Lancia Hyena: Delta Integrale v kabátku od Zagata

Spojením techniky Delty Integrale a stylové karoserie od Zagata vznikla Lancia Hyena, sportovní kupé, které neuspělo kvůli příliš složitému procesu výroby.

Nejtemnější kouty automobilových dějin jsou plné podivných a neznámých aut, která byla vyrobena ve velmi malých množstvích z mnoha důvodů. Na jejich příběhy se vzpomíná zřídka a většinou stojí v garážích jen několik přeživších exemplářů, jejichž majitelé byli natolik opatrní, aby je zachránili. Dokonalým příkladem je Lancia Hyena, kterou navrhla karosárna Zagato za pomoci holandského dovozce Lancií na počátku devadesátých let.

Původ Hyeny lze vysledovat až do konce osmdesátých let, kdy se továrnímu týmu Lancie podařilo udržet dlouhou sérii vítězství v šampionátu rally. Zagato ve stejné době zahájilo výrobu kupé Alfa Romeo SZ, které poháněl motor V6 z Alfy Romeo 75/Milano. Hranatým stylem karoserie se SZ řadí ke kontroverzním dílům karosárny, ale veřejnost a tisk jej přijali dobře.

Návrhář studia Zagato Marco Pedracini si začal hrát se zajímavým nápadem. Toužil po spojení techniky Lancie Delta se sportovnější karoserií a v roce 1990 představil vedení Lancie několik náčrtků. Manažeři automobilky neprojevili zájem o nevšední projekt a jeho nákresy byly odloženy do šuplíku. Projekt byl oživen později, když se o něm dozvěděl holandský dovozce Paul Koot, který kontaktoval Zagato kvůli možné výrobě.

V roce 1992 byl na autosalonu v Bruselu představen prototyp připravený k sériové výrobě pojmenovaný Lancia Hyena. Sportovní kupé stálo na podvozku Delty HF Integrale 16v, z níž použilo stejný příčně namontovaný přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který byl posílený na 250 koní. Hnací síla byla přenášena na všechna kola pomocí techniky, kterou využíval závodní tým Lancie.

Vizuálně se Hyena podobala mixu Alfy Romeo SZ a Lancie Fulvia Zagato ze šedesátých let. Hyena se vyznačovala pro Zagato typickou střechou s dvojicí boulí a byla aerodynamičtější než Delta, která se poprvé představila v roce 1979, když byly v módě hranaté tvary. Design dnes vypadá poněkud zastaralý, ale jeho konstrukce byla v devadesátých letech poměrně pokročilá.

Karoserie byla vyrobena výhradně z hliníku a palubní deska, středová konzola a dveřní panely byly vyrobeny z uhlíkových vláken. Hyena využívala materiály, které se stávaly standardem mezi tehdejšími drahými supersportovními automobily. Dokončené auto vážilo o zhruba 200 kilogramů méně než Delta, na níž bylo založeno.

Hyena byla také rychlejší než Delta. Akcelerace z 0 na 100 kilometrů v hodině si vyžádala 5,4 sekundy, což bylo znatelné zlepšení oproti Intergrale s časem 5,7 sekundy. V dnešních dnech můžeme oba výsledky považovat za slušné, ale v devadesátých letech byly impozantní. Obzvláště, když byla Delta Intergrale oslavována jako jeden z nejlepších vozů rally, jaký byl do té doby postaven.

Lancia Hyena sklidila pozitivní reakce veřejnosti a výroba kupé dostala zelenou. Zagato a Koot zpočátku plánovali montáž 500 kusů, ale Lancia na poslední chvíli odstoupila a řekla, že nebude dodávat techniku Delty. Rozhodnutí společnosti bylo velmi zvláštní, protože se Zagatem spolupracovala už od roku 1928.

Zagato a Koot se nevzdali a naplánovali výrobu na pouhých 75 exemplářů. Proč Lancia na poslední chvíli odstoupila od spolupráce? Důvodem mohl být složitý výrobní proces: Delta byla zakoupena od společnosti Fiat a dopravena do Nizozemska, kde byla odstrojena v dílně Kootova zastoupení. Následně byl podvozek poslán zpět do Itálie, kde jej upravilo Zagato a poté se vůz vrátil do Nizozemska, odkud byl konečně odeslán k prodejcům Lancie.

Kvůli komplikovanému procesu výroby byla Lancia Hyena velmi drahým autem, což odradilo mnoho potenciálních kupců. Nakonec vzniklo pouze 24 exemplářů, které byly prodány zákazníkům v Evropě a Japonsku.

Čekáme na lepší časy: Koronavirus nám narušil přípravu zajímavého obsahu

Pandemie koronaviru ochromila svět, ale naštěstí jsme nemuseli dočasně zavřít jako automobilky. Jen musíme počkat, než bude lépe..

Číst celé

Mazda RX-7 FD3S: Můj rok s rotační legendou

Japonská sportovní legenda, jež přitahuje davy milovníků automobilové kultury ze země vycházejícího slunce. Fanoušek Luboš se rozhodl, že se s námi podělí o příběh svého bývalého exempláře, který po dobu jednoho roku vyplňoval parkovací místo u jeho domu.

Číst celé

Jaký byl pravdivý důvod, proč Audi koupilo Lamborghini v roce 1998

Audi využilo know-how malosériové italské automobilky, aby získalo náskok před konkurencí při vývoji sportovního vozu s motorem uprostřed, ale celý příběh je trochu složitější.

Číst celé

Zpětné kamery místo zrcátek: Jak se jezdí s revoluční technologií?

Audi e-tron zaujalo revolučním systémem zpětných kamer místo klasických zrcátek. Vyzkoušeli jsme, jak se s revoluční technologií jezdí.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RS 2.7: Drahý homologační speciál s ducktailem

První nositel ikonického zadního spoileru byl vysoce žádaný již při svém představení. Porsche využilo situace a napakovalo si kapsy.

Číst celé

Duesenberg Model D: Limuzína, která měla být dražší a luxusnější než Cadillac

Limuzína Duesenberg Model D měla oživit zapomenutou americkou značku, ale nedostala se do sériové výroby, protože hlavní investor změnil názor a celý projekt ukončil.

Číst celé