Sklo Kiriko: Ručně broušené sklo pro Lexus LS stojí 375 000 korun

Ručně broušené sklo Kiriko od japonských mistrů řemesla je jedním z nejkrásnějších příplatkových prvků na dnešním trhu, který nesmí chybět v žádném novém Lexusu LS.

Lexus začal počátkem roku 2014 společně se sklářskou firmou Asahi Glass Company (AGC) zkoumat možnosti využití skla v interiérech automobilů s cílem poukázat na mimořádně progresivní přístup automobilky Lexus k otázkám luxusu. Tato spolupráce nakonec vedla ke vzniku koncepce skleněných prvků Kiriko pro zbrusu nový vlajkový sedan Lexus LS.

Tradiční japonské umění Kiriko, spočívající v ručním broušení jemných vzorů do skla, přináší podmanivé odrazy světla v závislosti na úhlu dopadajících paprsků a poloze pozorovatele. Uplatnění nachází ve výrobě váz, sklenic na rýžové víno saké nebo tradičních skleněných ornamentů.

Do širokého sortimentu skleněných produktů průmyslového obra AGC patří displeje pro chytré telefony a panely televizorů, jakožto i čelní nebo boční skla automobilů. I přes zkušenosti čítající desítky let praxe si produkty Kiriko vyžádaly zcela odlišný postup výroby s využitím sklářských forem. Jak vzpomíná Hideki Išioka ze společnosti AGC, bylo to „zcela mimo tradiční hranice“. Postup si vyžádal spolupráci s řemeslným mistrem, jenž navrhl a zpracoval dokonalý a elegantní skleněný prototyp technikou Kiriko.

Mistři řemesla

Společnost AGC se obrátila na Tošijasuho Nakamuru, zkušeného řemeslného mistra Takumi se specializací na sklo Kiriko, původem z Tojamy, kde rovněž najdeme proslulé muzeum sklářského umění s ukázkami vrcholných řemeslných produktů ze skla. Nakamurovým úkolem bylo docílit u skleněných dveřních panelů efektních odrazů skla Kiriko.

Dekorativní panely, určené k montáži do vnitřních výplní dveří sedanu LS, představovaly pro Nakamuru jedinečnou výzvu. Ve sklenici na saké vyrobené sklářskou technikou Kiriko vznikají odrazy paprsků světla při každém pohybu a otáčení, avšak výplně dveří jsou po většinu času statické, a tak standardní broušený vzor skla Kiriko by nemusel požadovaného efektu dosáhnout.

Nakamura za přejíždění palcem po křivkách modelu z broušeného skla popisuje své pečlivé řešení takto: „Broušením skla podle ručně nakreslených křivek pod měnícím se úhlem vzniká jakási ‚spirála‘ dovolující odraz více paprsků v různých úhlech podél těchto křivek, což má za následek markantní a překvapivý efekt.“ Nakamura rovněž doufá, že pasažéři LS si tyto odrazy budou moci vychutnávat bez ohledu na denní dobu, protože po setmění vznikají další odrazy.

Nakamurova pečlivá metodika výroby spojuje tento choulostivý a náročný proces – kreslení, broušení a leštění – s několika koly kvalitativních kontrol, přičemž po dokončení stačí jen jedno finální posouzení.

Průmyslové zpracování

Po skončené této fáze trvá dalších osmnáct měsíců, než jsou finální panely ze skla Kiriko připraveny k montáži do LS, přičemž tato cesta je příběhem sama o sobě. Pozoruhodným úkolem byla i samotná příprava několika přesných exemplářů panelů, kopírujících Nakamurovo umění. Zatěžované prostředí automobilových interiérů si však žádá odolnost výrazně přesahující parametry běžných skleněných produktů Kiriko. K úspěšnému zvládnutí tohoto projektu musela AGC vyvinout zcela nový osmifázový postup, jehož realizace probíhala na osmi různých místech po celém Japonsku.

