5 zajímavostí o legendárním Jeepu Willys, který pomohl Spojencům vyhrát válku

Jeep Willys byl skutečným čtyřkolovým hrdinou druhé světové války. Připravili jsme pro vás 5 zajímavostí, které o něm možná nevíte.

Druhá světová válka pomohla vzniku jednoho z nejoblíbenějších amerických vozidel. Značka Jeep v současnosti prodává auta běžným zákazníkům, ale svou historii započala jako výrobce vojenského terénního vozu, který byl určený k přepravě vojáků, pomoci zraněným a dalším úkolům na bojištích. Příběh Jeepu se začal psát na konci 30. let, když armáda Spojených států potřebovala lehký bytelný vůz se schopností projet náročnějším terénem.

První prototyp Jeepu Willys se představil americké vládě na počátku 40. let a zbytek je historie, o které si můžete přečíst v samostatném článku. V tomto článku se budeme věnovat největším zajímavostem Jeepů z dob druhé světové války.

Výběrové řízení vyhrál jen jeden z výrobců, ale uspěli všichni

Výběrové řízení americké vlády mohla vyhrát pouze jedna ze tří zúčastněných automobilek, ale obrovská potřeba vojáků znamenala, že se na výrobě vojenských džípů podílely všechny. Jeepy vyráběly společnosti Willys-Overland a Ford, zatímco American Bantam, vítěz výběrového řízení, kvůli nedostatečné kapacitě vyráběl hlavně přípojné vozíky a další příslušenství.

V době druhé světové války vzniklo více než 640 000 exemplářů (více než 360 000 kusů jako Willys MB a přes 270 000 jako Ford GPW).

Jednoduchost konstrukce a bezklíčové startování

Džípy z období druhé světové války se vyráběly bez dveří a s obyčejnou látkovou střechou. Odnímatelné přední sklo se na nejrozšířenějších originálních Willysech objevilo až poté, co si jej konstruktéři všimli na konkurenčním sourozenci Ford GPW.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Jednoduchost byla důležitou konstrukční vlastností vojenských Jeepů. Willys z roku 1941 nepotřeboval žádné klíče, protože k nastartování motoru stačilo sešlápnout tlačítko na podlaze.

Ochranná známka na ikonickou masku

Slavná maska s devíti svislými otvory se zapsala do historie jako poznávací prvek většiny Jeepů. Původní design se zpočátku nacházel na všech vyrobených vozech, ale společnost Willys-Overland později musela upravit přední část na pouhých sedm otvorů, protože si Ford na svůj nápad zaregistroval ochrannou známku. Přední maska se sedmi otvory se nachází i na všech moderních následovnících vojenského Willysu.

Obojživelník

Ford byl pověřen výrobou obojživelného Jeepu, který se jmenoval Ford GPA. Jakmile bylo vozidlo vyrobeno, ukázalo se jako zbytečné, protože bylo pomalé, těžké a špatně fungovalo ve vodě. Celkem bylo vyrobeno téměř 13 000 kusů, z nichž velkou část používal Sovětský svaz.

Posunovač na dráze

Vojenské džípy byly primárně využívány na zemi, ale v případě potřeby bylo možné je upravit pro použití na železnici. Jeep přeměněný na malou lokomotivu zvládl táhnout až 10 tun.

Poznejte původ emblému Ferrari. Kde se vzal vzpínající se kůň?

Všichni z nás ho znají a někteří z nás ho uctívají. Odkud ale pochází ikonický znak Ferrari zobrazující vzpínajícího se koně? Tohle je skutečný příběh nejslavnějšího znaku automobilky.

Číst celé

Jaká zajímavá auta jezdila na českých silnicích v 90. letech?

Nadšenecký instagramový profil @90sczechroads mapuje motorismus na českých silnicích 90. let

Číst celé

Amati: Luxusní divize Mazdy pro Ameriku skončila obrovským zklamáním

Japonská značka Amati je zapomenutou luxusní divizí Mazdy pro severoamerický trh, kterou automobilka musela zrušit a nikdy poté se o ní už nezmínila.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

Audi Quattro Spyder: Nástupce Quattra se nedostal na trh, aby nenarušil rodinné vztahy

Audi Quattro Spyder se představilo jako nástupce legendárního Quattra, ale kvůli hrozícím sporům v rodině Ferdinanda Piëcha se nedostalo do sériové výroby. Zjistěte, jak Audi později využilo nákladný vývoj nového modelu s motorem uprostřed.

Číst celé

Eduardo Weber: Slavný výrobce si zpečetil svůj osud spoluprací s fašisty

Italský inženýr Eduardo Weber byl průkopníkem ve výrobě dvojitých karburátorů. Spolupráce s italskými fašisty však znamenala jeho předčasný konec.

Číst celé