Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Peugeot představil model 106 Rallye v listopadu roku 1993 a prezentoval jej jako duchovního nástupce populární 205 Rallye, jenž byla lidovější variantou vrcholového GTi. 106 Rallye byl jednoduchý hothatch bez nadbytečné hmotnost přidávající výbavy, která byla v tehdejších městských autech velmi častá.

Základ ostrého hatchbacku vycházel ze standardního typu 106, moderního a skvěle vypadajícího hatchbacku, jenž byl představený světu v roce 1991. Vzorník barev pro 106 Rallye nabízel pouze tři barvy, jimiž byla černá, bílá a červená. Auto se z vnějšku odlišovalo novými nárazníky a blatníky, které ukrývaly bílá čtrnáctipalcová plechová kola po vzoru 205 Rallye. Nejvýraznějším prvkem odlišení sportovního modelu od běžných byly dekorativní polepy na obou bocích auta.

Interiér byl zdoben červenými koberci a červenými bezpečnostními pásy. Řidič a spolujezdec usedali do černo-červených sportovních sedadel a ke změně směru jízdy sloužil tříramenný volant. Komfortní prvky výbavy jako hlavní otvory ventilace či přihrádka před spolujezdcem byly zahozeny na smetiště. Cíl byl jednoduchý a prostý – ušetřit co nejvíce hmotnosti.

K jejímu rozpohybování sloužil 1,3-litrový čtyřválec s elektronickým vstřikováním paliva. Hlava motoru byla vypůjčená z luxusnější varianty 106 XSi, ale vačky s vysokým profilem byly navržené speciálně pro Rallye. Hnací síla o 100 koních a 107 Nm byla posílána na přední kola skrz pětistupňový manuál. Přestože výkonové parametry vypadají na papíře nezajímavě, v kombinaci s pohotovostní hmotností 810 kilogramů byl 106 Rallye autem, které by udělalo hrdého i Colina Chapmana.

Ve Francii v roce 1995 bylo Rallye k mání za základní ceníkovou cenu 79 700 franků. Jedinými příplatkovými prvky výbavy bylo ABS, posilovač řízení a rádio s přehrávačem kazet. Pro zákazníky, kteří se svým 106 Rallye chtěli jezdit výhradně po závodních tratích, Peugeot nabízel více odlehčenou variantu. Z vozu zmizela protihluková izolace, zadní stěrač a náhradní kolo. Katalogová cena za ještě více vykuchanou Rallye byla o 1 000 franků nižší než u standardního typu. Pro představu kolik nový hot hatch stál, Volkswagen ve stejném roce prodával svůj osmiventilový Golf GTI za 115 700 franků.

V následujícím roce se Peugeot 106 Rallye dočkal stejné modernizace, jako zbytek modelové řady 106. Propracovaný kulatější vzhled přidal malému hatchbacku na kráse a byl dekorován nově navrženými polepy. Nejvýraznější změnou bylo nahrazení třináctistovky větší šestnáctistovkou, která disponovala maximálním výkonem 103 koní a točivým momentem 131 Nm. Upravené Rallye sice bylo o 70 kilogramů těžší než jeho předchůdce, ale vlivem vyššího točivého momentu bylo značně rychlejší.

Výroba Peugeotu 106 Rallye probíhala do roku 1998. Produkce standardních modelů 106 probíhala až do roku 2003, kdy byla potichu ukončena. Nástupce, jímž byl malý městský vůz 107, se nikdy nedočkal ostré verze, jakou byly vozy Rallye či GTi.

Prototyp Fordu GT40 Mk.IV se v roce 1976 prodával za cenu dnešního supersportu

Vývojový prototyp Fordu GT40 Mk.IV bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Číst celé

Odhalte tajemství a krásu sebevražedných dveří

Jsou krásné a nezvyklé, ale jejich netradiční konstrukce bohužel skrývá hned několik nebezpečí.

Číst celé

Maserati Bora: Konkurent Miury vsázel na design a jízdní komfort

Maserati Bora se představilo na začátku sedmdesátých let jako konkurent oslňujícího Lamborghini Miura a luxusních Ferrari.

Číst celé

BMW 2002 Turbo: Vzestup a pád prvního evropského silničního auta s turbem

BMW 2002 Turbo v sedmdesátých šokovalo automobilový svět, protože dokázalo zamést s výkonnějším Porsche.

Číst celé

Honda Beat: Soichirovo poslední dítě

Miniaturní roadster s vysokootáčkovým tříválcem pod kapotou je auto, které by chtěla alespoň jednou v životě řídit většina fanoušků japonských sportovních aut.

Číst celé

Editorial: Vrhněte se s námi do roku 2019 na plný plyn

Automobilový průmysl v posledním roce zažil několik velkých zvratů, a přestože jím bylo silně otřeseno, do příštího roku se chystá v plné síle. Stejně jako magazín Temple of Speed.

Číst celé