První 911 pro chudé. Přivítejte Porsche 912

Typ 912 měl být menším bráškou slavné 911, ale zákazníkům se zalíbil natolik, že se v prvních letech prodával jako housky na krámě.

Na počátku šedesátých let vedení Porsche přemýšlelo, čím nahradit vysloužilý úspěšný typ 356. V té době finišoval vývoj nového šestiválcového modelu 911, který byl interně označovaný „901“. Nové auto ale mělo být znatelně dražší než předchozí vůz a Porsche nechtělo ztratit zájemce o levný model.

Následkem toho Porsche v roce 1963 zadalo Danu Schwartzovi, vedoucímu oddělení pro rozvoj, zvážit vývoj nového plochého čtyřválce, využívajícího již vyráběné komponenty pro 901, který bude disponovat vyšším výkonem než 356SC a bude levnější oproti motoru Carrery 2. Druhým možným řešením bylo zvýšení zdvihového objemu agregátu 356 Type 616 z 1,6 na 1,8 litru, přidat vstřikování Kugelfischer a vylepšit systém chlazení. Automobilka se nakonec rozhodla pro zcela jiné řešení a nařídila použít jednotku Type 616 pro vývoj projektu 912, továrně nazvaného „902“.

Před spuštěním výroby 911 v roce 1964 si lidé Porsche Vehicle Research Department vzali stranou několik vyrobených podvozků, aby mohly být použity pro vývoj a testování modelu 912. Nejstarším a dodnes dochovaným prototypem je vůz se sériovým číslem 13394. Produkční varianta 912 byla kombinací karoserie 911 a 1,6-litrového motoru 616/36, který byl upravenou variantou toho z 356SC. Hlavními rozdíly byl nižší kompresní poměr a nové karburátory Solex. Přestože 912 byla s výkonem 90 koňských sil o 5 koní slabší oproti svému dárci motoru, dosahovala stejně vysokého točivého momentu v 3 500 otáčkách za minutu, což bylo o 700 otáček níže než u 616/16. Aby se Porsche dokázalo co nejlépe přiblížit ceně 356, nenabízela 912 luxusní prvky, jaké měla 911. Nový lidový model ale disponoval lepším rozložením hmotnosti a přesnějším ovládáním.

Porsche 912 sloužilo i v řadách německé dálniční policie. Bílo-červená Targa byla stotisícím vyrobeným vozem značky Porsche a jubilejní exemplář byl věnován policejnímu okrsku města Baden-Württemberg, kde se typ 912 vyráběl. Jako dárek byl oficiálně předán tři dny před Štědrým dnem roku 1966.

Výroba Porsche 356 skončila v první polovině roku 1965 a 5. dubna téhož roku vstoupil do výroby model 912. Kvůli svému stylingu, výkonům, kvalitní konstrukci a výhodné ceně se stal nový model velmi žádaný nejen mezi novými zákazníky, ale i mezi těmi, kteří již nějaké Porsche měli. Během prvních let produkce prodeje 912 výrazně přesáhly zájem o silnější a dražší 911. Kromě standardního kupé byla i v nabídce otevřená targa s látkovou střechou s měkkým plastovým zadním oknem, jenž bylo otevíratelné pomocí zipu. První varianta, mezi fanoušky někdy nazývaná „soft-window Targa“, byla uvedena do výroby v prosinci 1966 a v lednu 1968 byla doplněna druhou verzí s pevným zadním oknem, která získala přezdívku „hard-window Targa“.

V roce 1969 se vedení Porsche rozhodlo, že je daný rok pro 912 posledním, za čímž stály vnitřní i vnější faktory. Prvním důvodem byla skutečnost, že výrobní prostory modelu měly nově sloužit pro výrobu připravovaného typu 914-6. Druhým důvodem byla úprava platformy 911, včetně nejlevnější 911T i nejsilnější 911S. Třetím faktorem byly zpřísňující se emisní limity ve Spojených státech amerických.

Výroba Porsche 912 skončila v červenci 1969, kdy vůz uvolnil místo nově vzniklému typu 914. Během čtyř let výroby vzniklo více jak 32 000 exemplářů. Příchod 914 v roce 1969 zapříčinil, že výroba jednoho kusu 912 automobilku stála více peněz, než za kolik jej byli schopni prodat.

Po šestileté pauze se však „čtyřválcová 911“ vrátila s novým označením 912E, aby na americkém trhu vyplnila díru mezi ukončením prodeje 914 a příchodem moderní 924. V zadní části vozu se nacházel vzduchem chlazený dvoulitrový čtyřválec Volkswagen o výkonu 86 koní, jehož nasávaná směs byla tvořena vstřikováním Bosch L-Jetronic. Výroba Porsche 912E trvala od května 1975 do června 1976 a vzniklo jen přibližně 2 100 exemplářů.

Gaylord Gladiator: Skvělé jméno pro kabriolet luxusnější než Rolls-Royce

Luxusní a technicky pokročilý kabriolet Gaylord Gladiator byl zhmotněným snem dvou bratrů. Sériovou výrobou ale bohužel zaměstnali společnost Zeppelin, výrobce slavné vzducholodě Hindenburg, která to ale s auty moc neuměla.

Číst celé

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé

Jak Alfa Romeo získala zpět svůj neodolatelný šarm díky 8C Competizione

Exkluzivní Alfa Romeo 8C Competizione pomohla italské automobilce s návratem k tradičním hodnotám a odstartovala celou novou éru.

Číst celé

Odhalte tajemství a krásu sebevražedných dveří

Jsou krásné a nezvyklé, ale jejich netradiční konstrukce bohužel skrývá hned několik nebezpečí.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Aston Martin V8 Zagato: Motor se vstřikováním nestačil na to, aby jel 300 km/h

Aston Martin se ve druhé polovině osmdesátých let spojil se Zagatem, aby společně oslavili ikonický DB4 GT Zagato. Vzácné GT vycházející z V8 Vantage je považované za jeden z nejlepších vozů značky všech dob.

Číst celé