Toyota GR Yaris: 5 zajímavostí o nejlákavějším hot hatchi současnosti

Toyota GR Yaris je nepochybně nejzajímavější sportovní auto roku 2020. Představujeme vám 5 technických zajímavostí, které byste o nové Toyotě měli vědět.

Toyota v těchto měsících začíná doručovat nejzajímavější sportovní auto poslední doby a nepochybně svůj nejzajímavější model posledních let prvním zákazníkům. Jmenuje se GR Yaris a je duchovním nástupcem velmi povedeného Yarisu GRMN. Nový nástupce skvělého ostrého hatchbacku s kompresorovou osmnáctistovkou od Lotusu a pohonem předních kol ale nabízí mnohem zajímavější jízdní vlastnosti, protože vznikl jako homologační verze soutěžního speciálu pro rallye.

Toyota GR Yaris je jiná než všechny ostatní sportovní hatchbacky posledních let. Inženýři Toyoty zahájili vývoj GR Yarisu s představou, čeho by chtěli dosáhnout a podřídili tomu všechno potřebné. Nejnovější ostrý hatchback od Toyoty s pohonem všech kol se totiž pod slupkou nepodobá žádnému ze současných modelů automobilky.

Našli jsme 5 technických zajímavostí o vývoji GR Yarisu, o kterých se dočtete na následujících řádcích.

Pohon všech kol si vyžádal spojení dvou již existujících platforem

GR Yaris stojí na zcela nové platformě, která byla vytvořena spojením přední části architektury GA-B obyčejného Yarisu a zadní části platformy GA-C, kterou používá Prius a další hybridní modely Toyoty. Hlavním důvodem tohoto spojení byl pohon všech kol GR-Four, který potřeboval vhodné uložení zadního diferenciálu/spojky, a inženýři rovněž využili zadní zavěšení platformy GA-C s dvojitými lichoběžníky, aby GR Yaris s točivým momentem 360 newtonmetrů byl ovladatelný ve všech jízdních podmínkách. V přední části zůstalo zachováno zavěšení MacPherson standardního Yarisu.

Nesdílí žádný panel karoserie se standardním Yarisem

Vzhledem k tomu, že se standardní Yaris nevyrábí s třídveřovou karoserií, nemělo by být překvapením, že karoserie GR Yarisu vznikla na míru. Pokud jde o vnější panely, GR Yaris nesdílí s obyčejným Yarisem žádnou část. Jedinými shodnými díly jsou přední a zadní světlomety.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Linie střechy je o 91 milimetrů nižší než u běžných pětidveřových Yarisů, čímž GR Yaris získává aerodynamičtější tvar. Je také o 55 milimetrů širší, aby pojal výrazně širší rozchod zadních kol.

V kovu je „cítit“ lehkost

Speciální karoserie má plastovou střechu vyztuženou uhlíkovými vlákny a kapotu, víko zavazadlového prostoru a dveře z hliníku. Při nastupování do interiéru nebo ukládání věcí do kufru můžete snadno poznat, jak lehký GR Yaris je. Dokonce i nárazníky jsou z tenkého plastu, který prohnete pouhým zmáčknutím.

Hmotnost Toyoty GR Yaris je 1 280 kilogramů, takže je lehčí než většina konkurentů. Nízké hmotnosti nebylo dosaženo pouze lehkou karoserií, ale i propracovaným pohonem všech kol.

Zadní spojka čtyřkolky GR-Four je lehčí než u Haldexu

Zajímavou konstrukční vlastností pohonu všech kol Toyoty GR Yaris je vynechání mezinápravového diferenciálu. Místo toho má vůz elektronicky ovládanou spojku mezi kloubovým hřídelem a zadním diferenciálem. Spojkovou jednotku dodává společnost JTEKT od společnosti Toyota Group a je popsána jako „lehčí a menší“ než spojka ve stylu Haldex.

Čtěte také: Toyota Yaris GRMN: S charakterem závodníka

Pohon všech kol typu Haldex většinu času pracuje jako pohon předních kol a zadní kola připojuje pouze v případě potřeby. To není případ nastavení čtyřkolky GR Yarisu, která není systémem „na vyžádání“. Od Haldexu se rovněž odlišuje rozdělením točivého momentu mezi přední a zadní nápravou s výchozím rozdělením 30/70 uvedeným v režimu „Sport“. Je to 60/40 v „normálním“, zatímco v režimu Track je to 50/50.

Standardně jsou diferenciály otevřené, ale pokud uvažujete o balíčku Sport, dostanete diferenciály typu Torsen s omezeným prokluzem.

Tommi Mäkinen Racing museli „opravit“ první prototyp

Klíčovou součástí vývoje vozu bylo zapojení zkušených odborníků z Tommi Mäkinen Racing, společnosti legendárního jezdce rallye, kteří pomáhají továrnímu závodnímu Toyota Gazoo WRC. Na začátku vývoje Toyota vyrobila jeden ošklivý prototyp, který ještě ke všemu vůbec nefungoval. Při prvním testování na okruhu nebyl schopen dokončit alespoň jedno kolo.

Tommi Mäkinen se svým týmem pokračovali v testování prototypu a postupně odstraňovali závady a problémy. Testování vozu v různých fázích vývoje na různých površích dopomohlo k tomu, aby Toyota uvedla na trh sportovní hatchback, který dnes vidíte.

Summer Story: Valentino Balboni zachraňuje dívky v nesnázích

Čtyři krásné dívky, tři skvělé automobilové ikony a galantní Valentino Balboni. Po zhlédnutí filmečku Summer Story si budete přát, aby Simon Kidston natočil celovečerák.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

GTO versus GTO. Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Magazínu Car and Driver se nepodařilo sehnat vzácnější z vozů do srovnávacího testu, takže je jednoduše porovnali u stolu v kanceláři.

Číst celé

Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé