BMW X5 M50i M Performance: Osmiválcové SUV s rychlostí starých supersportů

Osmiválcové BMW X5 M50i je ukázkou rychlosti moderních luxusních SUV. Není tak zábavné jako Ferrari z 90. let, ale umí být stejně rychlé, možná i rychlejší.

Automobilky se snaží vyvíjet a prodávat sportovní SUV, která podle pravověrných motoristických nadšenců nemohou existovat. Spojení ryzích sportovních aut s rodinnými SUV přece nemohou fungovat jako vyhovující kompromis, nebo snad ano? BMW v poslední době uvedlo na trh celou řadu sportovních SUV se slavným znakem divize M, ale z vlastních zkušeností víme, že lepším kompromisem mezi sportovními jízdními vlastnostmi a každodenní praktičností jsou modely M Performance.

Bavoráky s označením M Performance jsou slabšími sourozenci plnotučných M, ale na rozdíl od nich umí lépe zkombinovat rychlou jízdu s pohodlným cestováním. BMW již uvedlo na trh novou generaci brutální X5 M, ale vážně může být lepší než nyní druhá nejvýkonnější zážehová motorizace M50i? Zatím bohužel nevím, ale pomalu se dostáváme k mým nedávným zážitkům z příjemného sobotního odpoledne, při němž jsem strávil 250 kilometrů za volantem BMW X5 M50i.

Nečekal jsem to, ale za volantem BMW X5 M50i jsem si užil spoustu řidičských radostí, ale nepředbíhejme a podívejme se na testované auto. Už od roku 1999 patří BMW X5 k nejlepším volbám v segmentu prémiových SUV a nejnovější generace G05 už není žádnou novinkou. Čtvrtá generace je na trhu od roku 2019 s nadupanou dieselovou motorizací M50d byla prvním bavorákem, který jsem pořádně testoval. Turbodiesel s tažnou silou lokomotivy ale nyní končí, kvůli nekompromisním limitům, a s „padesátkovým“ označením zůstává na trhu jen benzinová M50i.

Sebevědomě rozkročené, agresivní a reprezentativní. Černé BMW X5 M50i se tváří jako elegantní gangster, který nejde pro ránu daleko. Kompletně tmavý zevnějšek X5 budí tajemný dojem, a když se vám objeví v zrcátku, jasně víte, že v něm nebude dlouho. Hlavním stylistickým doplňkem testovaného vozu jsou černé lišty, kterým v Mnichově dříve přezdívali Shadow Line, s příplatkovými karbonovými doplňky M Performance.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Z karbonu jsou decentní křidélka ve všech rozích, kryty vnějších zrcátek a další méně výrazné doplňky. Sportovní look X5 M50i nechybí, ale v interiéru nenajdete nic, co by připomínalo rozzlobený zevnějšek. S kávovou kůží Merino, pohodlnými masážními sedadly, nejlepším dostupným audiem Bowers & Wilkins a křišťálovým tvarem voliče převodovky je X5 úžasným luxusním autem pro každý den. Nepotrpíte si na kůži z dokonalých krav a prvotřídní dřevo? V BMW X5 je všechno, co potřebujete.

Když v X5 M50i stisknete startovací tlačítko vedle křišťálového voliče převodovky, kousek před vámi se s lehkým vyštěknutím probudí k životu charakterní vidlicový osmiválec. Dvakrát přeplňovaná zážehová jednotka o zdvihovém objemu 4,4 litru, nejvyšším výkonu 530 koní a točivým momentem s vrcholem při 750 newtonmetrech s velkým SUV cvičí brutální silou. Osmiválec s výbušným projevem reaguje na plyn jako na detonátor a nenechá se dlouho pobízet pro pořádnou divočinu.

S rostoucími otáčkami se zvuk ze sametového volnoběhu mění na dunění a burácení, a když sundáte nohu z plynu, motor si několikrát odplivne do výfuku. Zašlápněte plyn až do podlahy, nechte převodovku vybrat nejlepší převodový stupeň, počkejte až motor překoná minimální prodlevu turbodmychadel a držte volant! Nezáleží, jestli jedete padesát nebo stovkou, protože X5 M50i vystřelí vpřed s obrovským odhodláním. Nevěříte? Stovku umí za 4,3 sekundy, jezdí až 250 km/h a s relativně plochou momentovou křivkou od 1 800 ot./min. jede prostě vždycky.

Osmistupňový automat funguje skvěle a v režimu manuálního řazení okamžitě reaguje na pádla pod volantem. Na rovinkách je BMW X5 M50i rychlé a zběsilé, ale zpočátku je až neuvěřitelné, jak umí upalovat po zakroucených okreskách. S rychlým řízením a systémem zatáčení zadních kol reaguje na sebemenší pokyny řidiče a hbitě mění směr. Do zatáček umí vjíždět tak rychle, že vás může omezovat strach z vysokého těžiště a velkých rozměrů. I na technických silnicích ochotně vjede do oblouku, přesně trefí apex a s mírnou přetáčivostí pod plným plynem odjíždí pryč.

