Toyota 2000 GT Convertible: Japonská kráska z bondovky

Toyota 2000GT se ukázala jako skvělé auto pro pátou bondovku, ale vysoký vzrůst Seana Conneryho si vyžádal vývoj otevřené verze Convertible.

You Only Live Twice (Žiješ jenom dvakrát) byl pátý film o tajném agentovi britských tajných služeb Jamesovi Bondovi, který byl natočený převážně v Japonsku. James Bond, ztvárněný skotským hercem Seanem Connerym, v tomto dobrodružství bojoval s teroristickou organizací SPECTE, která ukradla americké a sovětské vesmírné moduly ve snaze zahájit 3. světovou válku.

James Bond ve filmu You Only Live Twice příliš nejezdí, ale to neznamená, že by se v něm nemohl ukázat se speciálním autem. Filmový producent Albert „Cubby“ Broccoli v říjnu 1965 navštívil autosalon v Tokiu, kde Toyota vystavovala prototyp nového modelu Toyota 2000 GT. Okamžitě si uvědomil, že by to mohl být ideální vůz pro Bond girl Aki, kterou si zahrála japonská herečka Akiko Wakabayashi.

Sportovní kupé Toyota 2000 GT bylo vyvinuto specializovanou japonskou společností Yamaha. Dvoumístný vůz s dvoulitrovým řadovým šestiválcem o 150 koních a pětistupňovou manuální převodovkou dosahoval nejvyšší rychlosti 225 km/h a zvládl sprint z 0 na 100 km/h za přibližně 8 sekund. Toyota 2000 GT byla vybavena třemi karburátory Solex, kotoučovými brzdami Dunlop, samosvorným diferenciálem a nezávislým zavěšením všech kol.

Na začátku roku 1966 Broccoli zavolal do Toyoty s nabídkou obsazení 2000 GT v připravované bondovce You Only Live Twice. Byl tu však problém, protože se Connery se svým vysokým vzrůstem nedokázal pohodlně usadit do interiéru. Scénář obsahoval několik scén z interiéru vozu a Brocoli nakonec rozhodl, že pokud Toyota chce vidět svůj vůz v novém filmu, bude muset odstranit střechu z 2000 GT a vyrobit otevřený roadster.

Toyota se tehdy připravovala na zahájení sériové výroby od května 1967, ale manažeři automobilky byly z nového nápadu nadšení a dokázali dokončit objednávku na dvojici vozů během několika náročných týdnů. Dva nádherné roadstery vznikly ve speciálním servisním středisku Toyopet v Tsunashimě. Oba byly bílé s černým čalouněním interiéru a drátěnými koly a neměly boční okna ani stahovací střechu.

Jeden z roadsterů se používal pro natáčení a druhý sloužil jako záloha. Když natáčení filmu skončilo, záložní vůz zůstal v Japonsku a byl ponechán Toyotě. Byl vybavený standardním interiérem, zatímco hlavní filmové auto mělo speciální výbavu od Johna Stearsa a jeho proslulého týmu pro speciální efekty z Pinewood Studios. Filmové auto bylo vybaveno hlasem aktivovaným záznamníkem zvuku, FM přijímačem, malou barevnou CCTV obrazovkou, videorekordérem, bezdrátovým telefonem a malými videokamerami, které se ukrývaly za poznávacími značkami.

Toyota 2000 GT Convertible se objevila ve třech scénách filmu You Only Live Twice. Pátá bondovka byla natočena s rozpočtem 9,5 milionu amerických dolarů a odbyla si premiéru v červnu 1967 v kině Leicester Square Odeon v Londýně. Celosvětové tržby filmu byly přibližně 111 milionů dolarů.

Po dokončení filmu bylo auto převezeno do Anglie, kde záhadně zmizelo. Ve starém muzeu „Cars of the Stars“ v Keswicku se později objevil ovládací panel z jeho interiéru. Záložní vůz se standardním vybavením se používal k propagačním účelům a byl vystaven na autosalonu v Ženevě v březnu 1967. Později byl nalakován modrou barvou a ozdoben nálepkami 007. Následovalo další přelakování do šedé barvy a krátce sloužil jako zaváděcí vůz na okruhu Fuji Speedway, než se v roce 1977 objevil na Havaji. Toyota jej koupila zpět, zrenovovala do původního stavu a vystavilo jej ve svém továrním muzeu.

Porsche 754 T7: Důležitý prototyp spojoval vývoj mezi 356 a 911

Porsche 901, později 911, se stalo legendou mezi sportovními auty. Přestože je to dnes nepředstavitelné, německá ikona mohla vypadat úplně jinak. Původně měla nést tvary prototypu, který ji spojoval s předchozím 356.

Číst celé

Heuliez Pregunta: Budoucnost Lamborghini, kterou vytlačilo Murciélago

Budoucnost Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let inspirovala stíhacími letouny. Unikátní prototyp byl smeten ze stolu okamžitě poté, co italskou automobilku koupilo Audi.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Japonská auta

Levné a ošklivé Subaru 360 nebo Toyota Crown otravující Američany při jídle. I takové byly začátky japonských značek v Americe.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé

LEGENDY – Motoristická slavnost už tento víkend

Je ostuda, že jako zakladatel Temple of Speed jsem byl loni na Legendách poprvé. Je ale jisté, že žádný další ročník už si ujít nenechám a stejně tak byste jej neměli vynechat ani vy.

Číst celé

Jak se žije s olympiádou na operák

I když jste tento článek našli v kategorii Svezli jsme se vaším autem, nenechte se klamat. Tahle Audi A7 je leasingovky. Je o to lepším autem? A je vůbec dobrým autem?

Číst celé