Honda HSC: Potenciální nástupce NSX, kterého Honda nechtěla vyrábět

Sportovní Honda HSC s motorem uprostřed vypadala jako nástupce legendární Hondy NSX, ale nakonec byla pouhým cvičením.

Honda NSX z konce 80. let vznikla, protože Honda chtěla ukázat Ferrari, že dokáže vyrobit lepší sportovní auto, které zároveň bude spolehlivější a kvalitněji vyrobené. Odhodlaným a cílevědomým inženýrům se to opravdu povedlo a NSX se zařadila mezi nejslavnější japonská auta všech dob. Popularitě Hondy NSX rovněž pomohl i Ayrton Senna, proslulý pilot Formule 1.

Patnáct let trvající produkce Hondy NSX byla ukončena v roce 2005 a trvalo dlouhých jedenáct let, než Honda v roce 2016 odstartovala výrobu právoplatného nástupce, jehož vývoj byl oznámen už v roce 2007. Vývoj byl několikrát přerušen, hlavně kvůli chybějícím financím a ekonomickým problémům společnosti, ale nakonec byl úspěšně dokončen. Hybridní supersport s motorem uprostřed ale nedosahuje úspěchů svého předchůdce, protože se na největším americkém trhu zatím prodalo jen necelých 1 500 kusů a ve zbytku světa jich nebude výrazně více.

Ve skutečnosti se japonská automobilka snažila o vývoj nástupce NSX už krátce po začátku nového tisíciletí. Alespoň tak to v roce 2003 viděla světová automobilová média, když Honda na tokijském autosalonu v roce 2003 představila studii HSC (Honda Sports Concept).

Honda HSC pokračovala ve filosofii úspěšné, ale rychle stárnoucí NSX. Honda nikdy oficiálně neoznámila, že HSC má být pokračovatelem NSX, ale na veřejnost tak působila. Koncept Honda HSC byl sportovním vozem s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, jehož exotičtější design doplňovaly dveře typu „swan“ (otevírají se do stran jako konvenční dveře, ale zároveň s mírným úhlem vzhůru).

Inženýři Hondy si zakládali na skvělých jízdních vlastnostech, takže při vývoji karoserie použili uhlíková vlákna. Snižování hmotnosti se týkalo i pohonné jednotky, kterou byl lehký atmosférický 3,5 litrový vidlicový šestiválec i-VTEC z hliníkových slitin, jehož nejvyšší výkon byl odhadován na přibližně 300 koní. Honda při vývoji upustila od tradiční manuální převodovky, kterou nahradila šestistupňovou automatickou převodovkou s pádly pod volantem, inspirovanou převodovkami z Formule 1.

Kdyby se Honda HSC dostala do sériové výroby, mohla by být opravdu konkurenceschopná. Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a s nejvyšší rychlostí 300 kilometrů v hodině by patřila k nejrychlejším sportovním vozům ve své kategorii. To se bohužel nestalo, protože Honda na prototypu HSC pracovala další dva roky, v červenci 2005 oznámila ukončení vývoje. Takeo Fukui, tehdejší generální ředitel společnosti, řekl, že Honda HSC byla pouhým pokusem, který nikdy nebyl zamýšlen pro sériovou výrobu.

Lancia Delta S4 Group B: Historie závodního speciálu, který způsobil konec skupiny B

Lancia Delta S4 závodila ve slavné rally skupině B a byla jedním z několika důvodů, proč byla celá kategorie ukončena.

Číst celé

Nejlepší řidičské zážitky roku 2019: Co nás letos opravdu bavilo?

Shrnutí našich nejlepších aut roku 2019, ve kterém nechybí hodně nabroušený hot hatch, nesmyslný Mercedes nebo například nejvíce kontroverzní sportovní kupé roku.

Číst celé

Ur Quattro: Technologický sen z dílen Audi

Původní Quattro v osmdesátých letech otřáslo závodní kategorií rally a položilo základy budoucích rychlých čtyřkolek. Jeho kvality se však osvědčily i v případě běžné produkční verze.

Číst celé

Opel GT: Historie menšího evropského sourozence Corvette

I když jsou Opel GT a Chevrolet Corvette rozdílnými sportovními vozy, oba vznikly pod dohledem amerického koncernu. Znáte jejich hlavní podobnosti?

Číst celé

Supersporty z Japonska: Tyhle 3 zanikly ve fázi prototypů

Japonští inženýři nenavrhují supersportovní vozy každý den, ale když to zkusí, výsledek jejich snažení stojí za to. Každý z těchto projektů měl slibnou budoucnost, ale všechny zanikly dříve, než dostaly šanci na úspěch.

Číst celé

Historie Golfu GTI. Co stálo za zrodem ikony?

Volkswagen Golf GTI se dlouhodobě těší oblibě zákazníků a je ideální kombinací auta na běžné i zábavné svezení. Znáte jeho dlouholetý příběh?

Číst celé