První 911 pro chudé. Přivítejte Porsche 912

Typ 912 měl být menším bráškou slavné 911, ale zákazníkům se zalíbil natolik, že se v prvních letech prodával jako housky na krámě.

Na počátku šedesátých let vedení Porsche přemýšlelo, čím nahradit vysloužilý úspěšný typ 356. V té době finišoval vývoj nového šestiválcového modelu 911, který byl interně označovaný „901“. Nové auto ale mělo být znatelně dražší než předchozí vůz a Porsche nechtělo ztratit zájemce o levný model.

Následkem toho Porsche v roce 1963 zadalo Danu Schwartzovi, vedoucímu oddělení pro rozvoj, zvážit vývoj nového plochého čtyřválce, využívajícího již vyráběné komponenty pro 901, který bude disponovat vyšším výkonem než 356SC a bude levnější oproti motoru Carrery 2. Druhým možným řešením bylo zvýšení zdvihového objemu agregátu 356 Type 616 z 1,6 na 1,8 litru, přidat vstřikování Kugelfischer a vylepšit systém chlazení. Automobilka se nakonec rozhodla pro zcela jiné řešení a nařídila použít jednotku Type 616 pro vývoj projektu 912, továrně nazvaného „902“.

Před spuštěním výroby 911 v roce 1964 si lidé Porsche Vehicle Research Department vzali stranou několik vyrobených podvozků, aby mohly být použity pro vývoj a testování modelu 912. Nejstarším a dodnes dochovaným prototypem je vůz se sériovým číslem 13394. Produkční varianta 912 byla kombinací karoserie 911 a 1,6-litrového motoru 616/36, který byl upravenou variantou toho z 356SC. Hlavními rozdíly byl nižší kompresní poměr a nové karburátory Solex. Přestože 912 byla s výkonem 90 koňských sil o 5 koní slabší oproti svému dárci motoru, dosahovala stejně vysokého točivého momentu v 3 500 otáčkách za minutu, což bylo o 700 otáček níže než u 616/16. Aby se Porsche dokázalo co nejlépe přiblížit ceně 356, nenabízela 912 luxusní prvky, jaké měla 911. Nový lidový model ale disponoval lepším rozložením hmotnosti a přesnějším ovládáním.

Porsche 912 sloužilo i v řadách německé dálniční policie. Bílo-červená Targa byla stotisícím vyrobeným vozem značky Porsche a jubilejní exemplář byl věnován policejnímu okrsku města Baden-Württemberg, kde se typ 912 vyráběl. Jako dárek byl oficiálně předán tři dny před Štědrým dnem roku 1966.

Výroba Porsche 356 skončila v první polovině roku 1965 a 5. dubna téhož roku vstoupil do výroby model 912. Kvůli svému stylingu, výkonům, kvalitní konstrukci a výhodné ceně se stal nový model velmi žádaný nejen mezi novými zákazníky, ale i mezi těmi, kteří již nějaké Porsche měli. Během prvních let produkce prodeje 912 výrazně přesáhly zájem o silnější a dražší 911. Kromě standardního kupé byla i v nabídce otevřená targa s látkovou střechou s měkkým plastovým zadním oknem, jenž bylo otevíratelné pomocí zipu. První varianta, mezi fanoušky někdy nazývaná „soft-window Targa“, byla uvedena do výroby v prosinci 1966 a v lednu 1968 byla doplněna druhou verzí s pevným zadním oknem, která získala přezdívku „hard-window Targa“.

V roce 1969 se vedení Porsche rozhodlo, že je daný rok pro 912 posledním, za čímž stály vnitřní i vnější faktory. Prvním důvodem byla skutečnost, že výrobní prostory modelu měly nově sloužit pro výrobu připravovaného typu 914-6. Druhým důvodem byla úprava platformy 911, včetně nejlevnější 911T i nejsilnější 911S. Třetím faktorem byly zpřísňující se emisní limity ve Spojených státech amerických.

Výroba Porsche 912 skončila v červenci 1969, kdy vůz uvolnil místo nově vzniklému typu 914. Během čtyř let výroby vzniklo více jak 32 000 exemplářů. Příchod 914 v roce 1969 zapříčinil, že výroba jednoho kusu 912 automobilku stála více peněz, než za kolik jej byli schopni prodat.

Po šestileté pauze se však „čtyřválcová 911“ vrátila s novým označením 912E, aby na americkém trhu vyplnila díru mezi ukončením prodeje 914 a příchodem moderní 924. V zadní části vozu se nacházel vzduchem chlazený dvoulitrový čtyřválec Volkswagen o výkonu 86 koní, jehož nasávaná směs byla tvořena vstřikováním Bosch L-Jetronic. Výroba Porsche 912E trvala od května 1975 do června 1976 a vzniklo jen přibližně 2 100 exemplářů.

Pohled do útrob pěti legendárních sporťáků

Výkonné motory, nosníky karoserií či zavěšení kol. Komponenty starých sportovních vozů, které běžně vidět nemůžete, ale nyní máte tu možnost.

Číst celé

Bugatti Veyron 16.4: Nejdůležitější auto prvního desetiletí 21. století

Hypersport, nebo luxusní cestovní kupé? Dlouhou dobu si zákazníci museli vybrat, ale až Bugatti Veyron 16.4 nabídlo dokonalý kompromis obojího.

Číst celé

Drift, aneb sledování cesty bočními okny

Slovo drift, neboli „unášení“ pochází z japonského „dorifuto“. Jízda dveřmi napřed se v posledních letech stala fenoménem, což Dominika dovedlo k tomu, aby se ohlédl za jejími počátky.

Číst celé

Porsche C88: Levné Porsche pro chudý čínský lid

Porsche vyvinulo experimentální lidový model na žádost čínské vlády, která později smetla celý projekt ze stolu.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 2.7 Turbo: Příběh historicky první silniční 911 s turbem

Porsche 930 Turbo bylo oficiálně první silniční 911 s turbodmychadlem, ale sériovému vozu předcházel prototyp s menším boxerem o objemu 2,7 litru.

Číst celé

Motorsport jako součást DNA. Pět zapomenutých supersportů z devadesátek

Pětice supersportů z devadesátých let, které ve většině případů vznikly jako závodní speciály a následně byly přepracovány do civilní podoby.

Číst celé