Začátky cizích značek v Americe: Evropské sportovní vozy

Ferrari, Lamborghini a Porsche v současnosti prodávají největší počet svých vozů na americkém trhu. Jak na něm začínaly?

Evropské sportovní vozy se ve Spojených státech amerických těší obrovské oblibě. Mohou za to nejen jejich vysoké výkony, exkluzivita a pocit luxusu, ale i zvučná jména, která psala historii motorsportu. Znáte počátek příběhů značek Ferrari, Lamborghini a Porsche na americkém území?

Ferrari

Závodník a podnikatel Briggs Cunningham údajně dovezl první Ferrari do Ameriky. Byl to vůz Ferrari 166 Spyder Corsa, který zakoupil v roce 1949, aby s ním závodil. Později v tomto roce se závodník Luigi Chinetti spojil se svým přítelem Enzem Ferrari, aby společně otevřeli první obchodní zastoupení Ferrari v Severní Americe na Manhattanu.

Spojené státy americké se rychle staly největším trhem Ferrari na světě. Američtí motoristé byli obecně mnohem bohatší než Italové a měli zdravý apetit pro vysoký výkon. I z toho důvodu měl Chinetti velký vliv na vedení Ferrari v Maranellu, čímž se zasloužil o vznik některých slavných modelů.

Lamborghini

Vůbec poprvé Lamborghini vystavovalo dva exempláře modelu 350 GT na autosalonu v New Yorku roku 1965. Společnost Foreign Cars sídlící na Rhode Islandu nabízela a dovážela vozy Lamborghini, ale prodeje byly na velmi nízké úrovni. Americká divize Lamborghini postupně upadala, z čehož byla zachráněna představením Miury.

Miura se těšila pozitivním ohlasům veřejnosti i tisku a brzy se stala oblíbená mezi vlivnými a bohatými osobnostmi. Na počátku roku 1968 bylo ve Spojených státech amerických přibližně dvanáct exemplářů, aniž by byl tento model Lamborghini homologovaný podle místních předpisů.

Porsche

Max Hoffman je jedním z nejdůležitějších amerických automobilových obchodníků. Během své kariéry vybudoval severoamerická obchodní zastoupení několika evropských značek, mezi nimiž nechybělo ani Porsche. Sportovní vozy z německého Stuttgartu začal dovážet v roce 1950 a prvním z nich bylo Porsche 356, které se v té době vyrábělo jen krátce.

Přestože o to původně nebyl požádán, pro tento typ obchodu byl vysoce kvalifikovaný a zároveň byl blízkým přítelem rodiny Porsche. Hoffman nejdříve pomohl Porsche, aby v Americe získalo silné jméno, ale německá automobilka toho později využila a v roce 1963 začala distribuovat auta Američanům skrze vlastní prodejní síť.

Edsel: Značka vyrábějící špatná auta ve špatný čas

Koncern Ford Motor Company chtěl otřást automobilovým trhem, ale ve skutečnosti vyhodil mnoho peněz z okna. Příběh značky Edsel ukazuje, že ani velké zázemí nezaručuje jistotu.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

MacPherson: Moderní zavěšení, které ve skutečnosti pochází ze 40. let

Earle Steele MacPherson si nechal patentovat jednoduchou šikovnou nápravu McPherson už krátce po skončení druhé světové války.

Číst celé

Mercedes-Benz W123 Plug-in Hybrid: Akumulátory vážily 600 kilogramů

Mercedes-Benz v osmdesátých letech hledal řešení, jak se odloučit od konvenčních pohonů. Experimentální plug-in hybridní W123 se však ukázal jako slepá ulička.

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

Ford Mustang mohl být první běžnou čtyřkolkou

Legendární americký sporťák s pohonem všech kol? Ano, i to byla myšlenka lidí z Fordu v době, kdy Mustang zažíval boom.

Číst celé