Proč Koenigsegg Jesko nepoužívá dvouspojkovou převodovku

Devítirychlostní převodovka se sedmi spojkami v novém Koenigseggu Jesko je úžasným dílem talentovaných švédských inženýrů. Jak nový výkřik technického vývoje Koenigseggu funguje?

Převodovka Light Speed Transmission je s největší jistotou nejzajímavějším komponentem nového hypersportu Koenigsegg Jesko, jehož maximální výkon dosahuje 1 600 koní. Inženýři Koenigseggu navrhli a vyrobili supermoderní devítirychlostní skříň vlastními silami ve vlastní továrně. Výsledkem jejich snažení je převodovka, která je lehčí, rychlejší a schopnější než jakákoliv jiná automatická převodovka na trhu.

Proč se však Koenigsegg nerozhodl v novém Jesko použít již vyvinutou, a tím i levnější, běžně dostupnou dvouspojkovou převodovku? Švédský výrobce hyperaut použil dvouspojkovou převodovku v letech 2011 až 2018, kdy byla součástí hnacího ústrojí modelu Agera. Podle slov zakladatele značky Christiana von Koenigsegga byla dvouspojková převodovka v případě Agery dostačující, protože její točivý moment nedosahoval takových hodnot, jakých dosahuje pětilitrový osmiválec hypersportu Jesko.

Christian von Koenigsegg dodává, že by dvouspojková převodovka s odolností pro přenos více než 1 500 newtonmetrů vážila přibližně 200 kilogramů, což se jeho inženýrům zdá až příliš. Ferrari a McLaren používají ve svých osmiválcových superautech sedmistupňové dvouspojkové převodovky, jejichž hmotnosti se pohybují okolo 125 kilogramů.

Koenigseggu se povedlo mistrovské technické dílo. Jejich nová převodovka vybavená devíti rychlostmi, sedmi spojkami, setrvačníkem a startérem totiž váží pouhých devadesát kilogramů! Skříň schopná převést točivý moment hypersportu Jesko o hodnotě 1 573 newtonmetrů je navíc překvapivě kompaktní. Koenigseggu se zároveň líbí vlastnost, s níž je převodovka plná spojek schopná přeřadit z jakékoliv zařazeného převodu na jakýkoliv chtěný převod. A to snadno a rychle.

Setrvačník motoru spolu se spojkou není viditelný zvnějšku, protože je spolu s ostatními komponenty umístěný v obalu z hliníkové slitiny. Koenigsegg tím dosáhl šíleně nízké setrvačnosti motoru, čemuž napomáhá i velmi lehká kliková hřídel, ojnice a písty. Motor hypersportu Jesko se tedy vytáčí podobně snadno, jako pohonná jednotka monopostu Formule 1. Zároveň prý zní naprosto bláznivě.

V řadě věcí je ale nová převodovka „jednoduchá“. V jejích útrobách se nachází osm ovládacích ventilů s osmi snímači tlaku oleje, spojka pro ovládání elektronického diferenciálu a sedm spojek určených pro ovládání převodů. Jedna spojka ovládá zpátečku a dalších šest spojek je určených převodům pro jízdu vpřed. Oněch šest spojek je rozmístěných na trojici hřídelů, jimiž Koenigsegg získal schopnost zařadit tři převody naráz. Ve skutečnosti ji ale používá k tomu, aby hypersport mohl mít při jízdě připravený nižší i vyšší převodový stupeň, aby byl schopný přeřadit okamžitě a kdykoliv.

Koenigsegg tedy opět ukazuje, kdo je opravdovým králem v kategorii hypersportovních vozů. Jejich nová převodovka je s naprostou jistotou nejzajímavější převodovkou v moderním automobilovém průmyslu.

Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Číst celé

Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Číst celé

Audi 4000: Když Audi stálo polovinu konkurenčního Mercedesu-Benz

V osmdesátých letech se Audi předvedlo na americkém trhu s velkým sedanem, který byl podobně dobrý jako konkurenční BMW a Mercedes, ale byl výrazně levnější.

Číst celé

Na kolik vyjde údržba Ferrari F430? Známe ceny

Máte zálusk na Ferrari F430, které se vyrábělo na samotném konci analogově smýšlející doby? Pravděpodobně vás bude zajímat, kolik peněz si musíte připravit.

Číst celé

Budoucnost značky začíná u jejích kořenů: Maserati si připomíná závodní Tipo 300S

Juan Manuel Fangio s vozem Maserati Tipo 300S ve velké ceně Venezuely zahájil dva roky závodních úspěchů, které proslavily značku Maserati v motorsportu.

Číst celé

Ferrari Testarossa: Unikátní bylo i obutí

Zářivý červený lak Rosso Corsa, vyklápěcí světla a vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed. V osmdesátých letech byla Testarossa snem puberťáků, dnes se stává ceněným klenotem v automobilových sbírkách po celém světě.

Číst celé