Aston Martin DB4 GT Bertone Jet: Unikátní GT představené ve stínu Jaguaru E-Type

Aston Martin DB4 GT Bertone Jet se představil na autosalonu v Ženevě v roce 1961, ale i se zakázkovým designem nezaujal více než Jaguar E-Type.

Aston Martin v padesátých a šedesátých letech vyráběl luxusní modely s nádhernými svršky od italských mistrů karosářů. Slavné modely DB4, DB5 a DB6 byly vybaveny karoseriemi od návrhářů z Carrozzeria Touring v Miláně, ale britská automobilka nabízela i možnost prodeje obnaženého podvozku s motorem, aby si nároční zákazníci mohli objednat skutečně individuální design od libovolné karosárny.

Americký průmyslník a obchodník Stanley „Wacky“ Arnolt mezi lety 1953 a 1954 pověřil svou oblíbenou společnost Carrozerria Bertone, aby vyvinula a postavila malou sérii unikátních Aston Martinů DB2/4. Britové dodali podvozky do Itálie a Bertone navrhl celou řadu nezapomenutelných a odlišných spiderů, kabrioletů a jedinečnou Bertlinettu.

Aston Martin na londýnském autosalonu v říjnu 1960 představil odlehčenou verzi své vlajkové lodi DB4 GT se stylovými sportovnějšími tvary od milánské karosárny Zagato. Nové továrně schválené berlinetty vznikly pro automobilové závody a byly vybaveny ještě výkonnějšími motory než standardní DB4 GT.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Dva měsíce po odhalení verze Zagato automobilka poslala poslední standardní podvozek DB4 GT do Itálie. Finální podvozek DB4GT/0201/L určený pro zakázkovou přestavbu však nemířil do Milána, ale do Turína, kde ho Bertone přeměnil na unikátní dvoumístný grand tourer. Na rozdíl od dřívějších Aston Martinů od Bertoneho, které navrhl Franco Scaglione, byla nejnovější tvorba dílem mladého Giorgetta Giugiara.

Aston Martin DB4 GT Bertone Jet byl dokončený v krátkém čase a oficiálně se představil veřejnosti na autosalonu v Ženevě v roce 1961. Bertone Jet s původním světle zeleným lakem a šedým interiérem ale bohužel zanikl, protože byl poněkud zastíněn novým Jaguarem E-Type, který Enzo Ferrari tehdy nazval nejkrásnějším autem na světě.

Na rozdíl od sériově vyráběných Aston Martinů DB4 GT byl vůz na podvozku 0201 vybavený odkrytými světlomety po obou stranách široké masky chladiče s šestihrannou mřížkou. Rozdělený chromový nárazník byl namontovaný nad nízko umístěnými otvory pro chlazení brzd a motorového oleje. Střechu nesly tenoučké sloupky a výrazně skloněné zadní sklo pozvolna přecházelo ve svažující se zakulacenou záď. Standardně se vozy DB4 GT vyráběly z hliníku, ale karoserie Bertone Jet byla z oceli.

Palubní deska interiéru s černým koženým a vinylovým čalouněním nesla otáčkoměr s cejchováním do 10 000 ot./min. a rychloměr s maximem na 160 mílích v hodině (250 km/h). Šest menších přístrojů bylo umístěno uprostřed palubní desky nad ovládáním ventilace a rádia. Elektrické stahování oken bylo standardní výbavou Aston Martinů z šedesátých let.

Po slavnostním představení v Ženevě byl Aston Martin DB4 GT Bertone Jet vystavený na turínském autosalonu, kvůli kterému byl přelakován do modré barvy. Když byla jeho výstavní kariéra u konce, strávil nějaký čas v Bejrútu a USA, než jej v pozdních osmdesátých letech získal Victor Gauntlett, předseda společnosti Aston Martin.

Ferrari F355 Berlinetta: Svezli jsme se posledním osmiválcovým Ferrari s mrkačkami

Ferrari F355 Berlinetta na českých silnicích nepotkáváme často, ale dostali jsme příležitost, abychom si jej pořádně prohlédli a krátce se svezli.

Číst celé

Hvězdy z Paříže roku 1998. Co se představilo před 20 lety?

Nejžhavější novinky autosalonu v Paříži, které se představily veřejnosti před dvaceti lety. Pamatujete si, když byla tato auta nová?

Číst celé

Speciály pro Gran Turismo

Auta navržená, aby se mohla objevit ve slavné hře na PlayStation. Některá z nich se později ukázala i v reálném světě.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Točí lehce, chytá těžce

Redakční Mazda RX-8 se těší usilovné údržbě a velkému zájmu na Legendách, ale i tak zlobí.

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

Diagnostika v praxi: 5 důvodů, proč turbodiesel může ztratit výkon

Máte turbodiesel, který už nemá takovou sílu jako kdysi? Připravili jsme pro vás pětici důvodů, proč tomu tak může být.

Číst celé