Porsche 924 Carrera GT: Zapomenutý homologační speciál

Model 924 se pro Porsche stal krokem vedle, který byl ještě ke všemu drahý. Společnost to však nevzdala a postupným vývojem zkonstruovala ostrý speciál, s nímž značka dostala druhý dech.

Když ve vzduchu zazní jméno „Carrera GT“, většina z nás si vybaví fantastický desetiválcový supersport s motorem uprostřed, který Porsche prodávalo v minulém desetiletí. Ten však nebyl prvním vozem značky s tímto označením. Mnozí mohou být překvapení, ale poprvé se zvučné jméno objevilo na turbem přeplňovaném homologačním speciálu vycházejícím z nepříliš oblíbené řady 924.

Porsche 924 bylo původně konstruované jako sportovní vůz pro Volkswagen, který se ale v roce 1976 stal základním modelem nabídky Porsche. Kupé se tak stalo prvním autem stuttgartské značky s kapalinou chlazeným motorem uloženým vpředu. Chytře navržená koncepce hnacího ústrojí transaxle dopomohla 924 k téměř ideálnímu rozložení hmotnosti. Pod kapotou však byl umístěný řadový čtyřválec Volkswagen o výkonu 95 koní, kvůli němuž nebylo sportovní kupé závratně rychlé.

Přestože 924 byla výrazně levnější oproti 911, levná rozhodně nebyla. Na americkém trhu byla k dispozici za přibližně $9,000, což je v dnešních dnech po započtení inflace přibližně $40,000. Skutečnost, že 924 pravděpodobně nebude velkým hitem spolu s drahou osmiválcovou 928, která měla nahradit 911 v roce 1981, dovedla generálního ředitele společnosti Dr. Ernsta Furhmanna k okamžitému započetí vývoje lepší 924.

Výsledným produktem usilovného vývoje se stal výrazně lepší typ 924 Turbo, který se Porsche rozhodlo homologovat pro závody FIA Group 4 a IMSA GTO, čímž vznikla potřeba extrémního silničního auta. Pomyslnou třešničkou na dortu nabídky se stal model 924 Carrera GT.

Porsche v rámci modelového roku 1981 vyrobilo celkem 406 exemplářů 924 Carrera GT. Vozy byly poháněné kompletně přepracovaným turbem přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 210 koní, dostaly odlehčené panely karoserie a součástí upraveného podvozku se staly posílené brzdy. Širší blatníky pak dopomohly 924 ke svalnatému sportovnímu vzhledu.

Tovární závodní tým Porsche nasadil několik exemplářů Carrery GT ve třídě GTP v rámci závodu 24 Hours of Le Mans v roce 1980, kde se nejlepším výsledkem stalo celkové šesté místo. Následný vývoj vozu vedl k dalším homologačním speciálům, mezi něž se řadí hlavně monstrózní Porsche 924 Carrera GTR.

Rok 1981 se stal pro Porsche významný. Dr. Fuhrmann byl propuštěn a na jeho místo usedl Američan Peter Schutz. V jednom ze svých prvních kroků zachránil úspěšnou 911, ale zároveň nezapomínal na nejlevnější model nabídky. Značka se poučila ze svých minulých chyb a po vzoru 924 Carrera GT zkonstruovala model 944, který sdílel platformu s 924, ale poháněl jej nový 2,5-litrový řadový čtyřválec, který debutoval v Le Mans roku 1981 v útrobách Porsche 924 Carrera GTP. Kombinace vyššího výkonu a povedeného šasi udělala z 944 auto, jakým měla být původní 924.

Ačkoliv Porsche 924 Carrera GT bylo důležitým autem v historii Porsche, nakonec bylo mnoha lidmi zapomenuto. Možná to bylo nevyhnutelné, protože sdílí jméno s jedním z nejúžasnějších supersportů všech dob. To však nemění nic na úspěchu, jakého značka s homologační verzí lidového modelu dosáhla.

Galerie: Nedbalá elegance stříbrných supersportů

Supersporty jsou už samy o sobě křiklavé a pozornost poutající. Co když ale chcete dobré auto v jemné barvě?

Číst celé

K životnímu nákupu stačí 2 miliony. Tahle auta musíte koupit právě teď

Ceny na trhu s ojetými zajímavými auty rostou skoro exponenciální řadou, ale pokud máte pod postelí schované dva miliony, můžete pořídit opravdu skvělá sportovní a supersportovní auta. Tohle je můj výběr.

Číst celé

Den Země: Nejlepší zelená auta na závodní okruh

Oslavujeme mezinárodní svátek Den Země trojicí nejlepších zelených aut, se kterými se nemusíte bát vyrazit na váš nejbližší závodní okruh. Nebo s nimi můžete vyrazit do Zeleného pekla, když už jsme u té zelené.

Číst celé

Dauer 962 Le Mans: Extrémní Porsche s průkazkou do silničního provozu

Dauer 962 Le Mans byl konverzí závodního Porsche 962 na silniční supersport. Inženýři pod vedením závodníka vyvinuli rychlejší auto než byl McLaren F1.

Číst celé

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé

Problémové motory Porsche: Jsou ložiska IMS opravdu nebezpečná?

Ložiska transmisní hřídele (IMS) jsou obávaným problémem motorů Porsche. Zjistili jsme, co je hlavní příčinou jejich selhání a zda se tomu dá předejít.

Číst celé