Bertone Nivola: Italsko-americká pocta legendárnímu závodníkovi

Futuristický koncept Bertone Nivola vznikl jako budoucnost Chevroletu Corvette a vzdával hold slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu.

Italské designové studio Bertone se proslavilo svými koncepty s futuristickými klínovitými tvary. Na počátku devadesátých let nebyla tvorba návrhářů Bertone příliš výrazná a většina jejich vozů upadla v zapomnění. Jedním z nich je málo známá vize budoucnosti prvního amerického sportovního vozu – Chevroletu Corvette Nivola z roku 1990, který můžeme považovat za předzvěst sériové Corvette C8.

Koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let nastal v historii Corvette důležitý zlom. Inženýři se při vývoji Corvette C4 potýkali s přísnými regulacemi spotřeby paliva a emisí škodlivin, což byla příčina relativně slabých osmiválců této generace. Corvette C4 byla vybavena vstřikováním paliva a každoročním zlepšováním vzrůstal výkon jejích motorů. Touto cestou si Chevrolet vydláždil cestu k ZR-1 s výkonem 375 koní pro rok 1990.

V roce 1990 Bertone představil na autosalonu v Ženevě koncept Nivola, který prezentoval možnou budoucnost Corvette. Bertone experimentoval s Corvette už dříve, když oblékl její techniku do neonově zeleného konceptu Ramarro s pohonem zadních kol. Nivola byla výrazně odlišná, protože byla poháněna motorem uloženým uprostřed. Karoserie s dlouhým rozvorem náprav a krátkými převisy připomínala Lamborghini, zatímco byla širší než ZR-1.

Vzhled nebyl jediným exotickým prvkem Corvette Nivola. Pod celoocelovou karoserií, na rozdíl od konstrukce Corvette C4 ze skelných vláken, byl vidlicový osmiválec LT5 s ventilovým rozvodem DOHC, který vznikl ve spolupráci s Lotusem a byl spojen s pětistupňovou mechanickou převodovkou ZF Transaxle. Stejnou převodovku používalo například DeTomaso Pantera. Podle magazínu Popular Mechanics byl výkon 375 koní shodný z ZR-1, avšak jiné zdroje informují o přeplňování dvojicí turbodmychadel a výkonu až 650 koní.

Původní myšlenka společnosti Bertone požadovala složitou zatažitelnou pevnou střechu, ale protože se takové řešení stalo nepoužitelné, nakonec byla použita jednodušší odnímatelná střecha typu targa. Interiér vycházel z typické módy devadesátých let a kombinoval fialové a světle zelené kožené čalounění. Futuristický mimozemský dojem dotvářely digitální ukazatele převzaté z Corvette C4.

Koncept sloužil jako pocta slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu, jehož přezdívka byla „Nivola“, a odstín laku exteriéru odkazoval na jeho oblíbený žlutý svetr. Zatímco Corvette Nivola byla ohlédnutím do automobilové historie prostřednictvím slavného jména, zároveň byla přesným nahlédnutím do budoucnosti.

Chevrolet v létě 2019 představil dlouho očekávanou Corvette generace C8, která s prototypem Nivola sdílí nejen osmiválec uložený uprostřed, jež bude ve výkonnějších verzích přeplňovaný turbodmychadly, ale i skládací pevnou střechu verze Convertible. V dnešních dnech může být podobnost obou vozů čistě náhodná, ale musíme uznat, že Nivola z roku 1990 je opravdu zajímavý a stylový koncept.

McLaren MP4-12C obrodil slavnou značku

Návraty kdysi známých automobilek na trh nejsou snadné. O problémech, které na moderním světě číhají, se přesvědčil nespočet investorů. Značce z britského Wokingu se to však povedlo a od roku 2011 vyrobila více než 10 000 aut.

Číst celé

Toyota GR Supra: 3 problémy, se kterými se musí vypořádat

Dokáže nová Toyota GR Supra nahradit ikonickou minulou generaci? Pokud se na to kouknete správným úhlem pohledu, tak ano.

Číst celé

Stylová reklama na Audi RS2 Avant byla natočena po 25 letech

Audi RS2 Avant slaví 25. výročí od svého vzniku v zábavné televizní reklamě, která byla natočena až dnes.

Číst celé

Lamborghini 350 GT započalo válku mezi naštvaným průmyslníkem a Ferrari

První model úspěšné italské továrny, k němuž údajně vedla jednoduchá hádka. Kupé 350 GT bylo prvním vozem muže, který se rozhodl vyhlásit válku slavné automobilce se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Stříbrné šípy: Jaký je původ přezdívky neporazitelných německých závodních vozů

Stříbrné šípy patří k největším legendám předválečných Grand Prix, protože obvykle vyhrávaly všechny závody, ve kterých startovaly.

Číst celé

7 prototypů BMW, které měly postoupit do sériové výroby

Vybrali jsme sedm prototypů BMW, o nichž si myslíme, že měly postoupit do fáze sériové výroby. Souhlasíte s námi?

Číst celé