Hvězdy z Paříže roku 1998. Co se představilo před 20 lety?

Nejžhavější novinky autosalonu v Paříži, které se představily veřejnosti před dvaceti lety. Pamatujete si, když byla tato auta nová?

Letošní pařížský autosalon otevře své brány za několik dnů a představí řadu žhavých novinek. K nejočekávanějším vozům se řadí i Škoda Kodiaq RS, která dříve letošního roku zajela kontroverzní rekordní čas na okruhu Nürburgring-Nordschleife. Kromě jiných novinek by v Paříži měla debutovat i nová generace BMW řady 3.

Pokud rádi sledujete představení nových modelů, určitě jste si položili otázku, jaká dnes už stará auta byla v Paříži odhalena před dlouhými dvaceti lety. Mezi běžnými modely zářila Honda Accord, Mazda 323 F, Mercedes-Benz třídy S, Peugeot 206 či Volkswagen Bora. Jaká ale zaujala opravdové automobilové nadšence?

Audi TT

Pod výstavními reflektory se odhalila první generace nezvyklého Audi TT. Netradičně tvarované kupé vzniklo na platformě Volkswagen Group A4, na níž je postaven i Volkswagen Golf a Škoda Octavia. Kulatá karoserie vznikla ve spolupráci návrhářů Freemana Thomase a Petera Schreyera. K pohonu sloužil 1,8 litrový přeplňovaný čtyřválec a lákavější 3,2 litrový motor VR6, který mohl být spojený se šestistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol Quattro.

Ačkoliv je první TT vnímáno rozporuplně, v době uvedení na trh se jednalo o velký úspěch. Kupé bylo v letech 2000 nominováno do finále ankety North American Car of the Year. Stejně tak se objevilo na seznamu deseti nejlepších aut magazínu Car and Driver v letech 2000 a 2001.

Bentley Continental SC

Bentley Continental R byl v době autosalonu na trhu už dlouhých sedm let, ale Britové do Paříže roku 1998 přivezli opravdu netradiční vůz postavený na základech jeho modernizované podoby Continental T. Continental SC („Sedanca Coupé“) byl limitovanou variantou luxusního kupé a byl vybavený střechou s odnímatelným skleněným panelem nad předními sedadly. K slavným majitelům patřil i profesionální boxer Mike Tyson a vzniklo 79 kusů, z nichž 6 bylo vyrobených ve verzi Mulliner.

Bugatti EB118 Concept

Koncept Bugatti EB118 ukázal vzhled možného pokračovatele Bugatti Type 57SC Atlantic. Bugatti použilo kulaté tvary navržené designérem Giorgettem Giugiarem ze studia ItalDesign a do karoserie byl uložen 6,3 litrový motor W18 z dílen Volkswagenu, jež dosahoval výkonu 555 koní a točivého momentu 649 newtonmetrů. Bugatti EB118 využívalo pohon všech kol převzatý z Lamborghini Diablo VT a vznikly pouhé dva exempláře (modrý a tmavě hnědý).

Isotta Fraschini T12

Issota Fraschini byla počinem malé italské luxusní automobilky sídlící v Miláně, která se snažila oživit slávu značky z první poloviny dvacátého století. Typ T12 navázal na filosofii předchozího T8 a jednalo se o celohliníkové kupé a kabriolet s odnímatelným pevným střešním dílem. Pod kapotou se ukrýval vidlicový dvanáctiválec dosahující výkonu 400 koní, jenž byl přenášen na všechna kola. Pokus o obrození slavné značky se však nepodařil a společnost vyhlásila bankrot v roce 1999.

Lamborghini Pregunta Concept

Když Lamborghini v roce 2007 představilo limitovaný Reventón, odhalilo světu svou posedlost vojenskými stíhačkami. Těmi se však značka inspirovala už dříve, když v roce 1998 v Paříži odhalila koncept Pregunta. Dnes už zapomenutou studii navrhlo studio Bertone v době, kdy Lamborghini patřilo indonéskému holdingu Megatech. Měsíc před představením byla společnost oficiálně prodána německému Audi, které se rozhodlo odvážný počin bývalých majitelů továrny představit.

Pregunta byla postavená na podvozku Diabla, z něhož pocházelo i dvanáctiválcové hnací ústrojí s výkonem 530 koní. Koncept byl schopný uhánět opravdu rychle, jelikož kilometr s pevným startem urazil už za dvacet sekund a dosahoval rychlosti až 330 kilometrů v hodině.

Maserati 3200 GT

V Paříži se představil i nástupce vozů Maserati Shamal a Ghibli. Čtyřmístné luxusní Maserati 3200 GT navrhl Giorgetto Giugiaro a nejvíce ikonickým prvkem jeho tvarů se staly zadní svítilny ve tvaru bumerangů, s nimiž bylo 3200 GT historicky prvním autem na světě využívajícím technologii LED. Modelové označení oslavovalo typ 3500 GT, první grand tourer z dílen Maserati.

V přední části byl umístěný dvakrát přeplňovaný motor V8 o zdvihovém objemu 3,2 litru a nejvyšším výkonu 370 koní, který putoval na zadní kola skrze šestistupňový manuál, nebo čtyřstupňový automat. Během čtyřleté výroby v italské Modeně vzniklo jen 4 795 exemplářů.

Renault Clio V6 Concept

Pro opravdové benzínové šílence byl hlavní hvězdou autosalonu jednoznačně Renault. Ten totiž na autosalonu ukázal moderní reinkarnaci ikonického rally speciálu Renault 5 Turbo, jíž se stal koncept Clio V6. Ostrý hatchback měl uprostřed uložený třílitrový vidlicový šestiválec s výkonem 230 koní, který putoval na zadní kola skrze šestistupňový manuál.

Soutěžní verze vznikla už v roce 1999, ale první silniční vůz se dostal na silnice až o dva roky později. Bláznivé Clio vážilo 1 355 kilogramů, na stovku vystřelilo za 6,2 sekundy a nejvyšší rychlost dosahovala až 234 km/h. Většina z 1 513 vyrobených kusů ale stojí v klimatizovaných garážích, jelikož se Clio V6 stalo vyhledávané sběrateli.

Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Číst celé

Honda Civic Type-R EK9: Klenot ze Suzuky

Japonský hot hatch, který je i dnes stále vnímán jako rychlý vůz, jenž poslouží nejen na ulici, ale i na okruhu. Jeho první generace se na trhu objevila před dvaceti lety a byla více hardcore než současná pátá generace s označením FK8.

Číst celé

5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Číst celé

Lancia Hyena: Delta Integrale v kabátku od Zagata

Spojením techniky Delty Integrale a stylové karoserie od Zagata vznikla Lancia Hyena, sportovní kupé, které neuspělo kvůli příliš složitému procesu výroby.

Číst celé

Porsche 754 T7: Důležitý prototyp spojoval vývoj mezi 356 a 911

Porsche 901, později 911, se stalo legendou mezi sportovními auty. Přestože je to dnes nepředstavitelné, německá ikona mohla vypadat úplně jinak. Původně měla nést tvary prototypu, který ji spojoval s předchozím 356.

Číst celé

Dvojice Aventadorů se prohání v italských kopcích

I Lamborghini natáčí reklamní spoty svých supersportů.

Číst celé