Mototechna roku 1974: 7 aut, která jste mohli mít

Auta, jimiž jezdili naši otcové a dědové. Víte, kolik stála jako nová?

Pořídit nové auto v původním Československu nebyl jednoduchý úkol a nabídka byla velmi omezená. Podařilo se nám najít seznam aut, která mohli naši otcové a dědové zakoupit v roce 1974 a vybrali jsme z nich sedm exemplářů, které nás nejvíce zaujaly. Čím se odjíždělo ze slavné Mototechny?

Trabant 601

Původně dvoutaktní Trabant vstoupil do výroby již v roce 1957 a postupem modernizací, mezi něž patřil i čtyřtaktní litrový čtyřválec z Volkswagenu Polo, se vyráběl až do roku 1990. Tzv. „zapalovací svíčka se střechou“ vznikla v úctyhodném počtu 3 096 999 exemplářů a za pomoci expedicí Dana Přibáně se v dnešních dnech stává oblíbeným autem sběratelů. Vůz, z něhož mají Češi dodnes srandu, se v Mototechně prodával od 35 300 korun československých.

Renault 16

Renault 16 byl historicky jedním z prvních pětidveřových hatchbacků. Francouzská značka jej uvedla do výroby již v roce 1965 a setrval v ní následujících 15 let. Pod jeho kapotou se nacházela dvojice motorů o výkonech 67 a 92 koní. Renault s výklopnou zadní stěnou se objevil i v československém filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! Zákazníci si „šestnáctku“ odváželi do svých garáží za 91 000 Kčs.

Fiat 128

Fiat s pohonem předních kol byl odbornou veřejností zvolen Evropským automobilem roku 1970. Motoristický novinář Jamie Kitman o 128 v roce 2012 řekl, že se stal předlohou malých aut, jaká řídíme v dnešních dnech.O pohon se staral 1,1 litrový čtyřválec SOHC o nejvyšším výkonu 49 koní. Kromě Itálie se vůz vyráběl v licenci v zemích jako Argentina, Egypt, Maroko, Kolumbie či Srí Lanka. Čechoslováci si jej mohli pořídit za částku začínající na 69 000 Kčs.

Dacia 1300

Rodinný sedan Dacia 1300 vstoupil do výroby roku 1969 a opustil ji až v roce 2004. Rumunský sedan vznikl v době studené války a vycházel z Renaultu 12. Pod jeho kapotou se postupem let vystřídaly čtyřválce o zdvihovém objemu 1,2 – 1,6 litru. Vůz byl vyráběn výhradně v rumunském městě Mioveni a není překvapením, že se jeho duchovním nástupcem stal levný vůz Dacia Logan. V nabídce Mototechny byla Dacia 1300 k dostání za 68 000 Kčs.

Wartburg 353

Wartburg 353 nahradil řadu 312 v roce 1966 a byl vyráběný následujících 25 let. Oproti svému předchůdci vůz vznikal v omezené nabídce výbavy a k jediným příplatkům patřila výbava „de Luxe“ či kombi se jménem Tourist. Wartburgy se prodávaly výhradně ve východním bloku a Čechoslováci si je oblíbili převážně kvůli objemnému zavazadlovému prostoru. V nabídce Mototechny byly k dostání od 52 000 Kčs.

Škoda 100 L

Nástupce legendárního „embéčka“, neboli Škody 1000, začal vznikat v Mladé Boleslavi roku 1969 a při jeho objednání jste nedostali na výběr barvu. Jaký vůz zákazníkovi dorazil, takovým jezdil. Motor oproti předchůdci zůstal téměř beze změn, došlo jen k úpravě rozměru pístního čepu z 18 na 20 milimetrů. Novinkou byly i kotoučové brzdy společnosti Dunlop. Pořizovací cena začínala na 45 000 Kčs.

Škoda 110 R

Historii škodováckého sportovního kupé jsme již popsali v našem rozsáhlém článku. V krátkosti shrneme, že kupé nemělo jednoduchý vznik a trápily jej zpožděné dodávky dílů, čímž byla většina exemplářů dokončována na odstavném parkovišti před výrobní halou. Obrovský zájem ze zahraničí způsobil, že se na československý trh dostalo jen minimum z vyrobených kusů. Movitější klientela si mohla sportovního kupé užívat již od 79 100 Kčs.

De Tomaso Vallelunga: Proč šikovná koncepce neuspěla?

První italské auto s motorem uprostřed utrpělo kvůli podvozku, který jej dělal těžko použitelným.

Číst celé

Experimentální Mustang Wagon nezaujal Ford a zklamal svého tvůrce

Jedinečný Mustang byl dílem nezávislého designéra, který se svým nezvyklým dílem snažil zaujmout vedení samotné automobilky. Jak to dopadlo?

Číst celé

Targa: Karoserie, která téměř vymřela

Odnímatelný střešní díl, ale přitom silueta kupé? To jsou karoserie typu targa.

Číst celé

Smutný osud Mustangu Mach 1, který sloužil u japonské policie

Zapomenutý služební vůz policie z prefektury Tochigi odhaluje skrytý příběh oficiálně dovezených Mustangů do Japonska.

Číst celé

Vývoj Bugatti Veyron odstartoval skicou motoru W18 na obálce

Ferdinand Piëch toužil po exkluzivním osmnáctiválci, ale neměl pro něj vhodné auto. Přání jeho syna jej inspirovalo ke koupi Bugatti a vývoji Veyronu.

Číst celé

Mercedes-Benz Blue Wonder: Chlouba Mercedesu s rychlostí až 170 km/h

Mercedes-Benz Blue Wonder vyvinul Rudolf Uhlenhaut, aby pomáhal továrnímu závodnímu týmu při rychlých přesunech mezi továrnou a závodními okruhy.

Číst celé