Dokonalý svět Marcella Gandiniho

Pokud milujete auta a čtete Temple of Speed, určitě už jste v článcích narazili na řadu zmínek o geniálním italském vizionáři, který pracoval pro Bertoneho a asi každé auto, které kdy nakreslil, bylo a stále je ikonou. Jste si ale jisti, že znáte celý rozsah práce Marcella Gandiniho? Pokud ne, čtěte dále a hlavně si prohlédněte naši galerii.

Marcello Gandini se narodil v Turíně 26. srpna 1938 hudebnímu dirigentovi, ale již poměrně brzy si vybudoval vášnivý vztah ke všemu, co mělo čtyři kola a motor. Byl opravdu výjimečně technicky i výtvarně nadaný a tak byl automobilový design jasným snem. Věděl, že se dokáže prosadit, ale nepodařilo se mu vybudovat vlastní společnost a tak se poměrně brzy dostal do přízně pana Nuccia Bertoneho. Jenže v roce 1963 zde byl vedoucím mužem Giorgetto Guigiaro a ten odmítl spolupracovat s Gandinim. Těžko říci, jestli za tím stála nějaká vážná osobní averze, či to byla spíše profesní záležitost. Gandini byl mladý rebel, který si s ničím nedělal hlavu.

V roce 1965 ale Guigiaro odešel za svým štěstím jinam a Gandini u Bertoneho ihned obsadil jeho místo. Pomalu se začala rodit jeho cesta na vrchol. Později působil i jako generální manažer společnosti. Celkem zde tvořil čtrnáct let. Stal se mezi návrháři světovou hvězdou. Jméno Gandini bylo pojmem. Studio Bertone opustil v roce 1980, kdy se rozhodl, že bude dále pracovat na volné noze a auta kreslil zejména pro francouzský Renault. Mimo auta se pak soustředil i na interiérový a průmyslový design – navrhoval třeba bytovou architekturu nebo interiéry nočních klubů a podobně.

K největším modlám od Gandiniho patří bezesporu řada vozů Lamborghini od Miury, prototypu Marzal a Espady až po Urraco, dokonalý koncept LP500 a první verzi supersportu Countach LP400. Právě s pomocí modelu Countach Gandini dosáhl toho, po čem vždycky toužil. Vytvořil neuvěřitelnou a dechberoucí modlu, které se svět klaní i dnes. Dokud bude existovat lidstvo, bude Countach zdobit zdi tisíců pokojů malých kluků. Málokteré auto je i z dnešního pohledu více žádoucí. Stvořil ale i další Lamborghini jako je Jarama, koncept Bravo, Jalpa nebo prototyp P132, což byl předobraz nového Diabla, prototyp L149 a prototyp P147 Acosta. Pokud se ptáte na Miuru, tak tu vymyslel už, když mu bylo teprve pouhých 25 let!

Gandini je také praotcem prvního pětkového BMW, pod jeho perem se zrodil Renault 5 Turbo, Citroen BX, Citroen GS Camargue a samozřejmě nesmíme zapomenout na božskou Lancii Stratos. Zde ale seznam ani zdaleka nekončí. Pro Jaguar Marcello dokončil rozpracovaný koncept elegantního kupé FT a později přidal sportovní Jaguary Piraňa a Ascot.

V archivu Alfy Romeo byste od něj nalezli Montreal, Carabo nebo Navajo. Množství vozů s designem Gandiniho má na kapotě legendární trojzubec – znak Maserati. Začalo to Khamsinem, pokračovalo přes Quattroporte II, Chubasco, Shamal, Ghibli II a skončilo to u modelu Quattroporte IV. V seznamu vozů Renault nesou Gandiniho rukopis modely 5 Turbo, Super Five, 25, prototyp W60 a také kamion Magnum AE.

Z německých vozů jsme zatím jmenovali pouze první BMW řady 5. Gandini však tvořil i pro další germánské značky a tak vznikly vozy jako otevřený koncept Porsche 911 Bertone, koncept BMW 2800 Spicup, Audi 50 nebo Volkswagen Polo.

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Tesla Model 3: Kvalita výroby dosahuje úrovně Kia z 90. let

Cenově dostupný model měl být sázkou na jistotu, jenže ne vždy to jde podle představ.

Číst celé

Chceme tvou zpětnou vazbu

Čas plyne jako voda a web Temple of Speed je online už skoro dva měsíce. Nyní se obracíme na vás, čtenáře, s prosbou o zpětnou vazbu. Díky ní se nejen dozvíme, co děláme dobře a co děláme špatně, ale taky to, kdo jste vy a pro koho Temple of Speed vytváříme.

Číst celé

Mini Cooper: Legenda z Rallye Monte Carlo

Mini se stalo závodní legendou již při svém testování, ale až nasazení na Rallye Monte Carlo dokázalo, že velké divadlo lze zahrát i s malým kašpárkem.

Číst celé

Alfa Romeo 75 2.0 TS: Zachraňujeme auto, které jsem nikdy předtím neviděl

Návrat na výsluní není jednoduchý. Obzvláště pak ve chvíli, když jste na něm nikdy nebyli. Asi takový je příběh mojí Alfy Romeo 75.

Číst celé

Honda S2000 se jako taková už nikdy nevrátí

Mnozí z nás každý den touží po návratu slavných modelů, ale chceme je za každou cenu? Nakonec bychom totiž mohli být zklamaní.

Číst celé