BMW 700: Malý model zachránil BMW před bankrotem a odstartoval novou éru

BMW se v druhé polovině padesátých let ocitlo na pokraji bankrotu, z něhož mu už na začátku šedesátých let pomohl lidově zacílený dvoudveřový model s motorem umístěným vzadu. BMW 700 stálo na začátku nové úspěšné budoucnosti značky.

Německou automobilku BMW v současnosti považujeme za jednu z nejúspěšnějších značek v historii motorismu. Krátce po skončení druhé světové války se však značka dostala do velkých potíží, protože její továrny na území východního Německa byly zničeny spojeneckým bombardováním a zbylé zachované výrobní komplexy byly zabaveny Sovětským svazem. Vzhledem k tomu, že se společnost BMW podílela na německé válečné mašinerii, spojenci jí okamžitě po válce zakázaly výrobu automobilů a motocyklů.

Vedení BMW bylo nuceno najít nový druh podnikání, jímž se stala výroba hrnců, pánví a později i dalšího kuchyňského vybavení. Už v roce 1947 byla BMW znovu povolena výroba motocyklů, díky čemuž vznikl první poválečný stroj BMW R24 představený o rok později. Výroba automobilů navázala na slavnou historii až v roce 1952, kdy BMW uvedlo do výroby velký sedan 501. Během padesátých let se Němcům podařilo rozšířit nabídku vozů o další sedany, kupé, kabriolety a sportovní vozy, k nimž se řadilo i extrémně ztrátové BMW 507.

Už v roce 1959 se však BMW dostalo na pokraj bankrotu, za což mohl nejen neúspěšný a nákladný vývoj a prodej roadsteru 507, ale i dobře prodávaný lidový vůz Isetta, který však nepřinášel závratné zisky. BMW bylo nuceno hledat záchranné řešení a dříve, než v roce 1962 představilo úspěšnou řadu vozů New Class, k prvním úspěchům mu pomohl malý lidový vůz BMW 700, který se stal nástupcem typu 600, jež byl větší čtyřmístnou verzí Isetty.

Rakouský prodejce vozů a konstruktér Wolfgang Denzel pověřil návrháře Giovanniho Michelottiho, aby připravil náčrty nového modelu vycházejícího z prodlouženého podvozku typu 600. Vývoj nového vozu započal v lednu 1958 a první prototyp byl představen vedení značky už v červenci téhož roku. Prototypem bylo dvoudveřové kupé se šikmou střechou, které bylo přijato dobře, avšak objevily se námitky ohledně omezeného prostoru pod zadní částí střechy. Z toho důvodu se BMW rozhodlo, že uvede na trh dvě verze – kupé a dvoudveřový sedan charakteristický prodlouženou střechou. BMW 700 se zároveň stalo prvním modelem značky, jehož karoserie byla tvořena ocelovým monokokem.

Výběrem vhodné techniky byl pověřený Willy Black, který dříve vyvinul úspěšný typ 600. Aby BMW ušetřilo co nejvíce peněz, rozhodlo se použít pohonné ústrojí a zavěšení kol z 600. BMW 700 poháněl vzadu uložený plochý dvouválec o zdvihovém objemu 697 ccm, jež za pomoci karburátoru Solex 34PCI dosahoval nejvyššího výkonu 30 koní. Hnací síla byla přenášená na zadní kola skrze čtyřstupňovou mechanickou převodovku.

BMW 700 se oficiálně představilo na autosalonu ve Frankfurtu 1959. Krátce po ukončení výstavy se BMW muselo vypořádat s 25 000 objednávkami. Sériová produkce kupé započala už v srpnu, ale sedan byl uveden do výroby až v prosinci. S neočekávaným zájmem zákazníků se BMW vydalo vstříc konci vlastní ekonomické krize, čemuž pomohla i velká investice průmyslníka Herberta Quandta.

Bavorská automobilka s novými penězi neusnula na vavřínech a už v roce 1960 představila vylepšenou variantu 700 Sport, která byla dostupná pouze pro variantu kupé. Hlavní změnou byl maximální výkon zvýšený na 40 koňských sil, čehož bylo dosaženo pomocí dvojice karburátorů Solex a vyššího kompresního poměru. Podvozek sportovní verze byl upravený namontováním zadního stabilizátoru. Krátce po uvedení BMW 700 Sport, jež bylo později přejmenováno na 700 CS, byl představen i otevřený vůz 700 Cabriolet, který byl poháněný novým výkonnějším motorem. Speciální karoserii vyráběla společnost Karosserie Baur ze Stuttgartu, která vyrobila 2 592 exemplářů.

Postupný vývoj přinesl i poloautomatickou převodovku Saxomat, jež se v září 1960 stala položkou na seznamu příplatkové výbavy. Praktický sedan byl v roce 1962 nahrazen lepším modelem 700 Luxus, jehož hlavní předností byla možnost objednání karosářské varianty LS prodloužené o šestnáct centimetrů. První úpravy motoru se však sedmistovka dočkala až v roce 1963, kdy byl zvětšen průměr sacích ventilů, čímž nejvyšší výkon vzrostl na 32 koní. Posledním článkem vývoje se v roce 1964 stalo prodloužené kupé 700 LS, s výkonným motorem Sport, vyrobené v počtu pouhých 1 730 kusů.

Produkce BMW 700 byla ukončena v listopadu 1965, kdy BMW vsadilo na úspěšnou řadu větších modelů New Class, a dohromady vzniklo více než 188 000 vozů. Světová ekonomika se totiž výrazně lepšila a zákazníci toužili po prostornějších vozidlech. Zisková produkce odpovídajících vozů dovedla BMW k rozhodnutí o úplném ukončení výroby lidových ekonomických vozů. Do podobného segmentu trhu se BMW vrátilo po dlouhých desetiletích až roku 2002 spuštěním produkce moderní reinkarnace slavného Mini.

Pohled do útrob pěti legendárních sporťáků

Výkonné motory, nosníky karoserií či zavěšení kol. Komponenty starých sportovních vozů, které běžně vidět nemůžete, ale nyní máte tu možnost.

Číst celé

Mercedes-Benz T80: Hitlerův Černý pták měl dosáhnout až 750 km/h

Mercedes-Benz T80 vznikl, aby stanovil nový světový rychlostní rekord a pomohl propagandě Třetí říše, ale jeho ambiciózní projekt ukončil začátek 2. světové války.

Číst celé

Citroën C6 Lignage: Nadějná socha na kolech

Citroën řadíme mezi ty významnější automobilky naší historie. Prodával nádherná a revoluční auta, nebál se riskovat a bohužel často prohrával. Dnes tu máme Citroën C6 Lignage, koncept symbolizující plané naděje Citroënu na přelomu milénia.

Číst celé

Speciály pro Gran Turismo

Auta navržená, aby se mohla objevit ve slavné hře na PlayStation. Některá z nich se později ukázala i v reálném světě.

Číst celé

Ferrari California: Proč byl základní kabriolet pro Ferrari důležitý?

California byla pro Ferrari důležitější, než by se zprvu mohlo znát. Přinesla několik významných prvenství a po dlouhých letech oživila technické řešení, které se naposledy objevilo v ikonické F40.

Číst celé

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé