Chrysler koupil Lamborghini v dubnu 1987, aby pomohlo s vývojem Viperu

Lamborghini se za 7 let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Dodge Viper.

Založením vlastní automobilky zasadil Ferruccio Lamborghini bolestivou ránu Ferrari. V první polovině šedesátých let se rozhodl vyrábět konkurenci maranellským vozům a do konce desetiletí představil několik z nejkrásnějších aut v historii motorismu, mezi nimiž nejvíce zářila krásná Miura. V roce 1974 se světu představilo dechberoucí Lamborghini Countach, následovník Miury, které se ale vyrábělo i o velmi dlouhých třináct let později. Italská továrna se nacházela v ekonomických problémech a prodej společnosti se stal jediným rozumným řešením.

Novým majitelem slavné italské značky se stal americký koncern Chrysler, který oficiálně koupil Lamborghini v dubnu 1987 za zanedbatelných 25 milionů amerických dolarů. Zastaralý Countach nutně potřeboval nástupce a Chrysler se rozhodl pokračovat ve financování vývoje Diabla, jehož vývoj tehdy byl na úplném začátku. Sériová výroba nového supersportu byla zahájena v roce 1990. Moderní Diablo ale rozhněvalo Marcella Gandiniho, designéra původních linií, které se Američané rozhodli přepracovat a změkčit tak, aby se líbily americkým zákazníkům. Gandini byl natolik rozčílený, že své původní návrhy použil při vývoji konkurenčního supersportu Cizeta V16T.

Korporátní přístup Chrysleru byl bezohledný vůči návrháři, který v minulosti vytvořil ty nejkrásnější a nejslavnější Lamborghini – zejména Miuru a Countach. Americký majitel naštěstí nepolevil u jízdních výkonů a nové Diablo se stalo prvním supersportem značky, který překonal rychlost 320 kilometrů v hodině. Zákazníkům se design naštěstí líbil a spolu s jízdními parametry byl hlavním důvodem, proč se Diablo okamžitě stalo velmi žádaným zbožím, přinejmenším pokud šlo o odbyt vozů Lamborghini. Během sedmnáctileté výroby se prodalo přibližně 2 000 exemplářů modelu Countach, odbyt 3 000 exemplářů Diabla si vyžádal pouhých pět let.

Zakoupení Lamborghini přineslo Chrysleru zisk i u vlastních sportovních modelů. Ve stejném čase probíhal vývoj sportovního Viperu, jehož první koncept se představil v roce 1989. Tom Gale, návrhář Chrysleru zodpovědný za přepracování Diabla, navrhl i nový americký roadster. Ten ale potřeboval odpovídající motor, ale Chrysler neměl žádný k dispozici. Adekvátně silný vidlicový osmiválec ve skladech koncernu chyběl, tudíž se inženýři rozhodli sáhnout po vidlicovém desetiválci z nákladních vozů RAM, v nichž se tato pohonná jednotka objevila až o dva roky později.

Produkční Viper se představil v roce 1992 s celohliníkovým desetiválcem, který byl značně přepracovanou verzí původního motoru. Oba desetiválce měly liché pořadí zapalování, úhel 90 stupňů mezi ojničními čepy, ale měly společného jen málo. Chrysler chtěl vidlicový desetiválec s malým blokem, ale původní ocelový motor byl pro sportovní vůz příliš těžký. Vývoj hliníkového bloku motoru je ale obtížnější a není jen o nalévání roztaveného hliníku do forem pro původní ocelový blok. Byla potřeba zcela nová konstrukce, kvůli níž se Chrysler obrátil na Lamborghini, protože mělo spoustu zkušeností s vývojem a výrobou velkých hliníkových motorů.

Výsledný osmilitrový desetiválec měl zvuk podobný dvanáctiválcům od Lamborghini a dosahoval nejvyššího 400 koní. Konkurenční Ford Mustang GT tehdy nabízel jen poloviční výkon. Viper udělal velké vlny v celém automobilovém průmyslu a nastartoval dlouhé soupeření s Chevroletem a jeho Corvette, které připomínalo závody ve zbrojení ve světě lidových supersportů.

Americký koncern Chrysler vlastnil Lamborghini až do roku 1994, kdy značku prodal indonéské společnosti Megatech. Vlastnictví Chryslerem bylo pro italskou automobilku krátké, ale významně pomohlo s nastartováním nové éry. Italové tuto příležitost Američanům oplatili asistencí s vývojem nadupané bestie.

Harakiri nad palubními kamerami

Před Vánoci jsme v našem čínštinářském kroužku zabředli do tématu palubních kamer, které si řidiči lepí na čelní sklo auta. Nechť diskuze započne!

Číst celé

Umění rychlosti: Poznejte karbonové šasi Aston Martinu One-77

Aston Martin One-77 je jedním z nejlepších superaut, která jsme dosud viděli, ale jeho karbonové šasi pod hliníkovou kůží je mnohem působivější.

Číst celé

Škoda MB Wankel: Rychlejší, prostornější, ale dražší embéčko

Škodovka v šedesátých letech experimentovala s rotačním motorem, který se mohl dostat pod kapotu legendárního embéčka. Do sériové výroby se nakonec nedostalo z důvodu nedostatku finančních prostředků.

Číst celé

Ferrari 575M s manuálem je důvod, proč existují sny

Zvuk atmosférického vidlicového dvanáctiválce je jen těžko překonatelný.

Číst celé

Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Číst celé

Peugeot 405 T16: Ukraden Afričany během Dakaru 1988

Peugeot 405 T16 navázal na úspěšné tažení předchozího typu 205 T16, ale účast v důležitém prvním závodě, jímž byla rally Paříž – Dakar ročníku 1988, zkomplikovala skupina zlodějíčků.

Číst celé