BMW M850i xDrive Gran Coupé: Z cestovního kupé praktickou limuzínou

BMW M850i xDrive Gran Coupé doplňuje běžnější kupé a kabriolet a je skutečnou luxusní limuzínou, která je až překvapivě prostorná a praktická.

Mnichovská automobilka BMW se před koncem minulého desetiletí rozhodla vrátit do segmentu luxusních grand tourerů a v roce 2018 před startem vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans představila novou generaci legendární osmičky. Nové BMW řady 8 nahradilo řadu šest a odklonilo se od filozofie předchůdce, protože se kromě kupé postupně představilo i jako kabriolet a čtyřdveřové Gran Coupé.

V minulosti jsme za volantem kupé a kabrioletu zjistili, že se nová osmička německým inženýrům opravdu povedla a konečně jsme ji vyzkoušeli i v největší karoserii Gran Coupé, která cílí na trochu jinou skupinu zákazníků než předchozí varianty. Kvůli tomu jsme se za volantem BMW M850i xDrive Gran Coupé zaměřili hlavně na rozdíly, kterými se odlišuje od standardního kupé.

Dlouhé, nízké a široké kupé BMW řady 8 je typický grand tourer s interiérem, který je prostorný zejména na předních sedadlech, ale zadní sedadla slouží spíše jako nouzová. Inženýři při vývoji Gran Coupé prodloužili rozvor osmičky o 200 milimetrů, takže celková délka čtyřdveřového kupé lehce přesahuje 5 metrů. Protažení karoserie a potřeba většího prostoru na zadních sedadlech pochopitelně ovlivnily úplný tvar vozu.

Základní rysy designu byly zachovány, ale osmička bohužel přišla o charakteristickou dlouhou nízkou boční siluetu s pozvolna svažující se linií střechy v zadní části. Gran Coupé musí být praktičtější a kvůli prostoru na zadních sedadlech má zvýšenou střechu a celý zadní převis karoserie vypadá opticky kratší, i když je o 30 milimetrů delší než u kupé. Zadní partie se trochu odlišují kulatějšími tvary, protože nad blatníky zmizely ostré hrany.

Čtyřdveřová osmička si zachovala bezrámová okna dveří, čímž se dostáváme k technickým zajímavostem o stavbě karoserie. Gran Coupé je oproti běžnému kupé o celkem 230 milimetrů delší a 105 kilogramů těžší. Pohotovostní hmotnost M850i Gran Coupé dosahuje 2 070 kilogramů. BMW při vývoji použilo nejmodernější materiály. Modulární platforma CLAR obsahuje uhlíková vlákna, dveře a střecha jsou z hliníku, víko zavazadlového prostoru je z plastu a části interiéru jsou vyrobeny z karbonu a magnesia.

Pro cestující na předních sedadlech se v interiéru nic nezměnilo, protože se nijak neodlišuje od kupé nebo kabrioletu. Prodloužený rozvor výrazně zlepšil prostor na zadních sedadlech, kde je konečně hodně místa na nohy a pod zvýšenou střechu si pohodlně sednou i lidé vyššího vzrůstu. Středový tunel sice rozděluje zadní část interiéru na poloviny, ale osmička je ve skutečnosti pětimístným autem. Předchozí Gran Coupé řady 6, kterou osmička vytlačila z nabídky, bylo pouze čtyřmístné.

Interiér testovaného BMW M850i Gran Coupé ukazuje možnosti programu BMW Individual, když zákazník při sestavování objednávky zapojí trochu fantazie. Spojení šedomodré a béžové kůže vypadá opravdu fantasticky, ale světlé koberce jsou v zimních měsících bohužel náchylné na zašpinění. Opakem světlé spodní části interiéru je příplatková tmavě modrá semišová stropnice v odstínu Midnight Blue, která zdokonaluje pomyslnou útulnost. Spolu s namodralou kůží vypadá skvěle a dokonce si myslím, že by obyčejná černá nebo béžová stropnice u této konfigurace vypadala trochu nudně. České zastoupení BMW na konfiguracích testovacích aut ukazuje, jakým směrem se lze při objednávání vydat, protože umí vybrat opravdu zajímavé kombinace.

Gran Coupé je určeno hlavně k pohodlnému cestování, ale ani přes nárůst rozměrů a hmotnosti neztratilo nic z řidičskosti standardní osmičky. Motorizace M850i s dvakrát přeplňovaným 4,4litrovým vidlicovým osmiválcem o 530 koních a 750 newtonmetrech je zběsile rychlá. Osmiválec s výbušným charakterem je spojený s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF a pohonem všech kol xDrive, s jejichž pomocí dokáže vystřelit těžkou osmičku na stovku za 3,9 sekundy.

