MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Co vás napadne jako první, když se řekne malý zábavný roadster a ideálně z devadesátých let?
Většině lidí přijde na mysl v první řadě Mazda MX-5 a BMW Z3, ty odvážnější potom napadne třeba Toyota MR2 nebo Fiat Barchetta. Jenže je tu ale ještě jedna opomíjená varianta a konkurence geniálního japonského auta pro kadeřníky (čti Mazda MX-5). MG F, svého času nejprodávanější roadster v Anglii.

Po přečtení tohoto článku spousta lidí vyhledá služby strejdy Googla aby si zjistila o čem je vlastně řeč a zjistili jak moc je u nás toto auto opomíjené. Následně zjistí, že tento konkurent Miaty s točivým motorem K-Series umístěným uprostřed, přesnou převodovkou, unikátním podvozkem Hydragas a rozložením hmotnosti v poměru 50:50 má co nabídnout a je schopnou konkurencí.

MG F je přesně jedním z aut, u nichž člověk ví, že jsou absolutně nepraktická. Není si kam odložit mobil a plechovku s colou, na mokru vám nic neodpustí, ale po usednutí za volant, sešlápnutí plynu a poslechnutí zvuku vycházejícího z výfuku se dvěma koncovkami začne v každém fandovi podobných aut hlodat červík a vy víte, že i přes tohle všechno to opravdu nutně potřebujete.

Abych vám usnadnil hledání, řekneme si něco o historii a technice. Model F byl vyráběný automobilkou Rover Group v letech 1995-2002 a následně byl nahrazen modelem TF. Zajímavostí „eFka“ je podvozek Hydragas, který byl již v minulosti využívaný například u vozů Mini. U tohoto podvozku jsou klasické pružiny nahrazené „měchy“, jež jsou v horní části plněné dusíkem a ve spodní kapalinou Hydragas, jíž je nutno doplňovat.

Takové provedení nabízí velice pohodlnou jízdu, ale zároveň pevné držení při sportovní jízdě. U modelu TF byl netradiční systém nahrazený klasickými pružinami, avšak už prý jízda není tak skvělá jako na Hydragasu. U motoru se do dneška neví, kdo vlastně od koho kopíroval a tak jsou si motory si velice podobné s těmi od Hondy.

Motor má na čtyřválec už na volnoběh krásný zvuk a je úžasně točivý a zvučný. Má vynikající reakce na plyn a nechá se točit až k 7 500 otáčkám za minutu. Bavíme se o verzi s výkonem 120 koní, a jestli si myslíte, že to bude nuda, mýlíte se. Především na mokru vám auto nic neodpustí, a když nebudete v pozoru a v zatáčce prudce podkopnete plynový pedál, začne „eFko“ kroutit zadkem jako hyperaktivní štěně. Při umístění motoru uprostřed je na srovnání auta před nechtěným přetočením sakra málo času.

V České republice je MG F minimum, což je na jednu stranu škoda, ale na stranu druhou je okolo těchto aut skvělá komunita lidí co ráda poradí, pomůže nebo svolává společné projížďky. Jak se psalo na začátku, není to auto, které kupujete hlavou, ale naopak srdcem. Naprosto si vás získá a nepustí.
MG F vlastním bezmála 3 roky a na každou jízdu s ním se těším a pokaždé mám úsměv na tváři, kdekoliv projíždím městem, lidé se otáčí, ukazují a pokud auto stojí někde na parkovišti, spousta lidí se u něj zastaví a prohlíží si jej.

Zkrátka zaujme více než jeho konkurenti. A co se financí a dílů týče, skoro vše se dá sehnat. Co není skladem u nás, není problém objednat z Anglie, kde je dílů stále dost a ceny nejsou nijak závratné. Zároveň s tímto autem neproděláte. Ceny MG F momentálně začínají pomalu růst a níž už nikdy nebudou. Proto pokud začínáte pokukovat po zábavném roadsteru na léto, zkuste zahrnout do výběru i MG F a minimálně se v něm projeďte, stojí to za to.

Tentokrát v Křesle pro hosta seděl čtenář Lukáš Baloun. Díky, Lukáši!

Stříbrné šípy: Jaký je původ přezdívky neporazitelných německých závodních vozů

Stříbrné šípy patří k největším legendám předválečných Grand Prix, protože obvykle vyhrávaly všechny závody, ve kterých startovaly.

Číst celé

Ferrari FZ93: Stylingové cvičení Zagata bylo inspirací pro Ferrari Enzo

Ferrari FZ93 vzniklo jako oslava návratu slavného inženýra do vedení společnosti Zagato a inspirovalo budoucí modely Ferrari.

Číst celé

Vittorio Jano: Italský Colin Chapman, který konstruoval jen vítězná auta

Vittorio Jano byl jedním z nejvýznamnějších automobilových inženýrů všech dob, který byl najímán na konstrukci vítězných závodních vozů a nejvíce byl spojen s Alfou Romeo.

Číst celé

Lamborghini Athon: Zapomenuté gesto od Bertone spasilo automobilku

V Bertone si všimli nepříznivé situace Lamborghini a na vlastní náklady vyvinuli prototyp, který slavnou automobilku zviditelnil. Netrvalo dlouho a Lamborghini získalo nové investory.

Číst celé

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé

Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Číst celé