Toyota 2000 GT Convertible: Japonská kráska z bondovky

Toyota 2000GT se ukázala jako skvělé auto pro pátou bondovku, ale vysoký vzrůst Seana Conneryho si vyžádal vývoj otevřené verze Convertible.

You Only Live Twice (Žiješ jenom dvakrát) byl pátý film o tajném agentovi britských tajných služeb Jamesovi Bondovi, který byl natočený převážně v Japonsku. James Bond, ztvárněný skotským hercem Seanem Connerym, v tomto dobrodružství bojoval s teroristickou organizací SPECTE, která ukradla americké a sovětské vesmírné moduly ve snaze zahájit 3. světovou válku.

James Bond ve filmu You Only Live Twice příliš nejezdí, ale to neznamená, že by se v něm nemohl ukázat se speciálním autem. Filmový producent Albert „Cubby“ Broccoli v říjnu 1965 navštívil autosalon v Tokiu, kde Toyota vystavovala prototyp nového modelu Toyota 2000 GT. Okamžitě si uvědomil, že by to mohl být ideální vůz pro Bond girl Aki, kterou si zahrála japonská herečka Akiko Wakabayashi.

Sportovní kupé Toyota 2000 GT bylo vyvinuto specializovanou japonskou společností Yamaha. Dvoumístný vůz s dvoulitrovým řadovým šestiválcem o 150 koních a pětistupňovou manuální převodovkou dosahoval nejvyšší rychlosti 225 km/h a zvládl sprint z 0 na 100 km/h za přibližně 8 sekund. Toyota 2000 GT byla vybavena třemi karburátory Solex, kotoučovými brzdami Dunlop, samosvorným diferenciálem a nezávislým zavěšením všech kol.

Na začátku roku 1966 Broccoli zavolal do Toyoty s nabídkou obsazení 2000 GT v připravované bondovce You Only Live Twice. Byl tu však problém, protože se Connery se svým vysokým vzrůstem nedokázal pohodlně usadit do interiéru. Scénář obsahoval několik scén z interiéru vozu a Brocoli nakonec rozhodl, že pokud Toyota chce vidět svůj vůz v novém filmu, bude muset odstranit střechu z 2000 GT a vyrobit otevřený roadster.

Toyota se tehdy připravovala na zahájení sériové výroby od května 1967, ale manažeři automobilky byly z nového nápadu nadšení a dokázali dokončit objednávku na dvojici vozů během několika náročných týdnů. Dva nádherné roadstery vznikly ve speciálním servisním středisku Toyopet v Tsunashimě. Oba byly bílé s černým čalouněním interiéru a drátěnými koly a neměly boční okna ani stahovací střechu.

Jeden z roadsterů se používal pro natáčení a druhý sloužil jako záloha. Když natáčení filmu skončilo, záložní vůz zůstal v Japonsku a byl ponechán Toyotě. Byl vybavený standardním interiérem, zatímco hlavní filmové auto mělo speciální výbavu od Johna Stearsa a jeho proslulého týmu pro speciální efekty z Pinewood Studios. Filmové auto bylo vybaveno hlasem aktivovaným záznamníkem zvuku, FM přijímačem, malou barevnou CCTV obrazovkou, videorekordérem, bezdrátovým telefonem a malými videokamerami, které se ukrývaly za poznávacími značkami.

Toyota 2000 GT Convertible se objevila ve třech scénách filmu You Only Live Twice. Pátá bondovka byla natočena s rozpočtem 9,5 milionu amerických dolarů a odbyla si premiéru v červnu 1967 v kině Leicester Square Odeon v Londýně. Celosvětové tržby filmu byly přibližně 111 milionů dolarů.

Po dokončení filmu bylo auto převezeno do Anglie, kde záhadně zmizelo. Ve starém muzeu „Cars of the Stars“ v Keswicku se později objevil ovládací panel z jeho interiéru. Záložní vůz se standardním vybavením se používal k propagačním účelům a byl vystaven na autosalonu v Ženevě v březnu 1967. Později byl nalakován modrou barvou a ozdoben nálepkami 007. Následovalo další přelakování do šedé barvy a krátce sloužil jako zaváděcí vůz na okruhu Fuji Speedway, než se v roce 1977 objevil na Havaji. Toyota jej koupila zpět, zrenovovala do původního stavu a vystavilo jej ve svém továrním muzeu.

Hledáme naší bývalou Hondu Civic, pomozte nám ji najít

První auta v nás probouzí spoustu vzpomínek a taky touhu je mít zpátky, když přemýšlíme o nákupu druhého vozu na běžné ježdění.

Číst celé

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé

Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Evropské sportovní vozy

Ferrari, Lamborghini a Porsche v současnosti prodávají největší počet svých vozů na americkém trhu. Jak na něm začínaly?

Číst celé

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé

Hachi-Roku pro Drift Kinga: Kompletní specifikace Toyoty AE86 Keiichiho Tsuchiyy

Keiichi Tsuchiya, Toyota Sprinter Trueno AE86 a driftování společně vytváří jeden z vrcholů japonské automobilové scény.

Číst celé