Jak Alfa Romeo získala zpět svůj neodolatelný šarm díky 8C Competizione

Exkluzivní Alfa Romeo 8C Competizione pomohla italské automobilce s návratem k tradičním hodnotám a odstartovala celou novou éru.

Alfa Romeo v posledních letech představila opravdu zajímavé sportovní modely. V uplynulém desetiletí uvedla do výroby vzrušující modely 4C, Giulia Quadrifoglio, Stelvio Quadrifoglio a nedávno odhalila i pořádně nabroušené Giulie GTA a GTAm, ale i s nimi zůstává 8C Competizione z roku 2006 nejdůležitější sportovní Alfou Romeo tohoto tisíciletí.

I když vzniklo pouhých 500 kusů (1 000 kusů, když započtete i otevřenou verzi Spider), tato nejkrásnější moderní Alfa byla důležitým zlomem v novodobé historii automobilky. Po dlouhých letech, co se vedení společnosti snažilo přidat Alfám Romeo nějakou jiskru – nejčastěji pomocí motorů Twin Spark – na platformách Fiatu s pohonem předních kol, se značka vrátila ke svým kořenům a definovala tím svou budoucnost.

Koncept 8C Competizione se poprvé představil ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2003 a díky svému jménu vyvolal vzpomínky na závodní vozy Alfy Romeo z 30. let minulého století a na slavné dny Mille Miglia a Targa Florio z konce 40. a počátku 50. let. Styling Wolfganga Eggera se inspiroval legendárním supersportem Alfa Romeo 33 Stradale a Giuliettou SZ, ale celkový vzhled směřoval do budoucnosti, než aby vyvolával vzpomínky na minulost.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Alfa Romeo 8C Competizione byla schválena do sériové výroby a na silnice vyrazila v roce 2006. Původní design nádherného konceptu zůstal téměř beze změn, s výjimkou upravené kapoty, světlometů a kol. Úžasné křivky byly vytvořené z uhlíkových vláken a standardně byly lakované do klasických odstínů Alfa Red nebo Alfa Black. Zákazníci si mohli za příplatek zvolit i poutavější barvy Pearl Yellow a Competition Red.

Pod karbonovou karoserií se ukrýval podvozek vyrobený z oceli, hliníku a titanu. Srdcem hnacího ústrojí byl atmosférický 4,7 litrový vidlicový osmiválec od Ferrari, který byl spojený se šestistupňovou robotizovanou převodovkou s pádly pod volantem (uloženou v koncepci transaxle) a samosvorným diferenciálem na zadní hnací nápravě. Pohon s nejvyšším výkonem 444 koní v 7 000 ot./min. a schopností přeřadit za 175 milisekund rozhodně vyhovoval jménu Competizione.

Alfa Romeo omezila produkci na 500 exemplářů a v prvních týdnech po oficiálním představení obdržela více než 1 400 objednávek, ale rozhodla se zachovat exkluzivitu vozu a nevyhověla všem zájemcům. Tržní hodnota všech vyrobených kusů (včetně Spiderů) v dnešních dnech pochopitelně roste.

Pro Alfu Romeo byl vývoj 8C Competizione zdravou investicí, se kterou se vrátila ke svým kořenům. Šéfům společnosti se povedlo přesvědčit Fiat, že zákazníci chtějí opravdové alfy. I díky tomu Alfa Romeo v současnosti vyrábí modely, které probouzejí vášně u všech milovníků rychlosti a zábavy za volantem.

Život s Mazdou RX-8: Točí lehce, chytá těžce

Redakční Mazda RX-8 se těší usilovné údržbě a velkému zájmu na Legendách, ale i tak zlobí.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé

Opel GT: Historie menšího evropského sourozence Corvette

I když jsou Opel GT a Chevrolet Corvette rozdílnými sportovními vozy, oba vznikly pod dohledem amerického koncernu. Znáte jejich hlavní podobnosti?

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

Mazda MX-5 NA: Za jednoduchým sporťákem stál novinář

Jen výjimečně se stane, automobilky poslechnou rady a názory motoristických novinářů. Mazda to však v minulosti udělala a na svět přišel jeden z nejlepších sportovních vozů všech dob. Znáte jeho příběh?

Číst celé

Zapomenuté hot hatche. Těchto 8 byste měli znát

Osm sportovně střižených hatchbacků, na něž automobilový svět doslova zapomněl. Znáte některý z nich?

Číst celé