Škoda Octavia RS iV: Jsem tu hlavně kvůli tomu, aby svět byl zelenější

Hybridní Škoda Octavia RS iV je novým přírůstkem do rodiny sportovně laděných modelů RS z Mladé Boleslavi, který vznikl zejména kvůli emisním limitům.

Od představení čtvrté generace populární Octavie na podzim 2019 jsme všichni očekávali a sledovali uvedení sportovně laděných verzí RS. Už před debutem standardního modelu se českým internetem šířily spekulace o elektrifikaci nejrychlejších Octavií, avšak až při oficiálním představení nám mladoboleslavská automobilka ukázala kompletní nabídku. Škoda Octavia se představila ve standardních verzích se zážehovým a vznětovým motorem, které poprvé v historii doplnila také plug-in hybridní motorizace RS iV.

Škodovka vstoupila do neprobádaných vod a zkusila spojit elektromotory se sportovním označením RS, které vždy vzbuzovalo spoustu emocí. Hlavním cílem novinky jsou nadšenci do moderních technologií, kterým automobilka nabídla již částečně vyzkoušenou techniku. Plug-in hybridní hnací ústrojí nové Octavie RS iV totiž pochází z přibližně o rok staršího a docela povedeného Superbu iV, a proto RS iV jezdí na výhodnějších EL značkách pro elektrifikovaná auta s nízkými emisemi.

Jelikož je nová Škoda Octavia RS iV stále nová, na českých silnicích přitahuje pozornost jako magnet. Zákazníci si při objednávání vozu samozřejmě mohou vybrat z různých odstínů laků, ale zvláště za agresivním spojením červeného laku Velvet Red s kontrastními černými doplňky se přihlížející na ulicích otáčejí se zaujatými pohledy. Už dlouhá léta je Octavia českým rodinným stříbrem, jehož nejnovější a sportovnější verze zaujmou i lidi, kteří se o auta příliš nezajímají.

Od běžných nových Octavií se sportovní modely RS odlišují dravějším bodykitem, kterým návrháři umocnili vzhled opticky širokého a rozkročeného vozu. Nejzajímavějším prvkem sportovnějších doplňků karoserie je nepochybně výrazný černý spoiler na víku zavazadelníku, na němž se u RS iV nenachází typické modelové označení Octavie. Důvod je jednoduchý, už jej nebylo kam dát. Zklamáním v zadní části jsou bohužel výfukové koncovky po obou stranách nárazníku, z nichž reálně funguje pouze ta na levé straně.

Plug-in hybridní Octavia RS iV se od standardních RS mírně liší zásuvkou pro nabíjení 13 kWh akumulátoru z externího zdroje, která se nachází vpředu vlevo. Interiéry všech motorizací RS jsou až na minimální detaily (ukazatel stavu nabití akumulátoru v RS iV) stejné. Oproti normálním motorizacím jsou ve všech Octaviích RS sportovní sedadla s výbornou ergonomií, tříramenný volant a stylingové doplňky v podobě červeného prošívání a obložení imitujícího uhlíková vlákna.

Octavia RS iV se ze všech nových RS představila jako první a je poháněna plug-in hybridním pohonem, který se skládá z turbodmychadlem přeplňované zážehové čtrnáctistovky o 150 koních a a 250 newtonmetrech. Elektrický doping vytváří elektromotor o 116 koních a 330 newtonmetrech. Celkový systémový výkon RS iV je 245 koňských sil a točivý moment vrcholí 400 newtonmetry. Nejvyšší rychlost plug-in hybridního RS je 225 kilometrů v hodině a sprint na stovku sfoukne za 7,3 sekundy.

Kritici sportovních modelů z Mladé Boleslavi nesouhlasí, ale Octavia RS vždy byla zajímavým kompromisem mezi sportovněji laděným a rodinným autem. Hybridní RS iV pak působí jako kompromis mezi rychlou benzínovou verzí a praktickou naftovou verzí, ale bohužel z ní není cítit sportovnost. Z prvních informací se hybridní RS iV mohla zdát nejlepší verzí nového RS a papírových 245 koní zní lákavě, ale skutečnost je bohužel trochu jiná.

Elektromotor se v RS iV neobjevil kvůli rychlejším jízdním vlastnostem, ale pro zvýšení celkové účinnosti pohonné jednotky a snížení emisí a provozních nákladů. Slibuje stejný výkon jako benzínová verze s dvoulitrovým TSI, ale s vysokým nárůstem hmotnosti nedosahuje podobných jízdních výkonů. Výkony motorů jsou zcela stejné, ale hybridní iV jezdí pomaleji. Naopak ale umí nabídnout příznivější provoz, protože v čistě elektrickém režimu ujede až 55 kilometrů a v hybridním režimu se zapojeným spalovacím motorem se celkový dojezd pohybuje okolo 650 kilometrů podle stylu jízdy. Bez pravidelného nabíjení se spotřeba paliva pohybuje okolo 6,1 litrů na 100 kilometrů.

V hybridním režimu oba pohony chytře spolupracují. Octavia RS iV se rozjíždí na elektřinu, ale rychlost udržuje pomocí spalovacího motoru, čímž výrazně klesají nároky na potřebnou hnací sílu. Systém pochopitelně mění chování podle různých proměnných, ale včetně šestistupňové automatické převodovky DSG funguje hladce a přirozeně.

Naladění adaptivního podvozku DCC je u Octavie RS iV tužší než u normálních Octavií, ale s osmnáctipalcovými koly je příjemně pohodlný. Mezi komfortním houpavým a sportovním tvrdým nastavením je skutečně obrovský. Sportovní jízdní vlastnosti RS iV ale bohužel sráží vysoká pohotovostní hmotnost 1 695 kilogramů, která je o přibližně 200 kilogramů vyšší než u zážehové verze.

Škoda Octavia RS iV není dokonalým autem, ale umí a zvládá všechno, co by auto pro každodenní život mělo umět. Když nepotřebujete lepší jízdní vlastnosti sportovnější benzínové verze, máte kde nabíjet a hledáte prostorné a dobře vypadající auto, se kterým budete jezdit hlavně ve městech, může být Octavia RS iV zajímavou volbou. Plug-in hybridní verze si určitě nezaslouží zatracování, protože se po jejím boku stále prodávají obě tradiční verze RS. Pokud ale hledáte více vzrušení, za stejnou cenu od 939 900 Kč můžete mít plnotučný dvoulitr s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé

Hvězdy z Paříže roku 1998. Co se představilo před 20 lety?

Nejžhavější novinky autosalonu v Paříži, které se představily veřejnosti před dvaceti lety. Pamatujete si, když byla tato auta nová?

Číst celé

Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Číst celé

Rolls-Royce 10 HP: Počátek historie nejslavnější anglické automobilky

Historicky první Rolls-Royce vznikl přepracováním nekvalitního francouzského automobilu Decauville a představil se v roce 1904.

Číst celé

Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

Číst celé

Ferrari F355 Berlinetta: Svezli jsme se posledním osmiválcovým Ferrari s mrkačkami

Ferrari F355 Berlinetta na českých silnicích nepotkáváme často, ale dostali jsme příležitost, abychom si jej pořádně prohlédli a krátce se svezli.

Číst celé