Subaru SVX: Příběh luxusního kupé, které se narodilo do špatné doby

Subaru SVX zaujalo elegantním aerodynamickým designem, silným šestiválcovým boxerem pod kapotou a skvělým komfortem. V současnosti má duchovního nástupce, který vsadil na odlišnou filozofii a uspěl.

Devadesátá léta byla pro Subaru silným obdobím. Tovární tým odhodlaně závodil na rychlostních zkouškách rallye, automobilka uvedla na trh úspěšné modely Impreza a Forester a na úplném začátku posledního desetiletí 20. století zahájila výrobu jednoho z nejpůsobivějších cestovních kupé dekády. Japonská automobilka se rozhodla vstoupit na trh s výkonnými luxusními vozy.

Subaru SVX se poprvé představilo světu na autosalonu v Tokiu v roce 1989, avšak produkční verze vstoupila do sériové výroby o dva roky později. Model SVX („Subaru Vehicle X“, na domácím japonském trhu Alcyone SVX) byl prvním pokusem Subaru o luxusní cestovní kupé, který vynikal nad konkurencí svým originálním vzhledem. Styling s pozoruhodnou kabinou inspirovanou letectvím vytvořil slavný italský návrhář Giorgetto Giugiaro, zakladatel designového studia Italdesign.

Nástupce hranatého Subaru XT zaujal elegantním designem, který byl na svou dobu výborně funkční. S propracovanou aerodynamikou s nízkým koeficientem odporu vzduchu 0,285 se SVX snadno umístilo na seznamu nejaerodynamičtějších vozů a předčilo většinu tehdejších sportovních i supersportovních vozů. Dokonce i v dnešních dnech vznikají velmi rychlá auta s výrazně horší aerodynamikou.

I když Subaru SVX nebylo sportovním vozem, při svém uvedení na trh se zapsalo do historie automobilky jako model s nejobjemnějším motorem pod kapotou. Šestiválcový boxer EG33 o zdvihovém objemu 3,3 litru si toto prvenství udržel až do představení modelu Tribeca s 3,6 litrovým boxerem v roce 2008. Konstrukce atmosférického motoru vycházela ze čtyřválcového boxeru EJ22 prvních generací Legacy a Imprezy.

Šestiválcový boxer s nejvyšším výkonem 231 koní a točivým momentem 309 newtonmetrů byl vybavený rozvodovým mechanismem DOHC s čtyřventilovou technikou, vícebodovým vstřikováním paliva s dvojitými vstřikovači a elektronickým řízením s platinovými zapalovacími svíčkami. Subaru prodávalo SVX výhradně s čtyřstupňovou automatickou převodovkou a s typickým trvalým pohonem všech kol ve dvou verzích s chytrými systémy ACT-4 nebo VTD.

Systém VTD je pro Subaru typický a s automatickou převodovkou a funguje tak, že pohon rozděluje točivý moment v poměru 36:64 mezi přední a zadní nápravu a s ohledem na jízdní podmínky se poměr mění až po 50:50. U systému pohonu nazývaný ACT-4 se poměr točivého momentu mění od 90:10 až po 50:50.

V pozdějších letech výroby se však na americkém trhu objevila levnější základní verze Subaru SVX s obyčejným pohonem předních kol pro méně náročnou skupinu zákazníků. Na domácím trhu se naopak objevila lépe vybavená speciální verze se systémem řízení všech kol.

Subaru SVX bylo zajímavým automobilem, který se bohužel narodil do špatné doby. Japonská automobilka vyvinula a představila luxusní kupé na začátku úpadku světové ekonomiky, se kterou na nejdůležitějších trzích ve Spojených státech amerických a v Japonsku klesla poptávka po exkluzivních automobilech. To se bohužel projevilo na postupném poklesu prodejů.

Subaru vyrobilo celkem 24 379 exemplářů modelu SVX, z nichž pouze 2 478 dorazilo na evropský trh. Největší překážkou při provozování Subaru SVX dnes je malá nabídka originálních i neoriginálních dílů, které většinou prodávají specializované obchody zabývající se značkou Subaru. Nabídka náhradních dílů je bohužel pouze běžná a omezuje se na brzdové destičky, kotouče, ložiska kol a další základní komponenty.

