Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Peugeot představil model 106 Rallye v listopadu roku 1993 a prezentoval jej jako duchovního nástupce populární 205 Rallye, jenž byla lidovější variantou vrcholového GTi. 106 Rallye byl jednoduchý hothatch bez nadbytečné hmotnost přidávající výbavy, která byla v tehdejších městských autech velmi častá.

Základ ostrého hatchbacku vycházel ze standardního typu 106, moderního a skvěle vypadajícího hatchbacku, jenž byl představený světu v roce 1991. Vzorník barev pro 106 Rallye nabízel pouze tři barvy, jimiž byla černá, bílá a červená. Auto se z vnějšku odlišovalo novými nárazníky a blatníky, které ukrývaly bílá čtrnáctipalcová plechová kola po vzoru 205 Rallye. Nejvýraznějším prvkem odlišení sportovního modelu od běžných byly dekorativní polepy na obou bocích auta.

Interiér byl zdoben červenými koberci a červenými bezpečnostními pásy. Řidič a spolujezdec usedali do černo-červených sportovních sedadel a ke změně směru jízdy sloužil tříramenný volant. Komfortní prvky výbavy jako hlavní otvory ventilace či přihrádka před spolujezdcem byly zahozeny na smetiště. Cíl byl jednoduchý a prostý – ušetřit co nejvíce hmotnosti.

K jejímu rozpohybování sloužil 1,3-litrový čtyřválec s elektronickým vstřikováním paliva. Hlava motoru byla vypůjčená z luxusnější varianty 106 XSi, ale vačky s vysokým profilem byly navržené speciálně pro Rallye. Hnací síla o 100 koních a 107 Nm byla posílána na přední kola skrz pětistupňový manuál. Přestože výkonové parametry vypadají na papíře nezajímavě, v kombinaci s pohotovostní hmotností 810 kilogramů byl 106 Rallye autem, které by udělalo hrdého i Colina Chapmana.

Ve Francii v roce 1995 bylo Rallye k mání za základní ceníkovou cenu 79 700 franků. Jedinými příplatkovými prvky výbavy bylo ABS, posilovač řízení a rádio s přehrávačem kazet. Pro zákazníky, kteří se svým 106 Rallye chtěli jezdit výhradně po závodních tratích, Peugeot nabízel více odlehčenou variantu. Z vozu zmizela protihluková izolace, zadní stěrač a náhradní kolo. Katalogová cena za ještě více vykuchanou Rallye byla o 1 000 franků nižší než u standardního typu. Pro představu kolik nový hot hatch stál, Volkswagen ve stejném roce prodával svůj osmiventilový Golf GTI za 115 700 franků.

V následujícím roce se Peugeot 106 Rallye dočkal stejné modernizace, jako zbytek modelové řady 106. Propracovaný kulatější vzhled přidal malému hatchbacku na kráse a byl dekorován nově navrženými polepy. Nejvýraznější změnou bylo nahrazení třináctistovky větší šestnáctistovkou, která disponovala maximálním výkonem 103 koní a točivým momentem 131 Nm. Upravené Rallye sice bylo o 70 kilogramů těžší než jeho předchůdce, ale vlivem vyššího točivého momentu bylo značně rychlejší.

Výroba Peugeotu 106 Rallye probíhala do roku 1998. Produkce standardních modelů 106 probíhala až do roku 2003, kdy byla potichu ukončena. Nástupce, jímž byl malý městský vůz 107, se nikdy nedočkal ostré verze, jakou byly vozy Rallye či GTi.

Citroën RE-2: Experimentální helikoptéra s wankelovým motorem

Citroën neexperimentoval pouze s rotačními automobily, ale pro záchranu společnosti Comotor zkusil vyvinout malý vrtulník s wankelem. Úspěchu projektu nepřálo několik různých faktorů.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Mercedes-Benz O317: Historie ikonických transportérů ve službách Porsche

Trojici transportérů Mercedes-Benz O317 zkonstruoval stuttgartský Robert Schenk na přání továrního týmu Porsche, které s nimi dělalo parádu za závodech.

Číst celé

Nitrous Oxide System je efektivní berlička

Nejméně používaný způsob přeplňování se stal známý hlavně kvůli hrám Need For Speed a filmové sérii Rychle a zběsile. Jednoduchý způsob zvýšení výkonu má bohužel mnoho nevýhod.

Číst celé

Temple of Speed je konečně online!

Slibovali jsme až na půdu a celé nám to trvalo strašně dlouho. Temple of Speed se po více jak sedmi letech na Facebooku přesouvá na vlny opravdového internetu. Dočkali jste se!

Číst celé

Mazda RX-7 GTO: Oheň plivající bestie z IMSA

Závodní série IMSA přinášela fascinující závodní speciály. Jedním z nich byla čtyřrotorová Mazda RX-7 GTO, která výrazně přispěla k úspěšnému tažení wankelového kupé ve světě motorsportu.

Číst celé