BMW 118d: Sportování v naftovém hatchbacku?

Pokud chcete hatchback s pohonem zadních kol, už dlouho vám vyhoví jen BMW. Je to jen výstřelek nebo nebo fungující auto?

BMW řady 1 se stalo nástupcem BMW 3 Compact, které bylo spíše uříznuté kupé než hatchback a vždy mělo starší techniku než soudobé trojky. To první jednička značená E87 sdílí se soudobou trojkou E90 asi 60% dílů, včetně hliníkového víceprvkového zavěšení, a zbytek má vlastní. Začala se vyrábět jako pětidveřová v roce 2004. Až během roku 2007 se začaly prodávat třídveřové hatchbacky, kupé a kabriolety, ty se ale také vyráběly déle.

Vzhled karoserie navrhl Christopher Chapman pod dohledem Chrise Bangla, mluví tehdejším BMW designovým jazykem plným nepřímo souvisejících prvků – dekonstruktivismem. Ostrá i oblá světla, profil s výrazně vylisovanou hlavní linií, která na okrajích přechází téměř do ztracena, úzké přední a široké zadní sloupky. Pro jedničku je pak typické prohnutí boků nad prahy a na dveřích. Od prvního konceptu řady 1 nazvaného CS1 to je už děsivých 16 let, přesto se nám jednička líbí nejvíc až dnes.

Odvážný Adam nám v Orlickém Podhůří na celý den půjčuje svou 118d s M paketem. Je po modernizaci v roce 2007, což znamená podstatné posílení na 140 koní a 300 Nm a má elektrický posilovač řízení. Začínáme ve městě. Rychle nacházím správnou polohu za volantem a můžu sedět hezky nízko. Manuál je přesný s krátkými drahami i kvalty, ale prý má i dlouhou, dálniční, šestku. Motor je ve všech vlastnostech dobrý dvoulitrový diesel, jiný se ani do jedničky ani nedával. Verze se odlišují jen naladěním a onou drobnou modernizací. Svižně chodí za plynem a jezdí i pod pět litrů. Nechrochtá, jen trochu klape a i s tím přestane pár otáček nad volnoběhem. Elektronika zasahuje velmi brzy, pod plynem téměř nenechá hvízdnout zadní gumy, nemusíme tedy přímo poznat, že jednička má poháněná zadní kola. Vždyť i samo BMW svou první předokolku omlouvalo tím, že většina majitelů těchto jedniček to ani nepoznala.

Volant se za koly rychle roztočí pokaždé, když ho potřebujete pustit a nechat to na něm, protože sami byste to jen těžko stihli.

Má dobrý rejd, skvěle zatáčí, je vyvážená a stabilní. K tomu všemu pohon zadních kol přispěl! I s M paketem není jednička nepohodlná, zvláště pro cestující vepředu, sportovní sedačky bych volil i na dálkové cestování. Půl dne jsme ji ve třech jinak velkých a tedy strategicky rozmístěných lidech bez problému využívali jako praktické doprovodné auto jiného testování. Tím, jak jezdila nás ale nakopla přidat.

Po vypnutí stabilizace nás šokovalo, jak snadno jedničce ustřelí záď i na suchu. Po zatížení vnějšího zadního kola na dvojku stačí využít slušnou dávku krouťáku ve středních otáčkách a trochu cuknout volantem. Zbyde ještě několik tisíc otáček na to smyk držet. Tužší podvozek M paketu přispívá k celkově rychlým reakcím na řízení a nenechá příliš odlehčit vnitřní kolo, takže nutně nepotřebujete samosvor. Strmé řízení s menším M volantem usnadňuje rozhození a následné rychlé kontra, hodí se i do města a na klikaté úseky. Cítíte přední kola a volant se za nimi rychle roztočí vždy, když ho potřebujete pustit a nechat to na něm, protože sami byste to jen těžko stihli. Tato přirozená mechanická pomoc, typická hlavně pro zadokolky, byla v mnoha jiných moderních vozech potlačena. Delší záď naší pětidveřové varianty je zřejmě v driftu příjemnější, ale vzhledem ke stále nevelké kinetické setrvačnosti zadku hatchbacku je potřeba dávat si pozor na přílišné a rychlé ubrání plynu. To způsobí tvrdé zakousnutí zadních kol do asfaltu a tedy následné plné brýle při rychlém vracení kontra zpátky doprovázené záškubem posádky, které může někoho přinutit chtít raději Mégane.

Naopak do hodin se jedničce vůbec nechce. I při intenzivním brždění v nájezdu do zatáčky zůstává záď zatížená a přetáčivost přijde až když ji vyvoláte, což je pro mě žádoucí opak chování některých jiných hatchbacků. Zrychluje a je stabilní až do dálničních rychlostí, kde se zábava na Orlicku mění v úlet a je rozumnější zase zpomalit. Ve velké rychlosti musíte být také přesní a citliví na ostré řízení.

Jednička nás v ničem nezklamala. Z pozitiv její jedinečné koncepce, dotaženosti a solidnosti musí těžit všechny specifikace. I v nejmenším balení se skromným dieselem to je fungující, osobité a mechanické BMW. To z něj pro spoustu lidí musí dělat ten nejsprávnější hatchback nebo klidně hot hatch v případě silnějších motorizací. Ani z testované verze se mi nechtělo, protože dávala důvěru, chuť a prostor zkusit víc a víc.

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

Budoucnost značky začíná u jejích kořenů: Maserati si připomíná závodní Tipo 300S

Juan Manuel Fangio s vozem Maserati Tipo 300S ve velké ceně Venezuely zahájil dva roky závodních úspěchů, které proslavily značku Maserati v motorsportu.

Číst celé

Zrození McLarenu F1: Napadlo nás to při čekání na letišti

Mohlo by se zdát, že si konstruktéři McLarenu vzali velké sousto, když chtěli navrhnout nejlepší auto na světě. Jenže oni to opravdu dokázali.

Číst celé

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé

Když ujíždíte se svou Sierrou od vloupačky, zatímco spíte doma v posteli

Tátu nahlásili, jak ujíždí se svou Sierrou od vloupačky ve zlatnictví. Jenže on spal doma v posteli a auto mělo stát v autobazaru. Jo, to byly divoké devadesátky..

Číst celé

Ferrari F50 GT: Nejlepší závodní Ferrari, které nikdy nezávodilo

Ferrari se chtělo zúčastnit závodního seriálu GT1 a vyvinulo špičkové auto. Když však Porsche našlo skulinu v pravidlech a získalo značnou výhodu, Ferrari se rozhodlo svůj nový program ukončit.

Číst celé