku, kde se kvůli nesplňující legislativě neprodávala standardní verze, a s počtem přibližně 1 000 kusů je dnes velmi vzácná.

Peugeot původně plánoval výrobu 5 000 exemplářů, ale z důvodu vysokého zájmu jich nakonec z výrobní linky odjelo 30 111. Přestože je to přibližně šestkrát víc, než v automobilce plánovali, Rallye vzniklo ve výrazně menším počtu oproti GTi. V dnešních dnech se jedná o vzácné vozy, protože jak tomu mnohdy bývá, všechny už bohužel nejezdí.

Koenigsegg CC8S: Fascinující výsledek odhodlání švédského snílka

První model v úspěšné historii Koenigseggu vsázel na nejlepší dostupné technologie a v tabulkách překonal supersport, jímž se inspiroval.

Číst celé

Ferrari 250 GT California Spyder: Drahý a strohý roadster pro bohaté Američany

Severoameričtí dovozci Ferrari si vyžádali výrobu puristického roadsteru, kterým se pokusí zaujmout nejbohatší klientelu. V dnešních dnech se jedná o jedno z nejcennějších silničních Ferrari všech dob.

Číst celé

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé

Škoda 450/Felicia, aneb šťastný kabriolet

Za vznikem ikonického československého kabrioletu stála vyhlídka na vysoké příjmy ze západu.

Číst celé

Dokonalý svět Marcella Gandiniho

Pokud milujete auta a čtete Temple of Speed, určitě už jste v článcích narazili na řadu zmínek o geniálním italském vizionáři, který pracoval pro Bertoneho a asi každé auto, které kdy nakreslil, bylo a stále je ikonou. Jste si ale jisti, že znáte celý rozsah práce Marcella Gandiniho? Pokud ne, čtěte dále a hlavně si prohlédněte naši galerii.

Číst celé