Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Peugeot představil model 106 Rallye v listopadu roku 1993 a prezentoval jej jako duchovního nástupce populární 205 Rallye, jenž byla lidovější variantou vrcholového GTi. 106 Rallye byl jednoduchý hothatch bez nadbytečné hmotnost přidávající výbavy, která byla v tehdejších městských autech velmi častá.

Základ ostrého hatchbacku vycházel ze standardního typu 106, moderního a skvěle vypadajícího hatchbacku, jenž byl představený světu v roce 1991. Vzorník barev pro 106 Rallye nabízel pouze tři barvy, jimiž byla černá, bílá a červená. Auto se z vnějšku odlišovalo novými nárazníky a blatníky, které ukrývaly bílá čtrnáctipalcová plechová kola po vzoru 205 Rallye. Nejvýraznějším prvkem odlišení sportovního modelu od běžných byly dekorativní polepy na obou bocích auta.

Interiér byl zdoben červenými koberci a červenými bezpečnostními pásy. Řidič a spolujezdec usedali do černo-červených sportovních sedadel a ke změně směru jízdy sloužil tříramenný volant. Komfortní prvky výbavy jako hlavní otvory ventilace či přihrádka před spolujezdcem byly zahozeny na smetiště. Cíl byl jednoduchý a prostý – ušetřit co nejvíce hmotnosti.

K jejímu rozpohybování sloužil 1,3-litrový čtyřválec s elektronickým vstřikováním paliva. Hlava motoru byla vypůjčená z luxusnější varianty 106 XSi, ale vačky s vysokým profilem byly navržené speciálně pro Rallye. Hnací síla o 100 koních a 107 Nm byla posílána na přední kola skrz pětistupňový manuál. Přestože výkonové parametry vypadají na papíře nezajímavě, v kombinaci s pohotovostní hmotností 810 kilogramů byl 106 Rallye autem, které by udělalo hrdého i Colina Chapmana.

Ve Francii v roce 1995 bylo Rallye k mání za základní ceníkovou cenu 79 700 franků. Jedinými příplatkovými prvky výbavy bylo ABS, posilovač řízení a rádio s přehrávačem kazet. Pro zákazníky, kteří se svým 106 Rallye chtěli jezdit výhradně po závodních tratích, Peugeot nabízel více odlehčenou variantu. Z vozu zmizela protihluková izolace, zadní stěrač a náhradní kolo. Katalogová cena za ještě více vykuchanou Rallye byla o 1 000 franků nižší než u standardního typu. Pro představu kolik nový hot hatch stál, Volkswagen ve stejném roce prodával svůj osmiventilový Golf GTI za 115 700 franků.

V následujícím roce se Peugeot 106 Rallye dočkal stejné modernizace, jako zbytek modelové řady 106. Propracovaný kulatější vzhled přidal malému hatchbacku na kráse a byl dekorován nově navrženými polepy. Nejvýraznější změnou bylo nahrazení třináctistovky větší šestnáctistovkou, která disponovala maximálním výkonem 103 koní a točivým momentem 131 Nm. Upravené Rallye sice bylo o 70 kilogramů těžší než jeho předchůdce, ale vlivem vyššího točivého momentu bylo značně rychlejší.

Výroba Peugeotu 106 Rallye probíhala do roku 1998. Produkce standardních modelů 106 probíhala až do roku 2003, kdy byla potichu ukončena. Nástupce, jímž byl malý městský vůz 107, se nikdy nedočkal ostré verze, jakou byly vozy Rallye či GTi.

Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Číst celé

Toyota GR Supra je jediné nové sportovní auto, které bych vážně chtěl

Toyota GR Supra se nelíbí většině fanoušků nejslavnější čtvrté generace, ale jinak je jedním z nejlepších sportovních vozů současnosti. Proč po ní toužím?

Číst celé

Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Číst celé

Lister Storm: Neúspěšný supersport ohromil vzhledem, ale pobouřil cenou

Lister Storm se představil v roce 1993 jako první vlastní vůz značky po více než 30 letech. Podle novinářů jezdil skvěle, ale byl šíleně drahý.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Pohled pod sukni

Přestože jsem původně zamýšlel seriál na zimu zmrazit mezitím, co RX-8 prochází servisem, napadlo mě, že by se mohlo jednat o vhodnou příležitost pro představení auta jako takového.

Číst celé

Je tu Temple of Speed STORE s unikátní kolekcí oblečení

Otevíráme internetový obchod Temple of Speed STORE s unikátní kolekcí oblečení, jejímž nákupem podpoříte naší budoucí tvorbu.

Číst celé