Příběh závodního Mercedesu-Benz W154 ze sbírky Národního technického muzea

Každé auto, stejně jako každý člověk, má svůj tajemný příběh. Už jste někdy stáli v muzeu nad nějakým exponátem a říkali si: „Sakra, co má tohle auto asi za sebou?“ Podobnou otázku jsme si položili, když jsme v Národním technickém muzeu stáli nad jedním historickým závodním Mercedesem.

Sbírka Národního technického muzea v Praze obsahuje opravdový unikát – závodní Mercedes-Benz W154. S tímto konkrétním vozem závodil německý závodník Rudolf Caracciola, trojnásobný vítěz evropského šampionátu v letech 1935, 1937 a 1938. Naposledy s ním závodil červenci 1939, kdy s ním vyhrál poslední předválečnou Velkou cenu Německa. Typ W154 je mnoha historiky považován za nejlepší závodní vůz všech dob a patří k ceněným exponátům v garážích sběratelů. Český exemplář je však v nevídaném původním nerestaurovaném stavu a dokonce stále obouvá pneumatiky z posledního závodu. Závodní Mercedes má ale s historií Československa společného mnohem více, než si možná dovedete představit.

Poválečná historie vozu s číslem podvozku W154/10 začala v opravně vozidel Wehrmachtu u Staré Paky, kde byl uskladněn spolu s druhým exemplářem, který nesl označení W154/9. Zde byly oba vozy nalezeny a odcizeny 3. května 1945 skupinou kamarádů motocyklového závodníka Antonína Vitvara. Ti se během druhé světové války přiživovali prodejem kradených aut. V tomto případě se jednalo o dva zmíněné Mercedesy W154 s pozdějšími motory M163 a karoseriemi upravenými pro rok 1939.

Celý následující rok byly oba vozy ukryty. Jeden ve Vitvarově garáži v Nové Pace a druhý ve stodole u jeho sestry. Oba byly pro své výkony nepoužitelné pro závodění v československých podmínkách. Vitvar se po dohodě s Autoklubem rozhodl pro směnu lupu v zahraničí a v roce 1946 odjel s jedním z vozů do Anglie (W154/9), aby jej předal společnosti vyrábějící závodní vozy Alta výměnou za závodní vůz její výroby. V tomto okamžiku se příběhy obou Mercedesů rozdělily.

W154/9

„Devítka“ byla v Anglii prodána novému majiteli do Kalifornie. Jistý Tommy Lee ji koupil za 25 000 amerických dolarů a okamžitě ji pod vlajkou vlastní závodní stáje Don Lee Motors nasadil v závodech. V letech 1947 a 1948 se vůz zúčastnil závodu 500 mil Indianapolis, ale bohužel ani jednou nedojel do cíle. Poprvé kvůli špatnému mazání pístů, podruhé kvůli závadě chladícího systému. Během roku 1949 vůz změnil majitele, jímž se stal Joel Thorn. Nový majitel do vozu zabudoval řadový šestiválec Jaguar. V roce 1957 se vůz opět objevil na trati Indianapolis, kde se ale nedokázal kvalifikovat do závodu. Pod kapotou byl stále motor Jaguar.

W154/10

Nám více známý Mercedes stál nějakou dobu ve Vitvarových dílnách. Mechanici z jeho nádrží vysáli olej pro své závodní motocykly, jejichž motory se však díky němu později zadřely. Za jejich smůlou stála neznalost, protože se jednalo o olej chladící. Později byl vůz předán do sbírky NTM. Poškozený předek vozu jde na konto Antonína Vitvara, který jej pošramotil při zajíždění do stodoly. Během dlouhých desítek let se překvapivě nikdo nepokusil vůz zrenovovat. V devadesátých letech za něj zahraniční zájemci nabízeli přibližně jednu miliardu korun, ale muzeum lákavé nabídce odolalo.

Až budete příště u W154/10 stát, možná si vzpomenete na tento příběh. Díky Národnímu technickému muzeu máme možnost vidět velký milník automobilové historie. Zároveň si budete říkat, jak složitá musí být rychlá jízda se závodním vozem vybaveným prehistorickými bubnovými brzdami.

Ferrari 360: První sériové celohliníkové Ferrari. Co mělo společného s Enzem?

Příchod Hondy NSX otřásl trhem superaut. Japonci totiž dokázali vyrobit rychlé auto, které bylo vhodné i pro každodenní použití. Ferrari se muselo začít snažit, následkem čehož vyvinulo povedený typ F355, ale až s blížícím se novým miléniem se Italům podařil opravdový úspěch – Ferrari 360.

Číst celé

Budoucnost značky začíná u jejích kořenů: Maserati si připomíná závodní Tipo 300S

Juan Manuel Fangio s vozem Maserati Tipo 300S ve velké ceně Venezuely zahájil dva roky závodních úspěchů, které proslavily značku Maserati v motorsportu.

Číst celé

Lotus 7 byl autem, které člověk načmárá za víkend

Maličký Lotus je dodnes důležitým měřítkem při porovnávání moderních lightweightů. Přestože se jedná o nejslavnější model malé automobilky z Británie, nikdy to neměl jednoduché.

Číst celé

Ferrari Testarossa Spider: Unikát s manuálem i automatem zároveň

Unikátní otevřené Ferrari Testarossa vzniklo na míru pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Kromě toho, že se jedná o jediný originální Spider, bylo tohle auto vybavené netradiční převodovkou.

Číst celé

Pagani Zonda: Příběh evoluce mistrovského díla Horacia Paganiho

Splněný sen Horacia Paganiho, nadaného inženýra z Argentiny, okouzlil celý svět. Pagani Zonda přeneslo krásu žen do světa rychlých aut.

Číst celé

První poválečný závod na Bathurstu v roce 1946. Podívejte se na unikátní záznam

Austrálie se po válce vracela do normálního života, k čemuž patřilo i automobilové závodění. Podívejte se na unikátní záběry z prvního závodu na slavném okruhu Mount Panorama.

Číst celé