Dokonalý svět Marcella Gandiniho

Pokud milujete auta a čtete Temple of Speed, určitě už jste v článcích narazili na řadu zmínek o geniálním italském vizionáři, který pracoval pro Bertoneho a asi každé auto, které kdy nakreslil, bylo a stále je ikonou. Jste si ale jisti, že znáte celý rozsah práce Marcella Gandiniho? Pokud ne, čtěte dále a hlavně si prohlédněte naši galerii.

Marcello Gandini se narodil v Turíně 26. srpna 1938 hudebnímu dirigentovi, ale již poměrně brzy si vybudoval vášnivý vztah ke všemu, co mělo čtyři kola a motor. Byl opravdu výjimečně technicky i výtvarně nadaný a tak byl automobilový design jasným snem. Věděl, že se dokáže prosadit, ale nepodařilo se mu vybudovat vlastní společnost a tak se poměrně brzy dostal do přízně pana Nuccia Bertoneho. Jenže v roce 1963 zde byl vedoucím mužem Giorgetto Guigiaro a ten odmítl spolupracovat s Gandinim. Těžko říci, jestli za tím stála nějaká vážná osobní averze, či to byla spíše profesní záležitost. Gandini byl mladý rebel, který si s ničím nedělal hlavu.

V roce 1965 ale Guigiaro odešel za svým štěstím jinam a Gandini u Bertoneho ihned obsadil jeho místo. Pomalu se začala rodit jeho cesta na vrchol. Později působil i jako generální manažer společnosti. Celkem zde tvořil čtrnáct let. Stal se mezi návrháři světovou hvězdou. Jméno Gandini bylo pojmem. Studio Bertone opustil v roce 1980, kdy se rozhodl, že bude dále pracovat na volné noze a auta kreslil zejména pro francouzský Renault. Mimo auta se pak soustředil i na interiérový a průmyslový design – navrhoval třeba bytovou architekturu nebo interiéry nočních klubů a podobně.

K největším modlám od Gandiniho patří bezesporu řada vozů Lamborghini od Miury, prototypu Marzal a Espady až po Urraco, dokonalý koncept LP500 a první verzi supersportu Countach LP400. Právě s pomocí modelu Countach Gandini dosáhl toho, po čem vždycky toužil. Vytvořil neuvěřitelnou a dechberoucí modlu, které se svět klaní i dnes. Dokud bude existovat lidstvo, bude Countach zdobit zdi tisíců pokojů malých kluků. Málokteré auto je i z dnešního pohledu více žádoucí. Stvořil ale i další Lamborghini jako je Jarama, koncept Bravo, Jalpa nebo prototyp P132, což byl předobraz nového Diabla, prototyp L149 a prototyp P147 Acosta. Pokud se ptáte na Miuru, tak tu vymyslel už, když mu bylo teprve pouhých 25 let!

Gandini je také praotcem prvního pětkového BMW, pod jeho perem se zrodil Renault 5 Turbo, Citroen BX, Citroen GS Camargue a samozřejmě nesmíme zapomenout na božskou Lancii Stratos. Zde ale seznam ani zdaleka nekončí. Pro Jaguar Marcello dokončil rozpracovaný koncept elegantního kupé FT a později přidal sportovní Jaguary Piraňa a Ascot.

V archivu Alfy Romeo byste od něj nalezli Montreal, Carabo nebo Navajo. Množství vozů s designem Gandiniho má na kapotě legendární trojzubec – znak Maserati. Začalo to Khamsinem, pokračovalo přes Quattroporte II, Chubasco, Shamal, Ghibli II a skončilo to u modelu Quattroporte IV. V seznamu vozů Renault nesou Gandiniho rukopis modely 5 Turbo, Super Five, 25, prototyp W60 a také kamion Magnum AE.

Z německých vozů jsme zatím jmenovali pouze první BMW řady 5. Gandini však tvořil i pro další germánské značky a tak vznikly vozy jako otevřený koncept Porsche 911 Bertone, koncept BMW 2800 Spicup, Audi 50 nebo Volkswagen Polo.

Hot Wheels je nejlepší video s Ferrari F40, které letos uvidíte

Supersport postavený za účelem oslav 40. výročí Ferrari se prohání po Itálii na plný plyn.

Číst celé

Alfa Romeo B.A.T.: Svatá trojice italského aerodynamického designu

Netopýří koncepty Alfa Romeo B.A.T. od Franca Scaglioneho ohromily svět futuristickým designem, jehož aerodynamika je těžko překonatelná.

Číst celé

James Dean: Život herce z Hollywoodu skončil v Porsche, které si užil jen pár dnů

James Dean miloval rychlost a vzrušení za volantem. Když si kupoval nové Porsche 550 Spyder, ještě netušil, že se mu brzo stane osudným.

Číst celé

Maserati Birdcage 75th: Nadpozemská oslava 75. narozenin Maserati

Maserati Birdcage 75th se představilo jako oslava 75. výročí značky a sdílelo techniku s nejextrémnějším silničním Maserati všech dob – exkluzivním MC12.

Číst celé

Karosárna Bertone byla továrnou na dokonalost

Je těžké uvěřit, kam se automobilový průmysl za více než 100 let dostal. Karosář byl vždy někým výjimečným a vysoce respektovaným. Vývoj aut se samozřejmě postupem času přizpůsobuje měnícím se potřebám společnosti. Pro milovníky starých krásných karoserií je dnešní moderní doba kacířská. Pokud jste i vy mezi těmito lidmi, bude se vám zaručeně líbit tento fotospeciál.

Číst celé

Peugeot 205 GTi: Malá (ne)řízená střela

Osmdesátá léta se v automobilovém průmyslu nesla v duchu rostoucí popularity rychlých hatchbacků. Volkswagen Golf GTI bývá často označován jejich otcem a prťavý Peugeot by mohl být jejich matkou. Více jak čtvrtstoletí starý hot hatch dodnes funguje jako měřítko pro téměř všechny ostré hatchbacky.

Číst celé