Bertone Nivola: Italsko-americká pocta legendárnímu závodníkovi

Futuristický koncept Bertone Nivola vznikl jako budoucnost Chevroletu Corvette a vzdával hold slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu.

Italské designové studio Bertone se proslavilo svými koncepty s futuristickými klínovitými tvary. Na počátku devadesátých let nebyla tvorba návrhářů Bertone příliš výrazná a většina jejich vozů upadla v zapomnění. Jedním z nich je málo známá vize budoucnosti prvního amerického sportovního vozu – Chevroletu Corvette Nivola z roku 1990, který můžeme považovat za předzvěst sériové Corvette C8.

Koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let nastal v historii Corvette důležitý zlom. Inženýři se při vývoji Corvette C4 potýkali s přísnými regulacemi spotřeby paliva a emisí škodlivin, což byla příčina relativně slabých osmiválců této generace. Corvette C4 byla vybavena vstřikováním paliva a každoročním zlepšováním vzrůstal výkon jejích motorů. Touto cestou si Chevrolet vydláždil cestu k ZR-1 s výkonem 375 koní pro rok 1990.

V roce 1990 Bertone představil na autosalonu v Ženevě koncept Nivola, který prezentoval možnou budoucnost Corvette. Bertone experimentoval s Corvette už dříve, když oblékl její techniku do neonově zeleného konceptu Ramarro s pohonem zadních kol. Nivola byla výrazně odlišná, protože byla poháněna motorem uloženým uprostřed. Karoserie s dlouhým rozvorem náprav a krátkými převisy připomínala Lamborghini, zatímco byla širší než ZR-1.

Vzhled nebyl jediným exotickým prvkem Corvette Nivola. Pod celoocelovou karoserií, na rozdíl od konstrukce Corvette C4 ze skelných vláken, byl vidlicový osmiválec LT5 s ventilovým rozvodem DOHC, který vznikl ve spolupráci s Lotusem a byl spojen s pětistupňovou mechanickou převodovkou ZF Transaxle. Stejnou převodovku používalo například DeTomaso Pantera. Podle magazínu Popular Mechanics byl výkon 375 koní shodný z ZR-1, avšak jiné zdroje informují o přeplňování dvojicí turbodmychadel a výkonu až 650 koní.

Původní myšlenka společnosti Bertone požadovala složitou zatažitelnou pevnou střechu, ale protože se takové řešení stalo nepoužitelné, nakonec byla použita jednodušší odnímatelná střecha typu targa. Interiér vycházel z typické módy devadesátých let a kombinoval fialové a světle zelené kožené čalounění. Futuristický mimozemský dojem dotvářely digitální ukazatele převzaté z Corvette C4.

Koncept sloužil jako pocta slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu, jehož přezdívka byla „Nivola“, a odstín laku exteriéru odkazoval na jeho oblíbený žlutý svetr. Zatímco Corvette Nivola byla ohlédnutím do automobilové historie prostřednictvím slavného jména, zároveň byla přesným nahlédnutím do budoucnosti.

Chevrolet v létě 2019 představil dlouho očekávanou Corvette generace C8, která s prototypem Nivola sdílí nejen osmiválec uložený uprostřed, jež bude ve výkonnějších verzích přeplňovaný turbodmychadly, ale i skládací pevnou střechu verze Convertible. V dnešních dnech může být podobnost obou vozů čistě náhodná, ale musíme uznat, že Nivola z roku 1990 je opravdu zajímavý a stylový koncept.

BMW 507 málem potopilo celou značku

Původně to měl být jistý úspěch, ale již po krátké době by byli všichni zúčastnění raději, kdyby je to nikdy nenapadlo.

Číst celé

Rolls-Royce Sweptail: Nejdražší britské auto všech dob

Na zakázku vyrobený Rolls-Royce Sweptail má odhadovanou hodnotu přes 13 milionů dolarů. To jej dělá nejdražším autem z Velké Británie.

Číst celé

Zrození McLarenu F1: Napadlo nás to při čekání na letišti

Mohlo by se zdát, že si konstruktéři McLarenu vzali velké sousto, když chtěli navrhnout nejlepší auto na světě. Jenže oni to opravdu dokázali.

Číst celé

Porsche 356/01: Počátek historie Porsche vznikl ve skromných poválečných podmínkách

Porsche se zapsalo do automobilové historie jako jeden nejslavnějších výrobců sportovních vozů. První vyrobený vůz značky vznikl v těžkých poválečných podmínkách poraženého Německa, ale byl okamžitým úspěchem.

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

První Shelby Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé

Subaru Forester: Nejvýkonnější a sportovní verze populárního lesníka

Subaru Forester se na dlouhých 20 let stalo nejprodávanějším modelem japonské automobilky. V jakých nejvýkonnějších motorizacích se kdy vyrábělo?

Číst celé