Bentley proti Le Train Bleu. Nemožný závod auta s vlakem

Woolf Barnato, člen skupiny závodníků Bentley Boys, se v roce 1930 vsadil, že dokáže porazit slavný luxusní francouzský noční expres Le Train Bleu. Závodil proti němu ve svém Bentley Speed Six.

Bentley v současnosti známe jako prestižní značku vyrábějící luxusní auta, jejichž historie sahá až na začátek meziválečného období v první polovině dvacátého století. Páteř legendy Bentley však vychází z příběhů „Bentley Boys“. Tito bohatí, ale odvážní závodníci viděli úspěch v motoristickém sportu a sloužili jako perfektní vyslanci britské značky. Jejich oddanost Bentley byla taková, že Woolf Barnato, zakládající člen spolku Bentley Boys, v roce 1925 odkoupil celou společnost.

Barnato získal své bohatství z diamantových dolů Kimberley v Jižní Africe, ale za volantem Bentley byl zajímavým mixem řidičského talentu a džentlmenského chování. O jeho odhodlání a soutěživosti vypráví i příběh, který se začal psát na večírku na palubě jachty u francouzského Cannes v březnu 1930. Barnato navrhl závod napříč celou Francií, který se zdál nemožný.

Cílem závodu bylo porazit luxusní francouzský noční expres Le Train Bleu, jehož příští trasa vedla z Cannes do Calais. Barnato se chtěl vsadit s přáteli o 200 liber, že na 912 kilometrů dlouhé cestě dokáže porazit slavný vlak ve svém rychlém Bentley. Jeho přátelé však takovou sázku odmítli, ale Woolf měl v hlavě něco, co potřeboval dokázat sám sobě.

Následujícího dne před šestou hodinou večerní nastoupil Barnato do svého Bentley Speed Six Coupé. Bentley se zakázkovou karoserií, jíž navrhl Gurney Nutting, bylo jediné svého druhu a bylo poháněné stejným motorem o výkonu 180 koní, jaký byl použitý v závodních vozech Bentley pro Le Mans. Vyrazil vstříc dlouhé noci za volantem, během níž chtěl dokázat, že má pravdu.

Jeho soutěživý charakter podporoval jeho rychlost, ale bohužel ne auto. Těsně před dosažením Paříže se závod přeměnil ve zběsilé hledání čerpací stanice, aby uhasil žízeň nenasytného motoru navrženého pro automobilové závodění. Poté, co ztratil nějaký čas hledáním, se mu podařilo natankovat auto a i přes silný déšť uháněl dál k pomyslné cílové čáře.

Barnato dorazil na vlakové nádraží v 10:30, ale kde byl vlak? Byl už pryč? Ačkoliv to Barnato netušil, Bentley byl v cíli s velkým náskokem. Se svým spolujezdcem se rozhodli, že budou pokračovat dál do Londýna. Pomocí trajektu se dostali přes kanál La Manche a poté Speed Six zamířil do hlavního města na domácím území. Po dlouhých 1 120 kilometrech cesty zaparkoval Woolf Barnato své Bentley před podnikem Conservative Club na St. James Street v 15:20. Překvapivě, Le Train Bleu dorazil do Calais ve Francii čtyři minuty poté, co byl motor Bentley zhasnut v Londýně!

Byl to úžasný úspěch a příběh, který se brzy rozšířil na obou stranách kanálu. Zatímco si lidé vyprávěli fascinující historku, společnost Bentley se ocitla v nelehké situaci. Francouzská asociace výrobců vozidel a motorů požadovala po Bentley Motors 160 liber jako pokutu za závodění na veřejných komunikacích.

Přestože taková pokuta byla v roce 1930 velká, ani zdaleka se nejednalo o nejhorší trest. Značce Bentley bylo následně zakázáno, aby se zúčastnila pařížského autosalonu toho roku, což jej stálo ztracené prodeje. Barnato se pokusil odvolat k trestu s tím, že závodil jako soukromá osoba a ne jako zástupce Bentley. Francouzi si však stáli za původním rozhodnutím.

Tento téměř mýtický příběh byl převyprávěn tolikrát, že se Bentley Speed Six Coupé stal automobilovou legendou. V roce 2015 se redaktoři Car Magazine rozhodli cestu zopakovat s Continentalem GT3-R, ale pouze se jim podařilo zlepšit Barnatovu průměrnou rychlost 69,5 kilometrů v hodině o nepatrný rozdíl. Vzhledem k tomu, že GT3-R má více než 572 koní, ještě více je zdůrazněno to, co bylo v roce 1930 velkým úspěchem.

BMW M3 E92: Osmiválcová atmosféra na vlastní kůži

Osmiválec v BMW M3 se krátce po uvedení mnoha lidem nelíbil, jenže byl až dokonalou volbou, jak posunout už tak skvělé auto o hodně dál.

Číst celé

Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Bugatti 16C Galibier: Limuzína, která chtěla strčit Rolls-Royce do kapsy

Galibier poháněný šestnáctiválcem s dvojicí kompresorů měl stát po boku rekordního Veyronu jako druhý model nabídky Bugatti.

Číst celé

Marussia: Sen o ruském supersportu

Exotická superauta jsou převážně italskou záležitostí. Mnoho společností po celém světě se inspiruje příběhem značek Ferrari a Lamborghini a snaží se zapsat do historie zkonstruováním obdobného vozu. Někdy se však veškeré naděje rozplynou stejnou rychlostí, jakou vnikly.

Číst celé

Audi R8 V12 TDI Le Mans: Ten supersport, co mohl změnit svět

Supersport s dvanáctiválcovým turbodieselem vznikl v dobách, kdy se automobilky nebály navrhovat vozy, které prostě nedávaly smysl.

Číst celé