Honda HSC: Potenciální nástupce NSX, kterého Honda nechtěla vyrábět

Sportovní Honda HSC s motorem uprostřed vypadala jako nástupce legendární Hondy NSX, ale nakonec byla pouhým cvičením.

Honda NSX z konce 80. let vznikla, protože Honda chtěla ukázat Ferrari, že dokáže vyrobit lepší sportovní auto, které zároveň bude spolehlivější a kvalitněji vyrobené. Odhodlaným a cílevědomým inženýrům se to opravdu povedlo a NSX se zařadila mezi nejslavnější japonská auta všech dob. Popularitě Hondy NSX rovněž pomohl i Ayrton Senna, proslulý pilot Formule 1.

Patnáct let trvající produkce Hondy NSX byla ukončena v roce 2005 a trvalo dlouhých jedenáct let, než Honda v roce 2016 odstartovala výrobu právoplatného nástupce, jehož vývoj byl oznámen už v roce 2007. Vývoj byl několikrát přerušen, hlavně kvůli chybějícím financím a ekonomickým problémům společnosti, ale nakonec byl úspěšně dokončen. Hybridní supersport s motorem uprostřed ale nedosahuje úspěchů svého předchůdce, protože se na největším americkém trhu zatím prodalo jen necelých 1 500 kusů a ve zbytku světa jich nebude výrazně více.

Ve skutečnosti se japonská automobilka snažila o vývoj nástupce NSX už krátce po začátku nového tisíciletí. Alespoň tak to v roce 2003 viděla světová automobilová média, když Honda na tokijském autosalonu v roce 2003 představila studii HSC (Honda Sports Concept).

Honda HSC pokračovala ve filosofii úspěšné, ale rychle stárnoucí NSX. Honda nikdy oficiálně neoznámila, že HSC má být pokračovatelem NSX, ale na veřejnost tak působila. Koncept Honda HSC byl sportovním vozem s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, jehož exotičtější design doplňovaly dveře typu „swan“ (otevírají se do stran jako konvenční dveře, ale zároveň s mírným úhlem vzhůru).

Inženýři Hondy si zakládali na skvělých jízdních vlastnostech, takže při vývoji karoserie použili uhlíková vlákna. Snižování hmotnosti se týkalo i pohonné jednotky, kterou byl lehký atmosférický 3,5 litrový vidlicový šestiválec i-VTEC z hliníkových slitin, jehož nejvyšší výkon byl odhadován na přibližně 300 koní. Honda při vývoji upustila od tradiční manuální převodovky, kterou nahradila šestistupňovou automatickou převodovkou s pádly pod volantem, inspirovanou převodovkami z Formule 1.

Kdyby se Honda HSC dostala do sériové výroby, mohla by být opravdu konkurenceschopná. Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a s nejvyšší rychlostí 300 kilometrů v hodině by patřila k nejrychlejším sportovním vozům ve své kategorii. To se bohužel nestalo, protože Honda na prototypu HSC pracovala další dva roky, v červenci 2005 oznámila ukončení vývoje. Takeo Fukui, tehdejší generální ředitel společnosti, řekl, že Honda HSC byla pouhým pokusem, který nikdy nebyl zamýšlen pro sériovou výrobu.

Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

Číst celé

Ferrari 250 Europa: Příběh prvního sériového Ferrari od Pininfariny

Spojení automobilky Ferrari s karosárnou Pininfarina trvalo dlouhá desetiletí. Prvním společně vyvinutým vozem byl luxusní model 250 Europa.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé

Lamborghini Diablo: Zuřivý býk z corridy

Klínovitý design s oblými hranami a surový dvanáctiválec. Legendární Diablo bylo pravověrným supersportem.

Číst celé

Mercedes-Benz 600: Majestátní limuzína sloužící dobru i zlu

Majestátní Mercedes-Benz 600 byl oblíbenou limuzínou nejvýznamnějších osobností po celém světě. Milovali jej celebrity, legitimní státníci i diktátoři.

Číst celé

Ur Quattro: Technologický sen z dílen Audi

Původní Quattro v osmdesátých letech otřáslo závodní kategorií rally a položilo základy budoucích rychlých čtyřkolek. Jeho kvality se však osvědčily i v případě běžné produkční verze.

Číst celé