MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Co vás napadne jako první, když se řekne malý zábavný roadster a ideálně z devadesátých let?
Většině lidí přijde na mysl v první řadě Mazda MX-5 a BMW Z3, ty odvážnější potom napadne třeba Toyota MR2 nebo Fiat Barchetta. Jenže je tu ale ještě jedna opomíjená varianta a konkurence geniálního japonského auta pro kadeřníky (čti Mazda MX-5). MG F, svého času nejprodávanější roadster v Anglii.

Po přečtení tohoto článku spousta lidí vyhledá služby strejdy Googla aby si zjistila o čem je vlastně řeč a zjistili jak moc je u nás toto auto opomíjené. Následně zjistí, že tento konkurent Miaty s točivým motorem K-Series umístěným uprostřed, přesnou převodovkou, unikátním podvozkem Hydragas a rozložením hmotnosti v poměru 50:50 má co nabídnout a je schopnou konkurencí.

MG F je přesně jedním z aut, u nichž člověk ví, že jsou absolutně nepraktická. Není si kam odložit mobil a plechovku s colou, na mokru vám nic neodpustí, ale po usednutí za volant, sešlápnutí plynu a poslechnutí zvuku vycházejícího z výfuku se dvěma koncovkami začne v každém fandovi podobných aut hlodat červík a vy víte, že i přes tohle všechno to opravdu nutně potřebujete.

Abych vám usnadnil hledání, řekneme si něco o historii a technice. Model F byl vyráběný automobilkou Rover Group v letech 1995-2002 a následně byl nahrazen modelem TF. Zajímavostí „eFka“ je podvozek Hydragas, který byl již v minulosti využívaný například u vozů Mini. U tohoto podvozku jsou klasické pružiny nahrazené „měchy“, jež jsou v horní části plněné dusíkem a ve spodní kapalinou Hydragas, jíž je nutno doplňovat.

Takové provedení nabízí velice pohodlnou jízdu, ale zároveň pevné držení při sportovní jízdě. U modelu TF byl netradiční systém nahrazený klasickými pružinami, avšak už prý jízda není tak skvělá jako na Hydragasu. U motoru se do dneška neví, kdo vlastně od koho kopíroval a tak jsou si motory si velice podobné s těmi od Hondy.

Motor má na čtyřválec už na volnoběh krásný zvuk a je úžasně točivý a zvučný. Má vynikající reakce na plyn a nechá se točit až k 7 500 otáčkám za minutu. Bavíme se o verzi s výkonem 120 koní, a jestli si myslíte, že to bude nuda, mýlíte se. Především na mokru vám auto nic neodpustí, a když nebudete v pozoru a v zatáčce prudce podkopnete plynový pedál, začne „eFko“ kroutit zadkem jako hyperaktivní štěně. Při umístění motoru uprostřed je na srovnání auta před nechtěným přetočením sakra málo času.

V České republice je MG F minimum, což je na jednu stranu škoda, ale na stranu druhou je okolo těchto aut skvělá komunita lidí co ráda poradí, pomůže nebo svolává společné projížďky. Jak se psalo na začátku, není to auto, které kupujete hlavou, ale naopak srdcem. Naprosto si vás získá a nepustí.
MG F vlastním bezmála 3 roky a na každou jízdu s ním se těším a pokaždé mám úsměv na tváři, kdekoliv projíždím městem, lidé se otáčí, ukazují a pokud auto stojí někde na parkovišti, spousta lidí se u něj zastaví a prohlíží si jej.

Zkrátka zaujme více než jeho konkurenti. A co se financí a dílů týče, skoro vše se dá sehnat. Co není skladem u nás, není problém objednat z Anglie, kde je dílů stále dost a ceny nejsou nijak závratné. Zároveň s tímto autem neproděláte. Ceny MG F momentálně začínají pomalu růst a níž už nikdy nebudou. Proto pokud začínáte pokukovat po zábavném roadsteru na léto, zkuste zahrnout do výběru i MG F a minimálně se v něm projeďte, stojí to za to.

Tentokrát v Křesle pro hosta seděl čtenář Lukáš Baloun. Díky, Lukáši!

Edsel: Značka vyrábějící špatná auta ve špatný čas

Koncern Ford Motor Company chtěl otřást automobilovým trhem, ale ve skutečnosti vyhodil mnoho peněz z okna. Příběh značky Edsel ukazuje, že ani velké zázemí nezaručuje jistotu.

Číst celé

BMW 700: Malý model zachránil BMW před bankrotem a odstartoval novou éru

BMW se v druhé polovině padesátých let ocitlo na pokraji bankrotu, z něhož mu už na začátku šedesátých let pomohl lidově zacílený dvoudveřový model s motorem umístěným vzadu. BMW 700 stálo na začátku nové úspěšné budoucnosti značky.

Číst celé

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

Karosárna Bertone byla továrnou na dokonalost

Je těžké uvěřit, kam se automobilový průmysl za více než 100 let dostal. Karosář byl vždy někým výjimečným a vysoce respektovaným. Vývoj aut se samozřejmě postupem času přizpůsobuje měnícím se potřebám společnosti. Pro milovníky starých krásných karoserií je dnešní moderní doba kacířská. Pokud jste i vy mezi těmito lidmi, bude se vám zaručeně líbit tento fotospeciál.

Číst celé

Galerie: Reklamy na pestrobarevná BMW

Když se dnes podíváme po ulici, vidíme samá bílá, šedá nebo černá auta. Po barevných autech se nám stýská. A stýská se nám také po starých bavorácích a starých bavoráckých reklamách.

Číst celé

Isdera Imperator 108i: Supersport, který Mercedesu nebyl dost dobrý

Eberhard Schulz byl neobyčejným studentem techniky, jehož práce zaujala i samotné Porsche, ale Mercedes-Benz naopak ne.

Číst celé