Subaru SVX bylo pozoruhodným pokusem Subaru o vstup na trh s luxusními vozy, který se nepovedl podle představ manažerů automobilky, ale to neznamená, že následně zanevřeli na vývoj a prodej vozů kupé. V roce 2012 Subaru uvedlo na trh duchovního nástupce modelu SVX – řidičsky návykové Subaru BRZ, které je považováno za jedno z nejlepších sportovních aut všech dob.

Subaru vsadilo na jednoduchá pravidla staré školy a vinulo nenáročný zábavný sporťák s klasickou koncepcí, s motorem boxer vpředu a s pohonem zadních kol, čímž zaujalo řidičské nadšence z celého světa. Subaru BRZ první generace existuje už více než osm let, Subaru jej pravidelně vylepšuje, ale nyní se musí rozloučit s evropským trhem.

Automobilka pro tento okamžik připravila rozlučkovou speciální edici Final Edition, kterou zatím uzavírá prodeje tohoto úspěšného kupé v Evropě. To ale neznamená, že se s námi BRZ definitivně loučí. Subaru již představilo novou generaci, jež respektuje filozofii svého předchůdce a řadí vyšší rychlostní stupeň. S výkonnějším 2,4 litrovým motorem boxer o 231 koních a vyladěným podvozkem bude rychlejší a zábavnější než kdy dřív.

I když se objevují zvěsti o neuvedení nového Subaru BRZ na evropský trh, zatím není nic ztraceno. Evropa vždy byla překvapivě silným trhem pro BRZ. V České republice jeho prodeje po celou dobu rostou, během osmi let se u nás prodalo necelých 300 exemplářů, a rozlučková edice se k nám dostala v počtu 43 kusů, což je nejvíce z celé Evropy. Původně mělo vzniknout 250 kusů Final Edition, nicméně pandemie onemocnění covid-19 se postarala o vyšší exkluzivitu, protože nakonec bylo vyrobeno jen 157 aut.

Ve Spojených státech amerických bude prodej nejnovějšího Subaru BRZ zahájen na konci roku 2021 a nám nezbývá než čekat, zda Subaru oznámí uvedení i na evropský trh.

O našem rozloučení se skvělým Subaru BRZ Final Edition se dočtete v našem nedávném testu.

Američané chtěli vyrobit Veyron už v 50. letech. Proč Argonaut neuspěl?

Americký vizionář se na konci 50. let odhodlal pro výrobu nejlepších aut na světě, ale nakonec jej zradili investoři. Obávali se, že by naštvali Ameriku.

Číst celé

Gaylord Gladiator: Skvělé jméno pro kabriolet luxusnější než Rolls-Royce

Luxusní a technicky pokročilý kabriolet Gaylord Gladiator byl zhmotněným snem dvou bratrů. Sériovou výrobou ale bohužel zaměstnali společnost Zeppelin, výrobce slavné vzducholodě Hindenburg, která to ale s auty moc neuměla.

Číst celé

Ferrari F50: Důstojný následník trůnu?

Uřvaný dvanáctiválec z F1, šestistupňový manuál, pohon zadních kol a hmotnost snížená, kam až to šlo. Ferrari F50 bylo čistokrevným supersportem.

Číst celé

Dělal jsem řidiče byznysmenům. Tohle je můj příběh

Životní příběh Emila Remače, který se v minulosti živil jako soukromý řidič vlivných osobností. To mu dalo bohaté zkušenosti za volantem a také řídil mnoho aut snů.

Číst celé

Praga Dragon EVO 125 ccm: Jak se řídí závodní motokára

Ultimátní řidičský stroj, který vám za zlomek ceny přinese zážitky, které nezískáte ani v supersportu. Tohle je prostě nejlepší věc, jakou může normální smrtelník řídit!

Číst celé

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4: Historicky první luxusní SUV

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 nejspíše odstartoval obrovskou popularitu vozů SUV s pohonem všech kol, ale dnes jej zná jen málokdo.

Číst celé