Porsche 754 T7: Důležitý prototyp spojoval vývoj mezi 356 a 911

Porsche 901, později 911, se stalo legendou mezi sportovními auty. Přestože je to dnes nepředstavitelné, německá ikona mohla vypadat úplně jinak. Původně měla nést tvary prototypu, který ji spojoval s předchozím 356.

Když se Porsche rozhodlo nahradit své velmi úspěšné sportovní auto 356, byl to obrovský hazard. Dokonce i obchodní oddělení společnosti požadovalo, aby nové auto nebylo „zásadně nové“ a zachovalo loajalitu k 356. Porsche v roce 1963 odhalilo typ 901, později přejmenovaný na 911, a stvořilo modelovou řadu, která je v současnosti stará více než pět desetiletí. Konstruktéři Porsche však ještě dříve navrhli prototyp, jež je důležitým spojovacím článkem mezi 356 a 911.

Když Ferry Porsche zapisoval poznámky, jaké vlastnosti by měl jeho nový model mít, namaloval náčrt čtyřmístného kupé s pohodlnými zadními sedadly. Auto mělo zachovat sportovní charakter předchozího 356, ale zároveň se do něj muselo lépe nastupovat a mělo být lepší pro každodenní použitelnost.

Porsche v té době nemělo designové studio, což znamenalo, že vzhled aut byl obvykle výsledkem technických požadavků konstruktérů. Několik slavných karosáren předložilo vlastní návrhy, ale Ferry všechny odmítl, protože se až příliš odlišovaly a žádný z nich nenesl známé tvary vozů Porsche. Za první kresby odrážející vizi Ferryho Porsche, jíž se později stal prototyp 754 T7, byl zodpovědný jeho syn Ferdinand Alexander Porsche.

Při pohledu na prototyp Porsche 754 T7 je jasně vidět, že sloužil jako designová studie pro vývoj 901. Z původního prototypu byla použita charakteristická plochá příď, vyčnívající světlomety a záď, která se díky použitému boxerovému mohla postupně snižovat. Jediným velkým rozdílem mezi 754 T7 a 901 je tvar zadní části střechy.

Porsche 754 T7 pomohlo položit základy moderního Porsche 911. Jeho čtyřválcový motor pocházející z modelu 356 Carrera 2 byl značně testován a ve výsledném naladění dokázal vyvinout výkon okolo 130 koňských sil. T7 dokázalo uhánět nejvyšší rychlostí přesahující 190 kilometrů v hodině, ale Porsche se jeho motor nezdál příliš vhodný pro použití v novém silničním autě. Tento závěr vedl inženýry k vývoji šestiválcových boxerů.

Od roku 1962 byl prototyp 754 používán pro testování a zlepšování nového šestiválcového motoru. Pro dosažení plánovaného výkonu bylo potřeba navýšit zdvihový objem na 2,2 litru, což způsobilo problémy s rozvodovým mechanismem, přehříváním a mazáním. Konstruktéři vyřešili problémy použitím ventilového rozvodu OHC s vačkovými hřídeli v hlavách motoru.

Stupňovitá střecha „notchback“ sice zvětšovala prostor pro cestující na zadních sedadlech, ale Ferry Porsche se nakonec rozhodl vzdát praktičnosti, protože nástupce 356 musel mít tvar karoserie kupé. Novou boční siluetu, která proslavila tvar Porsche 911, navrhl opět Ferdinand Alexander Porsche.

Prototyp Porsche 754 T7 sehrál důležitou roli v příběhu vzniku Porsche 901 a 911, což je nejznámější sportovní vůz na světě. Jediný dochovaný exemplář je dnes vystavený v továrním muzeu Porsche ve Stuttgartu.

Život s Mazdou RX-8: Vyvážená zábava

Náš seriál se konečně dostává k dlouho slibované a očekávané části. Jaká je tedy Mazda RX-8 z pohledu nadšence, který si jí pořídil jako svou první zadokolku?

Číst celé

Peugeot 405 T16: Ukraden Afričany během Dakaru 1988

Peugeot 405 T16 navázal na úspěšné tažení předchozího typu 205 T16, ale účast v důležitém prvním závodě, jímž byla rally Paříž – Dakar ročníku 1988, zkomplikovala skupina zlodějíčků.

Číst celé

Honda Integra Type-R DC2: Neobyčejná předokolka

Rychlé kupé s pohonem předních kol je pro japonskou automobilovou produkci nezvyklé. V devadesátých letech se touto cestou zkusili vydat inženýři sportovní divize Hondy a výsledkem byl vůz, o kterém se již dlouhé roky říká, že je tím nejlepším s pohonem předních kol.

Číst celé

BMW M3 GTR Straßenversion: Závodní M3 pro každý den nikdy nevyjela

Coupe Sport Leichtbau nebylo nejlepší silniční verzí BMW M3 E46. BMW v roce 2002 vyrobilo několik kusů GTR Straßenversion, které se i přes homologaci pro běžný provoz nikdy nedostaly na silnici.

Číst celé

Válka Fordu a Ferrari v Le Mans ’66: Impozantní souboj Davida a Goliáše

Kultovní závod 24 hodin Le Mans v letošním roce oslavuje 100 let. Připomeňte si se mnou ten asi nejzajímavější rok, kdy se americký gigant z Detroitu utkal tváří v tvář s malou továrnou z italského Maranella. A byl to impozantní závod!

Číst celé

Summer Story: Valentino Balboni zachraňuje dívky v nesnázích

Čtyři krásné dívky, tři skvělé automobilové ikony a galantní Valentino Balboni. Po zhlédnutí filmečku Summer Story si budete přát, aby Simon Kidston natočil celovečerák.

Číst celé