BMW M5 Touring vzniklo s motorem V12. Pomáhalo při vývoji McLarenu F1

Tajný prototyp BMW M5 Touring s dvanáctiválcem vznikl jako platforma pro testování motoru McLarenu F1.

Už dlouhou dobu řadíme kombík BMW M5 E61 k nejzajímavějším rodinným autům, mezi nimiž si může vybírat opravdový petrolhead. Vysokootáčkový pětilitrový vidlicový desetiválec S85 spojený se sedmistupňovou převodovkou SMG je inspirovaný motorsportem a dokáže probudit řidičské vzrušení i při rutinní cestě do školky nebo do práce.

Karoserie Touring je v historii BMW M5 spíše vzácností a kromě generace E60/E61 byla použita i u dřívější E34. V letech 1988 až 1995 vzniklo více než 12 tisíc exemplářů M5 E34, ale kombíků bylo pouze 891, což z nich dělá obrovskou raritu. Jeden z nich však byl autem, které bylo veřejnosti dlouhou dobu utajeno.

David Clark, ředitel McLarenu v letech 1994 – 1998, v rozhovoru s Chrisem Harrisem řekl, že BMW společně s McLarenem postavilo BMW M5 Touring, pod jehož kapotou se nacházel mohutný 6,1 litrový vidlicový dvanáctiválec. Prototyp se v současnosti nachází v tajné sbírce BMW a dříve sloužil k testování motoru McLarenu F1.

Ani v dnešních dnech nemůžeme o BMW M5 E34 tvrdit, že jde o pomalé auto, ale jen těžko si můžeme představit jeho rychlost s vysokootáčkovým dvanáctiválcem o výkonu 627 koní. Clark říká, že vývoj motoru ani supersportu nikdy nebyl dojnou krávou. Podle původního plánu mělo BMW dodat McLarenu 350 motorů, ale továrna postavila pouze 106 vozů.

V současnosti McLaren pracuje na vývoji nového hypersportu Speedtail, který se stane duchovním nástupcem F1, ale zrak benzínových nadšenců je upřený k novému projektu Gordona Murraye. Tvůrce legendárního F1 vyvíjí supersport s vidlicovým dvanáctiválcem a manuální převodovkou. Podle slov Murraye žijeme v posledním období, kdy přísné emisní limity dovolují vyrábět tradiční superauta.

Lamborghini Miura: Matka superaut uchvátila svět. Lidé nevěřili, že se bude vyrábět

Zvláštní koncepce s motorem uprostřed a překrásný design z pera talentovaného Marcella Gandiniho uchvátily svět. Miura byla nejdůležitějším modelem v historii Lamborghini, který udal směr, jakým se značka bude ubírat.

Číst celé

40 rychlostních rekordů. Tím se pyšní Mazda RX-8

Čtyřiadvacetihodinová rekordní jízda se odehrála v roce 2005 na německém závodním oválu pod dohledem Mezinárodní automobilové federace.

Číst celé

Chcete Porsche 911 Carrera S? Tohle jsou jeho servisní náklady

Po vzoru Ferrari F430 jsme se rozhodli zjistit servisní náklady dalšího exkluzivního sportovního vozu, jímž je Porsche 911 Carrera S generace 997. Na kolik tahle sranda vyjde?

Číst celé

Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Číst celé

Porsche 914: Volkswagen zradil kvůli směšnému názoru nového šéfa

Vývoj a prodej typu 914 mohl být pro Porsche úspěšnou spoluprací s Volkswagenem. Změny ve vedení lidové značky však zajistily pouze jednostranný úspěch. Důvod podrazu ze strany Volkswagenu byl směšný.

Číst celé

Spin-off story. Jak se z neužitečného Opelu stala automobilka Bitter

Velké plány Opelu nevyšly, ale ujmul se toho někdo jiný. Tím byly položeny základní kameny automobilky Bitter, která je aktivní až dodnes. No, aktivní… ale pojďme od začátku.

Číst celé