Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Nezávislá designová studia a slavné karosárny se v současnosti dostávají do pozadí. Většina automobilek navrhuje tvary nových modelů ve vlastních specializovaných odděleních. To neplatilo v minulých desetiletích, kdy si automobilky nechávaly navrhovat vzhled vozů u slavných návrhářů pracujících pro studia jako Bertone, Pininfarina, Italdesign a další.

Vysoké příjmy za odvedenou práci umožňovaly designérům navrhovat koncepty, při jejichž tvorbě se mohli odvázat a otisknout vlastní fantazii do jejich tvarů. Hodně konceptů navržených v sedmdesátých letech bylo ukázkou toho, jak by mohla vypadat sportovní auta budoucnosti. Příkladem toho byla i Lancia Stratos Sibilo od studia Bertone, která se představila veřejnosti na autosalonu v Turíně roku 1978.

Sibilo mělo výraznou klínovitou siluetu, jež sdílela několik stylistických prvků s běžnou Lancií Stratos, na jejímž podvozku koncept vznikl. Zlatá kola vytvářela kontrast s tmavě hnědou karoserií a futuristický vzhled byl zvýrazněný zatemněnými okny. Nepřehlédnutelným prvkem na zádi byl nepřehlédnutelný nápis „SIBILO“ tvořený segmentovým LCD displejem.

Interiér byl stejně futuristický jako exteriér. Přístroje byly posunuté blíže ke zkosenému čelnímu oknu, což eliminovalo potřebu vidět skrz volant, takže Bertone vybavil sportovní kupé budoucnosti volantem bez paprsků. Většina ovládacích prvků byla umístěna na sloupku volantu nebo přímo v jeho středu. Už od pohledu lze říci, že ergonomie nebyla na vysoké úrovni. Řidičům, kteří měli ruce podobně dlouhé jako nohy, se však Sibilo řídilo asi vcelku dobře.

Stratos Sibilo poháněl 2,4 litrový vidlicový šestiválec, který pocházel ze Stratosu Stradale. Ten dokázal vyvinout nejvyšší výkon 192 koňských sil při 7 000 otáčkách za minutu a točivý moment 226 newtonmetrů při 4 000 ot./min. Podle tvrzení společnosti byl koncept Sibilo plně funkční, ale Lancia nikdy nezveřejnila detailnější specifikace týkající se jízdních výkonů.

Je samozřejmé, že koncept Sibilo vyvinutý ve spolupráci automobilky Lancia a karosárny Bertone byl pouhou designovou studií. Je však zajímavé poznamenat, že některé prvky použité uvnitř konceptu se více či méně dostaly do výroby. Přístroje umístěné blízko u spodního okraje čelního okna předpovídaly technologii head-up displejů, se kterými se setkáváme v moderních autech.

Vize budoucnosti z padesátých let. Takhle je viděl Detroit

Osm prototypů z Detroitu, které vznikly v padesátých letech minulého století a výrazně ovlivnily auta následujících let.

Číst celé

Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Číst celé

Simon Kidston – život jako z pohádky

Jedna z nejvýznamnějších kapacit v oblasti soukromého prodeje ultraexkluzivních klasických automobilů. Zakladatel evropské pobočky věhlasné aukční síně Bonhams. Syn vysloužilého námořního důstojníka a gentlemanského závodníka a synovec letce a jednoho z původních členů legendární party Bentley Boys – Glena Kidstona, který vítězil i v Le Mans. To je Simon Kidston. Pojďte se s námi podívat na několik jeho nádherných videoprojektů a pokochat se čistou vášní pro automobilismus.    

Číst celé

Peugeot 405 Mi16: Pocta poslednímu sportovnímu sedanu automobilky

Na konci osmdesátých let přišel Peugeot s jeho prvním sportovním sedanem. Nástupce se nedočkal dodnes.

Číst celé

Subaru e-Boxer: Vše, co potřebujete vědět o hybridním boxeru

Subaru e-Boxer je první hybridní pohon automobilky Subaru. Představíme vám jeho konstrukci, funkci a rozdílnost jízdních vlastností oproti běžným modelům.

Číst celé

Porsche 356/01: Počátek historie Porsche vznikl ve skromných poválečných podmínkách

Porsche se zapsalo do automobilové historie jako jeden nejslavnějších výrobců sportovních vozů. První vyrobený vůz značky vznikl v těžkých poválečných podmínkách poraženého Německa, ale byl okamžitým úspěchem.

Číst celé