BMW Turbo Concept: Futurismus sedmdesátých let

Ukázka nejmodernějších bezpečnostních prvků sedmdesátých let zaujala svým sportovním tělem a předpověděla technický i legislativní vývoj.

Prototypy sportovních aut mohou být různé a ne všechny demonstrují ohromující jízdní výkony. BMW v roce 1972 prezentovalo svůj nejnovější koncept Turbo na olympijských hrách v německém Mnichově. Nový vůz byl historicky prvním sportovním autem, které bylo navrženo, aby co nejlépe ochránilo posádku ve voze. Turbo nabyté mnoha prvky aktivní a pasivní bezpečnosti předpovědělo sportovní auta, jak je známe dnes.

Za návrhem vzhledu konceptu stál Paul Bracq, designér značky, který později navrhl i cestovní kupé řady 6 E24 a první generaci řady 3 označenou E21. Po vzoru všech ostatních konceptů dané éry byla nová studie klínovitého tvaru. K charakteristickým prvkům patří dlouhá kapota a vysoký zadek s tenkými svítilnami a párem emblémů BMW. Přestože byla celá karoserie vyrobena z oceli, oba nárazníky vznikly z kompozitních materiálů, aby dokázaly absorbovat nárazy. Podobný způsob provedení se stal povinným již v následující dekádě.

Za vzhůru otevíratelnými dveřmi se ukrýval futuristický kokpit, jehož tvary a prvky nezapřou inspiraci světem letectví. Velký přístrojový štít zobrazoval aktuální rychlost a další důležité informace o jízdě, k nimž patřily otáčky motoru s teplotou a tlakem chladiva a oleje, se zobrazovaly na doplňujících budících na středové konzole. Dvojice schémat nalevo od volantu informovala o technickém stavu auta v reálném čase.

V útrobách Turba se ukrývaly experimentální technologie jako brzké provedení ABS či radarový systém sledující vzdálenost od vozu vpředu s včasným akustickým varováním v případě nebezpečného přiblížení. Součástí bezpečnostních pásů byl elektrický okruh se zámkem zapalování, jenž zamezoval nastartování motoru v případě, kdy řidič nebyl připoutaný. Prvky pasivní bezpečnosti byly tvořeny deformačními zónami, silně polstrovanou palubní deskou a deformovatelnou tyčí řízení. Všechna řešení měla minimalizovat případná poranění posádky při nárazu.

Výkladní skříň bezpečnostních technologií byla vybavena i systémem Check Control. Jeho funkce řidiči umožňovala zkontrolovat hladinu oleje, brzdové kapaliny a chladicí kapaliny a stav opotřebení brzdových destiček pouhým stisknutím tlačítka. Evoluce tohoto systému se objevila v lednu 1976 jako součást výbavy BMW 6 E24.

O pohon konceptu se staral upravený motor z BMW 2002. Dvoulitrový čtyřválec byl namontovaný napříč uprostřed a dosahoval maximálního výkonu 280 koní při 7 100 otáčkách za minutu. Takový výkon bohatě stačil tomu, aby sportovní kupé akcelerovalo z 0 na 100 kilometrů v hodině za 6,6 sekundy a dosahovalo maximální rychlosti 248 km/h. Hnací sílu využíval čtyřstupňový manuál a posílal jí dále na zadní kola.

Výstavní debut konceptu se odehrál v říjnu 1972 na pařížském autosalonu. Designéři od té doby provedli několik drobných změn a druhý koncept prezentovali následující rok na Frankfurt Motor Show. Obě kupé vznikla pouze jako designové studie a nikdy se nepřemýšlelo o jejich sériové výrobě. Jejich vzhledem se později inspiroval supersport M1, představený v roce 1976, a velké luxusní kupé řady 8. Mírně oslabený motor konceptu se v roce 1973 objevil pod kapotou rychlého kupé 2002 Turbo.

Budoucí klasiky: Tato auta by mohla vydělat

Čtveřice aut, která dokáží přinášet radost a zároveň vám pomohou vydělat v budoucnu.

Číst celé

Lamborghini V12: Mistrovské dílo Giotta Bizzarriniho žilo téměř pět desetiletí

První vidlicový dvanáctiválec od Lamborghini je jedním z nejdůležitějších motorů v historii italského automobilového průmyslu.

Číst celé

Ferrari F50: Důstojný následník trůnu?

Uřvaný dvanáctiválec z F1, šestistupňový manuál, pohon zadních kol a hmotnost snížená, kam až to šlo. Ferrari F50 bylo čistokrevným supersportem.

Číst celé

Z velké slávy městem duchů

Vašek Diviš a zajímavá slova o městě, které určitě všichni moc dobře znáte. Nachází se v USA, v Michiganu a přezdívá se mu Město motorů alias Motown. Ano, tušíte správně, řeč je o Detroitu.

Číst celé

Riva Ferrari 32: Poznejte vzácnou Testarossu pro plavbu na moři

Návrháři Rivy a Ferrari se v 80. letech spojili, aby společně vyvinuli plovoucího sourozence kultovní Testarossy.

Číst celé

Alfa Romeo 75 2.0 TS: Zachraňujeme auto, které jsem nikdy předtím neviděl

Návrat na výsluní není jednoduchý. Obzvláště pak ve chvíli, když jste na něm nikdy nebyli. Asi takový je příběh mojí Alfy Romeo 75.

Číst celé