Čtyřdveřové kupé je při akceleraci z 0 na 100 kilometrů v hodině o 0,3 sekundy pomalejší než dvoudveřové kupé, ale v reálném světě je rozdíl zanedbatelný. BMW M850i Gran Coupé síla opravdu nechybí a je více než rychlé. Elektronicky omezená maximální rychlost na 250 km/h stačí i na rychlou jízdu po dálnicích.

Gran Coupé se při jízdě v komfortním režimu chová jako skutečná limuzína, protože je komfortní, dobře odhlučněné a tiché. Osmiválec kultivovaně přede kousek nad volnoběhem a i pro silnější zrychlení stačí přidávat plyn pouze jemně. Když osmičku přepnete do sportovního režimu, okamžitě ztuhne a ukáže charakter muscle caru ve své duši. Osmiválec s plně otevřeným výfukem hrozivě hřmí a burácí a při uvolnění plynu hlasitě chrchlá do výfuku, čímž si vynucuje pozornost okolí.

Jízdní vlastnosti dvoudveřového a čtyřdveřového kupé se příliš neliší. Delší Gran Coupé je trochu více těžkopádné, ale i přesto a je snadno obratné, protože je vybaveno systémem zatáčení všemi koly a při jízdě je pocitově kratší než jaké skutečně je. Sportovní jízda na okreskách je v Gran Coupé zábavná, protože je vybaveno vcelku přesným variabilním strmým komunikativním řízením, elektronicky ovládaným sportovním diferenciálem M a výborně naladěným adaptivním podvozkem. Když opomeneme omezující zimní pneumatiky, už z testování běžného kupé víme, že na běžných silnicích jsou jízdní limity M850i jen těžko dosažitelné.

BMW M850 xDrive Gran Coupé s benzinovým osmiválcem je zajímavý řidičský zážitek. K myšlence luxusního vozu na dlouhé cestování se ale více hodí silný diesel, který v nabídce bohužel chybí. Jedinou vznětovou motorizací je řadový šestiválec 840d s Twin-Scroll turbodmychadlem, ale zrovna v tomto autě by se nám líbil čtyřikrát přeplňovaný šestiválcový turbodiesel M50d.

Proč nám do Gran Coupé připadá lepší silný turbodiesel než puristický osmiválec? BMW řady 8 Gran Coupé cílí na jiné zákazníky než kupé a kabriolet. Gran Coupé je konkurencí vozů jako Audi A7 a Porsche Panamera, jejichž řidiči často volí silné dieselové motorizace kvůli dlouhému dojezdu. I přesto umí M850i nabídnout dojezd přesahující 550 kilometrů, ovšem pouze při ekonomické jízdě.

Moderní osmičkový bavorák ve všech karosářských variantách je dalším autem, na kterém se objektivní chyby hledají jen těžko. Je pohodlné, skvěle jezdí a na našich silnicích mu nechybí exkluzivita, se kterou přitahuje pozornost okolí. Gran Coupé tyto vlastnosti rozšiřuje o praktičnost a prostornost. Nedivili bychom se, kdyby se kvůli tomu stal nejoblíbenější volbou zákazníků. My bychom ale upřednostnili běžné kupé kvůli osobitým tvarům karoserie, kterými se odlišuje od všech ostatních aut, s nimiž se setkáváme na silnicích.

Exkluzivní rozhovor s Filipem Turkem, zakladatelem a prezidentem českého Jaguar klubu

Filip Turek je jednou z nejortodoxnějších postav z kmene petrolheadů. Před 10 lety vyšel náš první rozhovor pro Temple of Speed. Co bylo pak? Stal se ze mě novinář. Zavzpomínejte s námi.

Číst celé

Ferves Ranger: Miniaturní off-road od Ferrariho pro italské zemědělce

Ferves Ranger vyvinul Carlo Ferrari za použití dílů z lidových Fiatů 500 a 600.

Číst celé

Stanovení rekordu McLarenem: „Nepojede více než 391 km/h“

V březnu roku 1998 byl zelený prototyp McLarenu F1 s interním označením XP5 dopravený na testovací okruh Volkswagenu v Ehra-Lessien, aby stanovil nový světový rekord. Přečtěte si jeho příběh.

Číst celé

Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Číst celé

Porsche 924 Carrera GT: Zapomenutý homologační speciál

Model 924 se pro Porsche stal krokem vedle, který byl ještě ke všemu drahý. Společnost to však nevzdala a postupným vývojem zkonstruovala ostrý speciál, s nímž značka dostala druhý dech.

Číst celé

Shelby Mustang z Hertzu. GT350 H byl nejlevnější způsob jak získat závodní auto

Americká autopůjčovna Hertz se v roce 1966 spojila se Shelby, aby společně spustili program „Rent-A-Racer“. Za volant speciálního GT350 H mohl za malý poplatek usednout úplně každý.

Číst celé