Rozhodně nelze konstatovat, že by AGC vyrobila jen novou formu kopírující Nakamurův návrh. Kvůli jeho ‚spirále‘ bylo nutné do návrhu formy začlenit předtím nikdy nepoužité 3D digitální skenování, aby věrně zachytilo nezvyklé rozměry skleněného panelu a přesně reprodukovalo jeho jedinečnou uměleckou interpretaci. „Nic podobného jsme doposud neprováděli,“ vysvětluje Išioka. „Tato oblast byla pro nás skutečnou výzvou.“

Pro zbývající fáze – povrchové úpravy, leštění a vyztužování – byli pečlivě vybráni dodavatelé z řad partnerských firem. Například proces vyztužování spočíval v nanášení tenké vrstvy ponořováním a dále pokovování ze zadní strany, čímž sklářský výrobek Kiriko získal potřebnou robustnost, zcela odporující jeho choulostivému vzhledu. Išioka byl ohromen přístupem a úsilím partnerů nad rámec původních očekávání: „Naši partneři se nespokojí s pouhým splněním zadané úlohy. Svoji práci obohacují o skutečné nadšení a emoce,“ uvedl v souladu se samotnou podstatou celého výrobního procesu sedanu LS.

S ohledem na unikátní nepravidelný tvar panelu Kiriko se firma AGC musela zabývat i zcela novým logistickým postupem pro bezpečnou přepravu výrobních sérií mezi jednotlivými dodavateli; bylo tak nezbytné připravit zakázkové obalové materiály a pokrokové procesy doručování kvůli dodržení kvality po celou dobu přepravy panelů.

Ačkoli AGC tradičně dodává produkty dle nejpřísnějších průmyslových standardů bio-technologií, elektronického a optického průmyslu, a nebere tudíž kontrolu kvality na lehkou váhu, musela tentokrát své náročné postupy ještě zpřísnit. Kromě beztak přísné kvalitativní kontroly musí AGC poprvé zaručit, aby finální výsledek imitoval Nakamurův prototyp nejen svojí přesností a leskem, ale i krásou.

Harmonie v propojení

Krásu skla Kiriko plně pochopíte až v okamžiku, kdy jej spatříte na vlastní oči. Stačí sledovat křivky broušeného skla vlastníma očima a kochat se pronikavým třpytem z různých úhlů pohledu.

Tento finální dekorativní prvek jasně dokazuje, že Nakamura a Išioka sdílejí vizi japonské krásy a luxusu. Nakamura komentuje: „Japonská krása pro mě znamená delikátnost a hloubku, která při hlubším pozorování odhaluje další a další detaily i řemeslný um. To se odráží i ve skle Kiriko, které při pohledu z různých úhlů přináší odlišné estetické kvality, avšak vždy evokuje pocity harmonie a propojení.“

To možná také vysvětluje spojení Nakamurova řemeslného umění Takumi a Išiokovo zapálení i vůli posouvat hranice průmyslových technologií. Nakamura uzavírá: „Úspěšné spojení tradičního rukodělného umění a špičkových průmyslových procesů je samo o sobě formou mistrovské práce.“

Spin-off story. Jak se z neužitečného Opelu stala automobilka Bitter

Velké plány Opelu nevyšly, ale ujmul se toho někdo jiný. Tím byly položeny základní kameny automobilky Bitter, která je aktivní až dodnes. No, aktivní… ale pojďme od začátku.

Číst celé

Opel GT: Historie menšího evropského sourozence Corvette

I když jsou Opel GT a Chevrolet Corvette rozdílnými sportovními vozy, oba vznikly pod dohledem amerického koncernu. Znáte jejich hlavní podobnosti?

Číst celé

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé

Zvláštní auta jsou mi bližší než racionální volba

Zajímavá a nezvyklá auta jsou nákladná na provoz, ale to některé z nás nedonutí, abychom po nich přestali toužit.

Číst celé

BMW 118d: Sportování v naftovém hatchbacku?

Pokud chcete hatchback s pohonem zadních kol, už dlouho vám vyhoví jen BMW. Je to jen výstřelek nebo nebo fungující auto?

Číst celé

Když ujíždíte se svou Sierrou od vloupačky, zatímco spíte doma v posteli

Tátu nahlásili, jak ujíždí se svou Sierrou od vloupačky ve zlatnictví. Jenže on spal doma v posteli a auto mělo stát v autobazaru. Jo, to byly divoké devadesátky..

Číst celé