BMW M5 Touring vzniklo s motorem V12. Pomáhalo při vývoji McLarenu F1

Tajný prototyp BMW M5 Touring s dvanáctiválcem vznikl jako platforma pro testování motoru McLarenu F1.

Už dlouhou dobu řadíme kombík BMW M5 E61 k nejzajímavějším rodinným autům, mezi nimiž si může vybírat opravdový petrolhead. Vysokootáčkový pětilitrový vidlicový desetiválec S85 spojený se sedmistupňovou převodovkou SMG je inspirovaný motorsportem a dokáže probudit řidičské vzrušení i při rutinní cestě do školky nebo do práce.

Karoserie Touring je v historii BMW M5 spíše vzácností a kromě generace E60/E61 byla použita i u dřívější E34. V letech 1988 až 1995 vzniklo více než 12 tisíc exemplářů M5 E34, ale kombíků bylo pouze 891, což z nich dělá obrovskou raritu. Jeden z nich však byl autem, které bylo veřejnosti dlouhou dobu utajeno.

David Clark, ředitel McLarenu v letech 1994 – 1998, v rozhovoru s Chrisem Harrisem řekl, že BMW společně s McLarenem postavilo BMW M5 Touring, pod jehož kapotou se nacházel mohutný 6,1 litrový vidlicový dvanáctiválec. Prototyp se v současnosti nachází v tajné sbírce BMW a dříve sloužil k testování motoru McLarenu F1.

Ani v dnešních dnech nemůžeme o BMW M5 E34 tvrdit, že jde o pomalé auto, ale jen těžko si můžeme představit jeho rychlost s vysokootáčkovým dvanáctiválcem o výkonu 627 koní. Clark říká, že vývoj motoru ani supersportu nikdy nebyl dojnou krávou. Podle původního plánu mělo BMW dodat McLarenu 350 motorů, ale továrna postavila pouze 106 vozů.

V současnosti McLaren pracuje na vývoji nového hypersportu Speedtail, který se stane duchovním nástupcem F1, ale zrak benzínových nadšenců je upřený k novému projektu Gordona Murraye. Tvůrce legendárního F1 vyvíjí supersport s vidlicovým dvanáctiválcem a manuální převodovkou. Podle slov Murraye žijeme v posledním období, kdy přísné emisní limity dovolují vyrábět tradiční superauta.

Pecky představené v Goodwoodu. Těchto 9 mám nejraději

Devět unikátních sportovně laděných aut, která se v posledních letech představila na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Číst celé

Ur Quattro: Technologický sen z dílen Audi

Původní Quattro v osmdesátých letech otřáslo závodní kategorií rally a položilo základy budoucích rychlých čtyřkolek. Jeho kvality se však osvědčily i v případě běžné produkční verze.

Číst celé

Simon Kidston – život jako z pohádky

Jedna z nejvýznamnějších kapacit v oblasti soukromého prodeje ultraexkluzivních klasických automobilů. Zakladatel evropské pobočky věhlasné aukční síně Bonhams. Syn vysloužilého námořního důstojníka a gentlemanského závodníka a synovec letce a jednoho z původních členů legendární party Bentley Boys – Glena Kidstona, který vítězil i v Le Mans. To je Simon Kidston. Pojďte se s námi podívat na několik jeho nádherných videoprojektů a pokochat se čistou vášní pro automobilismus.    

Číst celé

Je tu Temple of Speed STORE s unikátní kolekcí oblečení

Otevíráme internetový obchod Temple of Speed STORE s unikátní kolekcí oblečení, jejímž nákupem podpoříte naší budoucí tvorbu.

Číst celé

Lancia Delta S4 Group B: Historie závodního speciálu, který způsobil konec skupiny B

Lancia Delta S4 závodila ve slavné rally skupině B a byla jedním z několika důvodů, proč byla celá kategorie ukončena.

Číst celé

Ferrari California ovlivnil americký trh: Homologační předpisy si vyžádaly úpravu designu

Původní design Ferrari California byl rozdílný, ale zapomněl na americké homologační předpisy.

Číst celé