5 zajímavostí o legendárním Jeepu Willys, který pomohl Spojencům vyhrát válku

Jeep Willys byl skutečným čtyřkolovým hrdinou druhé světové války. Připravili jsme pro vás 5 zajímavostí, které o něm možná nevíte.

Druhá světová válka pomohla vzniku jednoho z nejoblíbenějších amerických vozidel. Značka Jeep v současnosti prodává auta běžným zákazníkům, ale svou historii započala jako výrobce vojenského terénního vozu, který byl určený k přepravě vojáků, pomoci zraněným a dalším úkolům na bojištích. Příběh Jeepu se začal psát na konci 30. let, když armáda Spojených států potřebovala lehký bytelný vůz se schopností projet náročnějším terénem.

První prototyp Jeepu Willys se představil americké vládě na počátku 40. let a zbytek je historie, o které si můžete přečíst v samostatném článku. V tomto článku se budeme věnovat největším zajímavostem Jeepů z dob druhé světové války.

Výběrové řízení vyhrál jen jeden z výrobců, ale uspěli všichni

Výběrové řízení americké vlády mohla vyhrát pouze jedna ze tří zúčastněných automobilek, ale obrovská potřeba vojáků znamenala, že se na výrobě vojenských džípů podílely všechny. Jeepy vyráběly společnosti Willys-Overland a Ford, zatímco American Bantam, vítěz výběrového řízení, kvůli nedostatečné kapacitě vyráběl hlavně přípojné vozíky a další příslušenství.

V době druhé světové války vzniklo více než 640 000 exemplářů (více než 360 000 kusů jako Willys MB a přes 270 000 jako Ford GPW).

Jednoduchost konstrukce a bezklíčové startování

Džípy z období druhé světové války se vyráběly bez dveří a s obyčejnou látkovou střechou. Odnímatelné přední sklo se na nejrozšířenějších originálních Willysech objevilo až poté, co si jej konstruktéři všimli na konkurenčním sourozenci Ford GPW.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Jednoduchost byla důležitou konstrukční vlastností vojenských Jeepů. Willys z roku 1941 nepotřeboval žádné klíče, protože k nastartování motoru stačilo sešlápnout tlačítko na podlaze.

Ochranná známka na ikonickou masku

Slavná maska s devíti svislými otvory se zapsala do historie jako poznávací prvek většiny Jeepů. Původní design se zpočátku nacházel na všech vyrobených vozech, ale společnost Willys-Overland později musela upravit přední část na pouhých sedm otvorů, protože si Ford na svůj nápad zaregistroval ochrannou známku. Přední maska se sedmi otvory se nachází i na všech moderních následovnících vojenského Willysu.

Obojživelník

Ford byl pověřen výrobou obojživelného Jeepu, který se jmenoval Ford GPA. Jakmile bylo vozidlo vyrobeno, ukázalo se jako zbytečné, protože bylo pomalé, těžké a špatně fungovalo ve vodě. Celkem bylo vyrobeno téměř 13 000 kusů, z nichž velkou část používal Sovětský svaz.

Posunovač na dráze

Vojenské džípy byly primárně využívány na zemi, ale v případě potřeby bylo možné je upravit pro použití na železnici. Jeep přeměněný na malou lokomotivu zvládl táhnout až 10 tun.

Ford Sierra RS500: Auto králů bez koruny

Konec osmdesátých let byl ještě dobou, kdy se v motorsportu hledaly skuliny v pravidlech, aby se dalo legálně podvádět.

Číst celé

Jednoduchý Jeep pomohl vyhrát největší vojenský konflikt v dějinách

Spojenci vyhráli druhou světovou válku nejen použitím atomové bomby a obrovské vojenské mašinerie, která následovala po útoku na námořní základnu Pearl Harbor, ale i svou bohatou technickou vybaveností. Do ní spadal i jednoduchý Jeep, jež později dal vzniknout celé kategorii vozů, se kterými se na silnicích setkáváme dnes a denně.

Číst celé

Koenig Ferrari Testarossa: Twin-turbo o 1 000 koních a možnost Spideru

Legendární Koenig Specials začali upravovat Ferrari Testarossa krátce po uvedení na trh. S dvojitým přeplňováním vyvinula až 1 000 koní a mohla být i bez střechy.

Číst celé

Fotogalerie: Vzácné materiály z vývoje Lamborghini Countach

Prohlédněte si vzácné obrázky mapující vývoj supersportu Lamborghini, který předurčil tvary následujících modelů a zasloužil se o vybudování slavného jména značky.

Číst celé

Lamborghini V12: Mistrovské dílo Giotta Bizzarriniho žilo téměř pět desetiletí

První vidlicový dvanáctiválec od Lamborghini je jedním z nejdůležitějších motorů v historii italského automobilového průmyslu.

Číst celé

Problémové motory Porsche: Jsou ložiska IMS opravdu nebezpečná?

Ložiska transmisní hřídele (IMS) jsou obávaným problémem motorů Porsche. Zjistili jsme, co je hlavní příčinou jejich selhání a zda se tomu dá předejít.

Číst celé