Ford Mustang GT-R Concept: Pojízdný katalog Ford Racing

Katalog závodních doplňků lze připravit různými způsoby. Můžete jej vytisknout, udělat digitálně či jej rovnou vyrobit.

Ford Mustang vždy byl nedílnou součástí historie motorsportu. Legendární americký sporťák vznikl v mnoha závodních podobách, k nimž patří i oranžový BOSS 302 ročníku 1970 působící v závodním seriálu Trans-Am. Jako vzpomínku na známý vůz Ford v roce 2004 na newyorském autosalonu představil světu koncept Mustang GT-R. Speciální auto oslavovalo blížící se čtyřicáté výročí Mustangu.

Přestože GT-R mohl být autem vhodným pro okruhové závody, jednalo se spíše o technologickou ukázku továrních úprav a představení závodních dílů z nabídky Ford Racing pro rok 2004. V případě zájmu by ale se ostrý Mustang velmi snadno homologoval do známých závodních seriálů jako American Le Mans, SCCA Trans-Am, GrandAm Cup či do závodů FIA.

Pod kapotu GT-R, vycházejícího z Mustangu GT modelového roku 2005, byl uložen pětilitrový hliníkový vidlicový osmiválec „Cammer“ s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec. Jednotka, kterou Ford mimo jiné nabízel jako tzv. „crate engine“, dosahovala nejvyššího výkonu 440 koní a točivého momentu 542 Nm. Hnací síla motoru putovala na zadní kola skrz šestistupňový manuál Tremec T56, pro americká auta typický.

Na přání mohl být samostatně prodejný motor naladěn i na vyšší výkon pro potřeby zákazníka. V roce 2003 byl motor Cammer o výkonu 505 koní použit v závodním Mustangu, jenž zvítězil na 24 Hours of Daytona v kategorii prototypů. Široce využitelný silný agregát byl k dispozici s různě uzpůsobenými typy kabeláže a dovoloval zástavbu do téměř všeho, co měl zákazník rozpracované ve své dílně. Součástí byla i řídicí jednotka motoru spolu s potřebnými konektory, svorkami, pojistkami, přepínači či relé palivových čerpadel. Lidově řečeno „plug & play“.

Ocelovou karoserii neslo přední zavěšení McPherson, zadní bylo tvořeno tuhou nápravou s panhardskou tyčí. Na obou nápravách byly namontované závodní stabilizátory. O zkrocení a zastavení rychlého Mustangu se staraly ventilované brzdové kotouče společnosti Brembo o rozměru 370 mm vpředu a 335 mm vzadu. Konstruktérům se podařilo dosáhnout téměř ideálního rozložení hmotnosti 50:50.

Karoserie Mustangu GT-R využívala přibližně 85% částí shodných s běžným produkčním modelem, ale i přesto lze nalézt mnoho nových prvků. Po vzoru „dědečka“ je kapota nalakována do matné černé barvy a na druhém konci auta se usadilo velké přítlačné křídlo z uhlíkových vláken. Inspiraci opravdovými závodními auty nezapře ani hrdlo palivové nádrže umístěné v kufru či výfuky vyvedené do boku před zadními koly. Spartánský interiér se dočkal pevného bezpečnostního rámu a dalšího závodního vybavení.

Jak bylo původně zamýšleno, Ford Mustang GT-R se žádné výroby nedočkal. Jediný vyrobený prototyp vznikl v dílnách Saleen Special Vehicles v Michiganu. O vývoj se postaral stejný tým lidí, jaký stojí za přípravou Fordu GT.

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé

Spyker D12 Peking-To-Paris: Zákazníci říkali, že Super SUV nemůže uspět

Spyker s konceptem D12 Peking-To-Paris předběhl dobu. Luxusní SUV se představilo v době, kdy trh neměl o rychlá SUV zájem, což ho stálo úspěch.

Číst celé

Proč Bugatti Chiron překonalo 300 mil v hodině pouze v jednom směru

Znáte skutečný důvod, proč organizace Guinness World Records neuznala rychlostní rekord Bugatti Chiron Sport?

Číst celé

Rolls-Royce 10 HP: Počátek historie nejslavnější anglické automobilky

Historicky první Rolls-Royce vznikl přepracováním nekvalitního francouzského automobilu Decauville a představil se v roce 1904.

Číst celé

Napište Ježíškovi o tahle auta. Ještě není pozdě

Seznam deseti aut vhodných pod vánoční stromeček, u nichž určitě nehrozí označení za „nevhodný dárek“.

Číst celé

McLaren MP4-12C obrodil slavnou značku

Návraty kdysi známých automobilek na trh nejsou snadné. O problémech, které na moderním světě číhají, se přesvědčil nespočet investorů. Značce z britského Wokingu se to však povedlo a od roku 2011 vyrobila více než 10 000 aut.

Číst celé