Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4: Historicky první luxusní SUV

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 nejspíše odstartoval obrovskou popularitu vozů SUV s pohonem všech kol, ale dnes jej zná jen málokdo.

Kompaktní crossovery a luxusně vybavená SUV ovládají automobilový trh. Zájem zákazníků o velká auta je takový, že některé dříve oblíbené kategorie pozvolna zanikají. Jako historicky první SUV s moderním designem je často uváděn Jeep Cherokee (XJ), ale počátky tohoto druhů vozů lze vystopovat až na konec čtyřicátých let, kdy nejspíše vzniklo historicky první SUV s pohonem všech čtyř kol.

Americká společnost Marmon-Herrington tehdy pokračovala ve vývoji pohonu všech kol, který testovala v armádních vozidlech a následně jej montovala do běžných osobních automobilů a náklaďáků při rozsáhlých přestavbách. V roce 1937 představila Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4, jehož základem se stal kombík od Fordu.

Druhá světová válka pomohla k urychlení technického vývoje, jehož součástí byl populární Jeep Willys s pohonem všech kol. Během války existovalo jen několik vozů, jejichž hnací ústrojí pohánělo všechna kola, ale po jejím skončení se tato konstrukce rozšířila i do civilních automobilů. Pohony všech kol se začaly těšit největší oblibě až v průběhu šedesátých let, kdy vznikly legendární vozy jako Land Rover Series II, Ford Bronco, Toyota Land Cruiser a mnoho dalších, ale vraťme se zpět k upravenému Fordu.

I když se zdolávání terénu později stalo oblíbenou zábavou nadšenců, inženýři z Marmon-Herrington měli jiný původní záměr. Chtěli vyvinout pohodlné terénní vozidlo, které by mohli používat farmáři, lesní služba, americká armáda a všichni ostatní, kteří potřebovali projet obtížným terénem v relativním pohodlí. Proces vývoje vozu Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 začal tím, že Ford dodal zbrusu nové auto přímo z továrny v Iron Mountain do závodu Marmon-Herrington v Indianapolis.

Nejprve byla oddělena karoserie od rámu podvozku, který byl zpevněn, aby zvládl náročný terén. Podvozkový rám byl upraven pro použití hnací nápravy vpředu, přepracované zavěšení kol zajistilo vyšší světlou výšku a k původnímu 3,9 litrovému vidlicovému osmiválci Ford Flathead o výkonu 100 koní byla přimontována čtyřstupňová převodovka z nákladních vozů Ford s pohonem všech kol.

Pohon všech čtyř kol, zvýšené listové pružiny a vyšší světlá výška udělaly z Fordu Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 vynikající terénní vozidlo se stálým pohonem všech kol podle tehdejších standardů. Rovněž vyhovovalo označení „Super Deluxe“, protože historicky první SUV nabízelo všechen běžně dostupný luxus.

Krátce po zapojení Spojených států amerických do druhé světové války byla výroba Fordu Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4, protože se továrna musela zapojit do válečné mašinerie a zbrojení. Produkce speciálního terénního Fordu byla obnovena po skončení války, ale s cenou 4 000 amerických dolarů bylo dvakrát dražší než srovnatelný běžný Ford.

Celkový počet vyrobených kusů bohužel není znám, ale Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 je extrémně vzácný. Přeživší exempláře nejčastěji mění majitele skrze veteránské aukce a jsou v hledáčku bohatých sběratelů. Prodejní ceny některých vozů dokonce přesahují 10 milionů korun.

Nová auta vhodná pro bankovní loupež

Vybrali jsme šest nových rychlých aut, která mohou být vhodnou volbou bankovních lupičů, aby úspěšně provedli svou práci.

Číst celé

Zrození McLarenu F1: Napadlo nás to při čekání na letišti

Mohlo by se zdát, že si konstruktéři McLarenu vzali velké sousto, když chtěli navrhnout nejlepší auto na světě. Jenže oni to opravdu dokázali.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Mercedes-Benz CLK GTR: Ve FIA GT udělal dojem, v Le Mans ostudu

Závodní Mercedes-Benz CLK GTR byl jedním z nejlepších aut v kategorii FIA GT1, ale v Le Mans se mu vůbec nevedlo. V kvalifikaci zazářil, ale v závodě zklamal.

Číst celé

Katovna: Design mi připomíná ikonky na androidech, je to taková anti-sexy žába

Temple of Speed zkouší nový formát článku. Čtyři samozvaní znalci hodnotí auta svými subjektivními názory a nepokrytě si u toho připadají jako v Top Gearu. Toť naše Katovna. Pojďme na to, ať víme, jestli to stojí za to.

Číst celé

Jak jsem se naučil meziplyn s dvojitou spojkou za volantem Hyundai i30 N

Nebyl jsem spokojený se svým řízením a zeptal se Petra ze Special Drive, jestli mě to naučí. Teď už konečně umím i meziplyn s dvojitou spojkou.

Číst celé