Začátky cizích značek v Americe: Evropské sportovní vozy

Ferrari, Lamborghini a Porsche v současnosti prodávají největší počet svých vozů na americkém trhu. Jak na něm začínaly?

Evropské sportovní vozy se ve Spojených státech amerických těší obrovské oblibě. Mohou za to nejen jejich vysoké výkony, exkluzivita a pocit luxusu, ale i zvučná jména, která psala historii motorsportu. Znáte počátek příběhů značek Ferrari, Lamborghini a Porsche na americkém území?

Ferrari

Závodník a podnikatel Briggs Cunningham údajně dovezl první Ferrari do Ameriky. Byl to vůz Ferrari 166 Spyder Corsa, který zakoupil v roce 1949, aby s ním závodil. Později v tomto roce se závodník Luigi Chinetti spojil se svým přítelem Enzem Ferrari, aby společně otevřeli první obchodní zastoupení Ferrari v Severní Americe na Manhattanu.

Spojené státy americké se rychle staly největším trhem Ferrari na světě. Američtí motoristé byli obecně mnohem bohatší než Italové a měli zdravý apetit pro vysoký výkon. I z toho důvodu měl Chinetti velký vliv na vedení Ferrari v Maranellu, čímž se zasloužil o vznik některých slavných modelů.

Lamborghini

Vůbec poprvé Lamborghini vystavovalo dva exempláře modelu 350 GT na autosalonu v New Yorku roku 1965. Společnost Foreign Cars sídlící na Rhode Islandu nabízela a dovážela vozy Lamborghini, ale prodeje byly na velmi nízké úrovni. Americká divize Lamborghini postupně upadala, z čehož byla zachráněna představením Miury.

Miura se těšila pozitivním ohlasům veřejnosti i tisku a brzy se stala oblíbená mezi vlivnými a bohatými osobnostmi. Na počátku roku 1968 bylo ve Spojených státech amerických přibližně dvanáct exemplářů, aniž by byl tento model Lamborghini homologovaný podle místních předpisů.

Porsche

Max Hoffman je jedním z nejdůležitějších amerických automobilových obchodníků. Během své kariéry vybudoval severoamerická obchodní zastoupení několika evropských značek, mezi nimiž nechybělo ani Porsche. Sportovní vozy z německého Stuttgartu začal dovážet v roce 1950 a prvním z nich bylo Porsche 356, které se v té době vyrábělo jen krátce.

Přestože o to původně nebyl požádán, pro tento typ obchodu byl vysoce kvalifikovaný a zároveň byl blízkým přítelem rodiny Porsche. Hoffman nejdříve pomohl Porsche, aby v Americe získalo silné jméno, ale německá automobilka toho později využila a v roce 1963 začala distribuovat auta Američanům skrze vlastní prodejní síť.

Subaru SVX: Příběh luxusního kupé, které se narodilo do špatné doby

Subaru SVX zaujalo elegantním aerodynamickým designem, silným šestiválcovým boxerem pod kapotou a skvělým komfortem. V současnosti má duchovního nástupce, který vsadil na odlišnou filozofii a uspěl.

Číst celé

Příběh závodního Mercedesu-Benz W154 ze sbírky Národního technického muzea

Každé auto, stejně jako každý člověk, má svůj tajemný příběh. Už jste někdy stáli v muzeu nad nějakým exponátem a říkali si: „Sakra, co má tohle auto asi za sebou?“ Podobnou otázku jsme si položili, když jsme v Národním technickém muzeu stáli nad jedním historickým závodním Mercedesem.

Číst celé

Škoda 110 R: Československý klenot, který vznikal v těžkých podmínkách

Škoda 110 R zachránila celý výrobní závod před tím, aby se z něj stala pouhá výrobna náhradních dílů. Vznik československé legendy nebyl tak jednoduchý, jak by se zprvu mohlo zdát.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Číst celé

Nákup nové ojetinky už není radost. Zdá se mi to jako zbytečný opruz

Rozhodl jsem se pro nákup dalšího auta, ale nevím, co chci. A taky mi výběr komplikuje nedůvěryhodnost většiny prodejců v České republice.

Číst celé