Pierre Veyron: Nejslavnější moderní Bugatti vzdává hold hrdinovi z odboje

Válečný hrdina a odbojář Pierre Veyron se nechal přemluvit k závodění Albertem Divem a byl jedním z nejdůležitějších jezdců Bugatti.

Bugatti v roce 2005 představilo netrpělivě očekávanou produkční verzi vozu Bugatti Veyron 16.4. V témže roce byl oživen legendární status značky, když nový luxusní hypersport zvládl prolomit 400 km/h a s nejvyšší rychlostí 407 km/h se stal nejrychlejším sériově vyráběným silničním vozem na světě. Veyron znají všichni, ale odkud pochází ono modelové označení vozu, který dodnes fascinuje svými jízdními výkony?

Automobilka Bugatti má od 90. let tradici v pojmenovávání nových modelů podle nejslavnějších závodníků z historie značky. „Veyron“ není zajímavě znějící cizí slovo, které znamená luxus nebo rychlost. Slovo „Veyron“ bylo příjmení automobilového závodníka, který si zaslouží stejné uznání jako hypersport, který nese jeho jméno.

Pierre Veyron byl francouzský student strojírenství, který odstartoval svou kariéru poté, co jej přítel a závodník Albert Divo přesvědčil, aby ve volném čase také zkusil závodit. Pierre Veyron se do motoristického sportu okamžitě zamiloval a poté, co jej Divo seznámil s bohatým průmyslníkem André Vagniezem, už pro mladého Francouze nebylo cesty zpět.

André Vagniez mu nabídl finanční podporu a koupil závodní Bugatti Type 37A, se kterým Veyron v roce 1930 získal své první vítězství v podniku Geneva Grand Prix. Po přesvědčivém vítězství obdržel Pierre nabídku od Jeana Bugattiho, syna zakladatele Bugatti Ettore Bugattiho, aby se stal testovacím jezdcem a vývojovým inženýrem společnosti. To mu umožnilo pokračovat v závodění a zároveň se přímo podílet na vývoji vozů Bugatti.

Pierre Veyron pokračoval v závodění a pro Bugatti získal vítězství při závodech na německém okruhu AVUS v Berlíně. Úspěšná kariéra Pierre Veyrona vyvrcholila vítězstvím ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1939 se spolujezdcem Jean-Pierrem Wimillem. Veyron rovněž významně pomohl při vývoji Bugatti Type 57, jednoho z finančně nejúspěšnějších automobilů v historii značky. Jeho nejvíce hrdinské okamžiky však neměly nic společného s auty.

Pierre Veyron se připojil k francouzskému odbojovému hnutí proti německé okupaci Francie ve druhé světové válce. Za své úsilí byl odměněn medailí Francouzské legie cti – jedním z nejvyšších vojenských vyznamenání ve Francii. Veyron se po válce nevrátil k závodění a místo toho upřednostnil svou rodinu a práci pro malou ropnou společnost. Zemřel v roce 1970 v malém francouzském městečku Eze ve věku 67 let.

Zbytek je, jak se říká, historie. Bugatti nakonec pojmenovalo své první rekordní auto po trochu zapomenutém Pierru Veyronovi – úspěšnému závodníkovi, konstruktérovi a válečnému hrdinovi z francouzského odboje.

Honda Integra Type-R DC2: Neobyčejná předokolka

Rychlé kupé s pohonem předních kol je pro japonskou automobilovou produkci nezvyklé. V devadesátých letech se touto cestou zkusili vydat inženýři sportovní divize Hondy a výsledkem byl vůz, o kterém se již dlouhé roky říká, že je tím nejlepším s pohonem předních kol.

Číst celé

Lancia D50: Ferrari převzalo závodní program kvůli tragédii

Lancia D50 měla fantastický závodní debut, ale její úspěšné tažení ukončila tragédie, kvůli níž byl tovární program formule 1 následně zrušen.

Číst celé

BMW Z3: Splněný sen nejen Jamese Bonda

Petr se rozhodl, že se s námi podělí o zážitky se svým vytouženým BMW Z3. Jaký tedy je možný konkurent Miaty?

Číst celé

Honda CRX ED9: Lehoučká dávka euforie

Původně tunerská modla se dnes stává oblíbenou klasikou, se kterou je radost jezdit na hraně. Tenhle konkrétní kus se svým vzhledem možná přiklání k prvnímu zmíněnému, ale opak je pravdou. Blikající neony a hlasitou hudbu tady nečekejte. Tenhle exemplář vznikl, aby svého řidiče naplňoval požitkem z jízdy.

Číst celé

Zákaz dieselů je jen byznys. Dieselgate jako důkaz

Mnoho lidí pobouřil nedávný zákaz dieselů v Německých městech. Proto jsem se podíval na toto téma poněkud do hloubky a zapřemýšlel nad tím, kde tato problematika vznikla.

Číst celé

Citroën RE-2: Experimentální helikoptéra s wankelovým motorem

Citroën neexperimentoval pouze s rotačními automobily, ale pro záchranu společnosti Comotor zkusil vyvinout malý vrtulník s wankelem. Úspěchu projektu nepřálo několik různých faktorů.

Číst celé