Subaru Tribeca: Velké SUV pro USA se prodávalo i v Čechách

V historii Subaru byla sedmimístná Tribeca největším modelem značky na evropském trhu a zároveň byla vozem Subaru s nejobjemnějším motorem pod kapotou.

Spojené státy americké jsou pro japonské automobilky nejdůležitějším trhem, a to platí i pro značku Subaru. Obecně platí, že v Americe se během několika týdnů prodá stejné množství japonských aut jako evropském trhu za celý rok. Není tak velkým překvapením, že japonští výrobci navrhují auta zejména pro americký trh a úspěšně odpoutávají zájem zákazníků od obrovských amerických koncernů.

S hlavním zacílením na severoamerický trh se v roce 2005 představilo luxusní SUV Subaru B9 Tribeca, které bylo pojmenováno po části Manhattanu v New Yorku. Původně se Tribeca měla vyrábět spolu s připravovaným Saabem 9-6, ale kvůli nevyhnutelnému bankrotu švédské automobilky z nadějné spolupráce sešlo. Největší SUV od Subaru se tak osamoceně vydalo do konkurenčního boje s největšími SUV evropských prémiových značek.

Subaru Tribeca se však neprodávalo pouze ve Spojených státech amerických, v Kanadě a Austrálii, ale také v Evropě, a dokonce se oficiálně dováželo i do České republiky. Na českém trhu se Tribeca prodávala od roku 2006 s plochým motorem boxer s protiběžnými písty a pohonem všech kol SymmetricalAWD. Bohužel, takto velké a těžké auto bez dieselu nedokázalo příliš konkurovat nejprodávanějším největším SUV na trhu.

Oficiální cestou si na českém trhu našlo své majitele 202 exemplářů Tribecy, jejíž prodej u nás byl ukončen po čtyřech letech. Největší Subaru v historii bylo prvním modelem značky pro sedm osob a většina z nás si jej pamatuje kvůli odvážnému dynamickému designu prvního modelu. Pozdější modernizace vypadala výrazně klidněji a více se přiblížila standardům automobilového designu pro tehdejší americký trh.

Tribeca byla uvedena český trh jako modelový rok 2008 s třílitrovým šestiválcovým boxerem o maximálním výkonu 245 koní a pětistupňovou automatickou převodovkou. Od následujícího modelového roku byla poháněna modernější a výkonnější 3,6 litrovou jednotkou s nejvyšším výkonem 258 koní a vylepšeným pětistupňovým automatem Sportshift E-5AT. Novější verze byla nejen výkonnější, ale také úspornější.

Dochované prospekty ukazují, že Subaru cílilo zejména na zákazníky toužící po zážitku z jízdy a příjemném jízdním komfortu. Nejluxusnější model v moderní historii Subaru byl zároveň tím nejdražším. V modelovém roce 2008 se Tribeca na českém trhu prodávala v šesti výbavových stupních. Prodejní cena byla stanovena od 1 249 800 Kč za základní pětimístnou verzi s výbavou Comfort, nejvyšší cena pak dosahovala 1 469 800 Kč za sedmimístnou verzi ve výbavě Executive.

Celosvětový zájem o Tribecu ale začal klesat. V České republice byl oficiální prodej ukončen již v roce 2009. Toho roku se v Čechách prodalo jen 20 aut a poslední skladové zásoby zmizely od dealerů v roce následujícím, když se prodalo zbylých 7 aut. Nepochybně se ale do Čech dostaly i další exempláře skrze neoficiální dovoz z USA. Tribecy pro americký trh se od těch evropských odlišují upraveným nastavením podvozku, převodovkou, brzdami a drobnými změnami v exteriéru i interiéru.

V lednu 2012 automobilka oznámila blížící se ukončení produkce, jež probíhala v americké továrně v Lafayette v Indianě. Tribeca však setrvala ve výrobě až do ledna 2014, přičemž se v roce 2013 umístila na 7. příčce na seznamu nejhůře prodávaných nových aut v USA. Nástupcem Tribecy na australském a jihoasijském trhu byl model Exiga. V USA je nástupcem Tribecy model Ascent, který v současnosti zastává pozici největšího modelu Subaru všech dob.

Na evropském trhu se duchovní nástupce Tribecy nikdy nepředstavil. Ze současných modelů Subaru je Tribece nejpodobnější Outback. Subaru Outback bylo poprvé představeno v roce 1995 jako vůz kategorie crossover a bylo považováno za první svého druhu. Brzy se stalo po celém světě populárním autem milovníků přírody a venkovních aktivit. Outback byl skutečně prvním vozem svého druhu a stal se okamžitým hitem a spoluzakladatelem moderních crossoverů.

Nejnovější Subaru Outback staví na velmi podobných základech jako starší luxusnější Tribeca – 2,5 litrovém plochém čtyřválcovém motoru boxer o 175 koňských silách, převodovce Subaru Lineartronic s plynule měnitelným převodem a pohonu všech kol SymmetricalAWD s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi nápravy a režimem X-MODE pro snazší jízdu v terénu. Výlety do přírody nebyly nikdy jednodušší.

Subaru Outback nyní zhmotňuje vše, co značka Subaru představuje – robustnost umožňující dojet kamkoli, všestrannost pro aktivní životní styl, a především bezpečnost s chytrou technologií EyeSight – to vše proto, abyste se snáze dostali do vašeho cíle v pohodlí a s pocitem maximálního bezpečí. S jistotou stojí na vrcholu modelové řady Subaru, tedy na stejném místě, které kdysi patřilo dnes trochu zapomenutému luxusnímu SUV Tribeca.

7 prototypů BMW, které měly postoupit do sériové výroby

Vybrali jsme sedm prototypů BMW, o nichž si myslíme, že měly postoupit do fáze sériové výroby. Souhlasíte s námi?

Číst celé

Napište Ježíškovi o tahle auta. Ještě není pozdě

Seznam deseti aut vhodných pod vánoční stromeček, u nichž určitě nehrozí označení za „nevhodný dárek“.

Číst celé

BMW Z18: Překvapivě zásadní koncept

BMW Z18 bylo kombinací motorky a auta. Nikdy se nevyrobilo a vlastně jsme ho málem ani neznali, ale poměrně významně ovlivnil trend automobilového průmyslu po další desetiletí.

Číst celé

Připomeňte si Gallardo, kterým se Lamborghini rozloučilo s Valentinem Balbonim

Valentino Balboni pracoval pro Lamborghini dlouhých čtyřicet let a během té doby mu rukama prošla většina z vyrobených vozů.

Číst celé

Peugeot 205 GTi: Malá (ne)řízená střela

Osmdesátá léta se v automobilovém průmyslu nesla v duchu rostoucí popularity rychlých hatchbacků. Volkswagen Golf GTI bývá často označován jejich otcem a prťavý Peugeot by mohl být jejich matkou. Více jak čtvrtstoletí starý hot hatch dodnes funguje jako měřítko pro téměř všechny ostré hatchbacky.

Číst celé

Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Číst celé