Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Rychlá jízda je lákavým adrenalinem, ale může být opravdu složitou na zvládnutí a s neustále rostoucím silničním provozem se stává opravdu nebezpečnou zábavou. Hlavní tahy s kvalitním povrchem jsou plné aut a zapadlé okresky v posledních letech lákají cyklisty a turisty k výletům. Přestože se rychlé ježdění mezi běžnými lidmi může zdát jako frajeřina, rozumný člověk ví, že nejsnazší cestou k poznání limitu auta je okruh. A že jste na něm nikdy nebyli ani na sedadle spolujezdce? Rozhodli jsme se sepsat pár tipů, jenž by vám pomůžou k vašemu „poprvé“.

Vyberte si vhodný okruh

Technické tratě jsou z řidičského hlediska opravdu lákavé, ale na seznamování se s okruhovým jezděním nejsou vhodné. Přestože můžete mít najeté tisíce hodin na slavném Nordschleife v některém z dostupných simulátorů, skutečnost je ale jiná a může přinést hořké zklamání. Naštěstí většina okruhů v České republice nabízí dostatek prostoru pro zvládnutí běžných začátečnických chyb. Je tedy už jen na vás, zda se vydáte na Sosnovou, nebo třeba do Mostu. Záleží i na tom, zda bude vašemu autu více sedět menší techničtější okruh, avšak s dostatkem prostoru kolem, či větší rychlejší trať.

Připravte své auto

A tím nemyslíme, abyste jej jen natankovali. I v méně zkušených rukách může být na automobilovou techniku vyvinuto slušné zatížení. Pro bezpečí vaše i vašeho okolí je důležité, aby nedošlo k podcenění přípravy. Veřejné okruhové dny se nerovnají vesnickým srandazávodům, na něž každý přijede s něčím, co našel ve stodole pod hromadou haraburdí. Zkontrolujte provozní kapaliny, pneumatiky a brzdové obložení. Když bude vše ok, můžete s určitou jistotou vyrazit na okruh. Po skončení každého kroužení nezapomeňte auto klidnou jízdou chladit. Při případném náhlém zastavení po vysokém zatížení by mohlo dojít k poškození důležitých součástí, mezi něž patří například brzdový systém, jehož kotouče se zkroutí.

Připravte sebe

Nebudeme vás nutit, abyste týden před okruhovým dnem drželi dietu, ale jistá fáze přípravy se hodí. Doporučujeme noc před okruhovým ježděním vynechat tradiční obrážení barů a dopřát si kvalitního spánku. Udržení pozornosti může zamezit případným kritickým situacím. A samozřejmě doma nezapomeňte helmu (i v uzavřeném autě se při případné nehodě hodí) a další vhodné bezpečností prvky. Zdraví máme jen jedno.

Respektujte a dodržujte pravidla

Nezaspěte a dorazte na okruh včas. Nejen, že stihnete briefing plný cenných informací, ale dostanete příležitost vyzvědět rady a tipy od zkušených mazáků. Samozřejmě nezapomínejte, že veřejný okruhový den není pořádaný kvůli závodění. Předjíždí se zásadně zleva, nedovoluje se agresivní předjíždění „na brzdách“ při vjíždění do oblouku a nezapomínejte sledovat zpětná zrcátka. Výrazně rychlejší auta nechte bezpečně předjet, snížíte tím případné nebezpečí později.

Součástí pravidel je i sledování barevných vlajek traťových maršálů, které upozorňují na dění na trati před vámi. Není od cesty si na závěr vysvětlit jejich význam:

Žlutá – Nebezpečí vpředu. Přikazuje zpomalení na poloviční rychlost a zakazuje jakékoliv předjíždění do chvíle, kdy dojde k minutí incidentu na trati. Následuje zelená vlajka, jenž dovoluje navrácení do původního tempa.

Červená – Nebezpečí vpředu. Přikazuje zpomalení na poloviční rychlost a zakazuje jakékoliv předjíždění, tentokrát platí pro celý okruh a zároveň nakazuje okamžité vrácení do pitlane.

Černá – Co nejdříve se vraťte do pitlane a hlaste se u organizátorů okruhového dne. Upozorňuje na případný problém s vaším autem, případně si s vámi chtějí pořadatelé promluvit o vašem ježdění, pravděpodobně špatném a nebezpečném.

Žlutočervená pruhovaná – Kluzký povrch, na trati se nachází olej či jiná provozní kapalina.

Modrá – Předjížděcí vlajka. Za vámi jede značně rychlejší auto, na příští rovince mu vykliďte cestu a nechte jej bezpečně předjet.

Kostkovaná – Konec stintu. Zpomalte a snažte se využít zbylou vzdálenost do pitlane k co nejlepšímu ochlazení auta.

Deset zajímavých aut za cenu nového Rapidu

Klasická auta, která snadno pořídíte za cenu tuctového dostupného vozu, s nímž se lze setkat na každém českém rohu. Jaká auta se objevila na seznamu?

Číst celé

Amati: Luxusní divize Mazdy pro Ameriku skončila obrovským zklamáním

Japonská značka Amati je zapomenutou luxusní divizí Mazdy pro severoamerický trh, kterou automobilka musela zrušit a nikdy poté se o ní už nezmínila.

Číst celé

Sportovně laděná osmdesátá léta. Na tahle auta svět zapomněl

Osmdesátky přinesly hroznou módu, velké množství hudebních pecek a sportovně laděná hranatá auta. Jenže automobilový svět na některá z nich zapomněl, takže jsme se rozhodli oprášit pět z nich.

Číst celé

Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Číst celé

Walter Wolf Specials: Speciální Countache na přání kanadského byznysmena

Walter Wolf nebyl spokojený se standardním Countachem a vyžádal si speciální úpravy, které se zapsaly do dějin Lamborghini. Countach s impozantním křídlem se stal legendou.

Číst celé

Praga Dragon EVO 125 ccm: Jak se řídí závodní motokára

Ultimátní řidičský stroj, který vám za zlomek ceny přinese zážitky, které nezískáte ani v supersportu. Tohle je prostě nejlepší věc, jakou může normální smrtelník řídit!

Číst celé