Aston Martin Lagonda Taraf: Krásný a vzácný, ale neúspěšný

Méně než 150 vyrobených kusů dělá z Astonu Martin Lagonda Taraf jednu z nejvzácnějších luxusních limuzín na světě.

Aston Martin se proslavil výrobou nádherných luxusních vozů GT, které vídáme na filmových plátnech, zaparkované před nejlepšími restauracemi po celém světě a otištěné na seznam přání téměř každého automobilového nadšence. Nicméně existuje Aston Martin, který je natolik exkluzivní, že velmi málo lidí skutečně ví, že vznikl. Majitelé raritního Aston Martinu Lagonda Taraf z roku 2015 jsou uzavřeným klubem.

Určitě znáte jména jako DB11, Vanquish a Vantage, ale co vlastně znamená Taraf? Jméno unikátního Aston Martinu lze přeložit z arabštiny jako „nejvyšší luxus“, čímž má odrážet důvod jeho vzniku a cílovou skupinu zákazníků. Aston Martin Lagonda Taraf byl přímo zaměřený na trhy Blízkého východu a pokoušel se nabídnout vlastnictví exkluzivnějšího vozu, než byl Rolls-Royce nebo Maybach. Zpočátku bylo auto určeno k výhradnímu prodeji v arabském regionu, ale nedostatečné prodeje vedly k tomu, že Taraf našel domovy po celém světě. Pro velký americký trh ale zůstalo zakázaným ovocem.

Luxusní jméno Lagonda se po desetiletí vnáší do vědomí a následně se z něj zase vypouští, protože ačkoli jej získal David Brown ze společnosti Aston Martin už v roce 1947, moc vozů této značky nevzniklo. Nejznámějším oživením prestižní značky byl proslulý klínovitý Aston Martin Lagonda z roku 1974. I dnes je klasická limuzína Lagonda pozoruhodnou věcí a moderní Taraf pokračuje ve stopách svého slavného předchůdce.

Stejně jako stará Lagonda, i Lagonda Taraf byla navržena jako nejlepší luxusní sedan na světě. Dlouhá karoserie je navržena z odvážných tvarů a vyvolává dojem, že designový prototyp byl vysekán ze žuly, na rozdíl od běžně používaného ořezávaného jílu. Velký C-sloupek poskytuje cestujícím na zadních sedadlech soukromí, zatímco nízký boční profil naznačuje sportovní zdatnost pod kůží.

Taraf je založený na stejné platformě jako Aston Martin Rapide S, ale ani zdaleka není pouhým cvičením při předělávání původního vozu. Inženýři z Astonu Martin se rozhodli prodloužit rozvor náprav o 200 milimetrů, přičemž zachovali dobrou ovladatelnost. Hmotnost byla udržována pod kontrolou a zabudování panelů z uhlíkových vláken dopomohlo k pohotovostní hmotnosti nižší než 2 000 kilogramů.

Aston Martin Lagonda Taraf pohání atmosférický šestilitrový vidlicový dvanáctiválec o výkonu 540 koňských sil. To znamená, že tato luxusní limuzína je schopna akcelerovat z 0 na 100 kilometrů v hodině za pouhých 4,4 sekundy a dokáže dosáhnout nejvyšší rychlosti přesahující 312 kilometrů v hodině.

I přestože je Taraf navržen, aby byl rychlý a obratný, většina majitelů si jej užívá ze zadních sedadel. Prostoru na nohy je mnohem více než v Astonu Martin Rapide a světlá výška podvozku je vyšší. Protože se jedná o vůz s pohonem zadních kol, byl hrb tunelu hnacího hřídele v podlaze přeměněn na středovou konzolu. Zadní sedadla jsou navržena pouze pro dvojici pasažérů, kteří si mohou užívat odděleného prostoru a mají k dispozici další úložný prostor.

Taraf byl oceňovaný za agilní jízdní vlastnosti a krásný zvuk vycházející z výfuků, ale ve srovnání s konkurencí byl kritizován za nedostatek luxusní výbavy. Automobilky Bentley, Maybach a Rolls-Royce nabízely zábavní obrazovky a sklápěcí sedadla, ale Aston Martin neposkytl pasažérům na zadních sedadlech nic více než samostatné ovládání klimatizace.

Aston Martin původně chtěl postavit 250 aut za cenu 900 tisíc amerických dolarů, ale kvůli obtíženému prodeji byl výrobní plán snížen na 200 vozů. Když v roce 2016 skončila sériová výroba nejluxusnější limuzíny v moderní historii značky, bylo vyrobeno méně než 150 exemplářů. Pokud jde o byznys, tak Aston Martin Lagonda Taraf určitě selhal. Když se na něj podíváme z pohledu automobilového sběratele, čeká jej slibná budoucnost exkluzivní klasiky.

Lamborghini Jarama: Kombinaci Miury a Espady miloval sám zakladatel značky

Jméno Ferruccia Lamborghiniho je nejčastěji spojováno s opravdovými supersporty, k nimž se řadí Countach, Murciélago či Aventador. Oblíbený vůz zakladatele Lamborghini byl ale jiného střihu.

Číst celé

Pierce-Arrow Silver Arrow: Design budoucnosti

Pokrokový luxusní sedan, který se stal majetkem jen úzké hrstky vyvolených. Jejich počet byste napočítali na prstech jedné ruky.

Číst celé

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Bizzarrini 5300 GT: Ital se srdcem z Corvetty

Dohodnout se s Enzem Ferrarim nebylo jednoduché. Po neshodách mu byl konkurencí nejen Ferruccio Lamborghini, ale i jeho bývalý inženýr Giotto Bizzarrini.

Číst celé