Opravdu tohle není ostrý hatchback? Za volantem BMW X5 M50i občas nevěřím tomu, že sedím za volantem velkého SUV. X5 projíždí zatáčku za zatáčkou a rozhodně z ní nemám pocit, že by jí to také nebavilo. Občas mám ale pocit, že reaguje až moc rychle. Chvíli mi trvá, než si zvyknu na až nečekanou obratnost X5 a její schopnosti prudce měnit směr. S volantem musíte zacházet s citem, ale když tohle ovládnete, zvládnete s X5 jet rychle a přesně. Výborné jízdní vlastnosti ovlivňuje i čtyřkolka xDrive s preferencí zadní nápravy a elektronickým zadním diferenciálem. I díky tomu je X5 M50i při prudkém zrychlení do oblouku přirozeně přetáčivá.

Adaptivní podvozek s příplatkovými 22” koly je pro každodenní ježdění možná až příliš tuhý, ale při sportovní jízdě funguje bezchybně, omezuje náklony karoserie a umí tlačit proti fyzikálním zákonům, ale oklamat je neumí. Když se odvážíte zašlápnout plyn do podlahy a zkoušet limity 2,3 tunového kolosu, jako první přestávají stačit pneumatiky. Netrvá to dlouho a najdete hranici přilnavosti, při které pneumatiky pod těžkým osmiválcem hledají kompromis mezi zatáčením a přenášením masivní síly motoru na asfalt.

Najednou se nedotáčivosti nevyhnete, ale kvůli mamutím rozměrům a vysoké hmotnosti je X5 M50i snadno ovladatelná a čitelná. Když při sportovní jízdě kromě srdíčka zapojujete i rozum, X5 vám rozhodně nikam neuletí, a když to už vážně přeženete, tak stačí ve správný moment šlápnout na silné lineární brzdy, které rozdováděného mastodonta lehce zkrotí.

Za volantem BMW X5 M50i jsem strávil celý testovací týden, během něhož jsem ujel více než 750 kilometrů. Budu k vám upřímný – objektivní negativa se na tomto velkém bavoráku hledají jen těžko. Můžete pochybovat o sportovních jízdních vlastnostech, ale opravdu tam jsou. Osobně jsem po zkušenostech s X5 M50I zvědavý na jízdní schopnosti nejsilnější X5 M Competition s dalšími 100 koňmi výkonu navíc. Supersport v těle SUV? Nepochybně.

Asi přemýšlíte nad tím, že největším negativem BMW X5 M50i bude vysoká spotřeba benzinu, ale i teď vás zklamu. Týdenní testování si s klidným ježděním po Praze a svižným blázněním na okolních okreskách vyžádalo průměrných 13 litrů benzinu na 100 kilometrů. Stejného výsledku jsem dosáhl i za volantem BMW M850i xDrive Gran Coupé se stejným motorem. Nečekaně se dostáváme k závěru, že pokud vám jde o provozní náklady, nezáleží na tom, kterého moderního osmiválcového bavoráka si koupíte. Všechny jezdí za to samé.. vyberte si ten, který se vám líbí.

BMW 767i Goldfisch: V16 s chladiči v kufru a zrychlení jako ve Ferrari

Unikátní prototyp BMW 767i „Goldfisch“ vznikl jako potenciální konkurence pro Mercedes, ale do sériové výroby se bohužel nedostal.

Číst celé

Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Číst celé

Nürburgring – Nordschleife 2020: Průvodce pro začátečníky i zkušené řidiče

Dale Lomas z Bridge To Gantry natočil průvodce, ve kterém se snaží seznámit začátečníky se Zeleným peklem.

Číst celé

Mercedes-Benz 600: Majestátní limuzína sloužící dobru i zlu

Majestátní Mercedes-Benz 600 byl oblíbenou limuzínou nejvýznamnějších osobností po celém světě. Milovali jej celebrity, legitimní státníci i diktátoři.

Číst celé

Praga Dragon EVO 125 ccm: Jak se řídí závodní motokára

Ultimátní řidičský stroj, který vám za zlomek ceny přinese zážitky, které nezískáte ani v supersportu. Tohle je prostě nejlepší věc, jakou může normální smrtelník řídit!

Číst celé

Marussia: Sen o ruském supersportu

Exotická superauta jsou převážně italskou záležitostí. Mnoho společností po celém světě se inspiruje příběhem značek Ferrari a Lamborghini a snaží se zapsat do historie zkonstruováním obdobného vozu. Někdy se však veškeré naděje rozplynou stejnou rychlostí, jakou vnikly.

Číst celé